وعده وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش 10 درصدی قیمت لبنیات با اما و اگرهای فراوانی مواجه شده است.

گروه اقتصاد و درآمد - میلاد شیراوند: چهارشنبه هفته گذشته بود که ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران از کاهش 10 درصدی قیمت ماست، شیر و پنیر از شنبه(17 مهرماه) خبر داد. 

این وعده در حالی رخ داده که در سال های اخیر به طور مرتب قیمت لبنیات در بازه های زمانی کوتاهی افزایش یافته بود و در مدت زمان شروع به کار دولت سیزدهم نیز قیمت این ماده غذایی تا 50 درصد نیز افزایش یافته بود. 

اما با فرارسیدن شنبه موعود، خبری از کاهش قیمت ها نبود به گونه ای که با بالاگرفتن انتقادات از وعده بی سرانجام مذکور، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در گفت و گویی دو نکته درباره وعده وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد. 

بنی طبا در خصوص کاهش 10 درصدی قیمت ها از شنبه گفت: این کاهش قیمت در واحدهای تولیدی اعمال می شود و بعد از یک هفته می توان آن را در بازار مشاهده کرد. ان اظهارات در حالی از سوی وی مطرح می شود که لبنیات به صورت روزانه به بازار عرضه می شود نه هفتگی. 

اما این همه ماجرا نیست چراکه بنی طبا وعده وزیر برای کاهش 10 درصدی قیمت ها را به سه محصول خاص تقلیل داده است و علی رغو قول ساداتی نژاد مبنی بر کاهش قیمت شیر، ماست و پنیر گفته است که تنها ماست 2.5 کیلوگرمی، شیر پاکتی 900 گرمی و پنیر 400 گرمی مشمول این کاهش قیمت خواهند شد. 

این اظهارات سخنگوی انجمن فرآورده های لبنی به قدری عجیب بود که گوینده رادیو تهران به تمسخر آن پرداخت و به کنایه گفت«ظاهرا شیر برخی گاوها تفاوت می کند که قیمت ها برای برخی محصول ها کاهش می یابد»

یک شنبه با گرانی! 
 

ارزانی لبنیات در شنبه نه تنها رخ نداد که بنابر گزارش برخی شهروندان برخی محصولات بنی در یک شنبه گران تر هم شدند برای مثال قیمت  پنیر  17900 تومانی به 21 هزار تومان رسید. 



ارزانی 10 درصدی موقتی است؟

 

ظاهرا وعده نادیده کاهش 10 درصدی قیمت لبنیات موقتی است چرا که سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در گفت و گویی با تجارت‌نیوز گفته است: تورم کشور بیش از ۴۰ و تورم ماهانه ۴ درصد است، یعنی هزینه تولید ماهانه چهار درصد افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط تورمی شاخص تولید ثبات ندارد و این کاهش قیمت‌ها کوتاه مدت است.

 

تضمینی برای کاهش قیمت ها وجود دارد؟

رییس سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص برنامه خود برای برخورد با افزایش خودسرانه قیمت ها و عمل نکردن فروشندگان به قیمت های مصوب لبنیات به شبکه خبر گفت: فاز اول اقدامات اجرایی این سازمان از روز یک شنبه آغاز خواهد شد و سامانه گشت های نظارتی در تمام فرآیند تولید، توزیع و فروش کالاها بهبود پیدا خواهد. 

وی در عین حال خاطرنشان کرد که تعزیرات آخرین حلقه نظارتی است و نظارن موثر و مفید نیازمند همکاری نهادهای دیگر است. 

با این اوصاف وزارت جهادکشاورزی به عنوان اصلی ترین ضلع وعده کاهش قیمت قیمت لبنیات در روزهای اخیر موضع سکوت گرفته است و هیچ توضیحی درباره علت گرانی های اخیر و بلااثر بودن وعده وزیر ارائه نداده است. 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.