مهمترین توصیه ها برای دانش آموزان و خانواده ها پیش از حضور مجدد در مدارس/ نکات بهداشتی ضد کرونایی که هر دانش آموز باید بداند

آموزش و پرورش پس از کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی مدارس را به صورت تدریجی با حفظ سلامت دانش آموزان از آبان ماه در دستور کار قرار داده است که برای اجرای آن و حفظ سلامت معلمان و دانش آموزان واکسیناسیون آنها به همراه رانندگان سرویس های ایاب و ذهاب در دستور کار قرار گرفت. واکسیناسیون دانش آموزان نیز در دستور کار مشترک دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت درمان و اموزش پزشکی قرار گرفت و ۲۸ شهریورماه با تزریق واکسن به دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) اجرایی شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مقرر شده است که شرایط بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه به صورت تدریجی، آرام و با کسب اطمینان از سلامت دانش آموزان آغاز شود، اکنون دانش آموزان دو سال است که سال تحصیلی را متفاوت و در فضای مجازی آغاز می کنند، بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه این روند می تواند در دراز مدت مشکلاتی ایجاد کند بر این اساس کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش به دلیل آثار منفی روانی و اجتماعی آموزش مجازی، حضور دانش آموزان در مدارس را بسیار ضروری می دانند. البته  بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفته بود که بازگشایی مدارس نیازمند واکسینه کردن دانش آموزان است.

بر این اساس آموزش و پرورش پس از کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی مدارس را به صورت تدریجی با حفظ سلامت دانش آموزان از آبان ماه در دستور کار قرار داده است که برای اجرای آن و حفظ سلامت معلمان و دانش آموزان واکسیناسیون آنها به همراه رانندگان سرویس های ایاب و ذهاب در دستور کار قرار گرفت که در این راستا با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دز اول واکسیناسیون معلمان انجام شد که اکنون دز اول در برخی مناطق تمام شده و تزریق دز دوم هم در برخی مناطق به پایان رسیده است و در برخی هم در حال انجام است، واکسیناسیون دانش آموزان نیز در دستور کار مشترک دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت درمان و اموزش پزشکی قرار گرفت و ۲۸ شهریورماه با تزریق واکسن به دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) اجرایی شد.

 

توصیه های وزارت بهداشت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از شیوع کرونا در مدارس توصیه کرد: از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی کردن خودداری و در نمازخانه‌ها از مهر و سجاده شخصی استفاده شود.

درمان و آموزش پزشکی، در بازگشایی مدارس به عنوان یکی از اماکن تجمیعی، فراهم کردن شرایط لازم برای حفظ سلامت فرهنگیان، دانش آموزان و سایر کارکنان (که بیش از ۱۵ میلیون نفر جمعیت کشور را تشکیل می دهند) و به منظور کاهش مواجهه، قطع زنجیره تماس بیماری کووید ۱۹ از اهمیت بالایی برخوردار است.

این گزارش درباره اقدامات کنترلی سلامت محیط و کار نیز اضافه کرده است: به منظور حفظ بهداشت فردی از دست دادن، روبوسی و بغل کردن یکدیگر پرهیز کرده، همچنین استفاده از ماسک برای همه افراد الزامی است و نحوه استفاده صحیح از آن توصیه و آموزش داده شود. همه افراد ملزم به استفاده از وسایل شخصی هستند.

مدرسه باید دستورالعمل های شست و شوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضدعفونی کننده دست را برای معلمان، کارکنان و دانش آموزان اعمال کند. در صورت امکان، ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی کننده دست در همه کلاس های درس قرار داده شود.

همچنین نیروهای خدماتی در هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند؛ فراموش نشود برای ثبت حضور و غیاب، ترجیحا از سیستم تشخیص چهره یا کارتخوان استفاده کنید؛ در صورت داشتن دفتر حضور و غیاب امکان ضدعفونی فراهم شود.

برای تماس با دکمه های آسانسور از دستمال کاغذی یا دستکش استفاده کنید؛ هنگام عطسه یا سرفه کردن دستمال کاغذی فراموش نشود. در صورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید. از تماس دست ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی کردن خودداری شود، در نماز خانه ها استفاده از مهر و سجاده شخصی و رعایت فاصله ایمن ضرورت دارد.

 

اولویت ها شستن دست ها، فاصله فیزیکی مناسب و استفاده از ماسک برای همه افراد در مدرسه است

 

در بازگشایی مدارس به عنوان یکی از اماکن تجمعی، فراهم کردن شرایط لازم برای حفظ سلامت فرهنگیان، دانش آموزان و سایر کارکنان که بالغ بر 15 میلیون نفر جمعیت کشور را تشکیل می دهند و به منظور کاهش مواجهه، قطع زنجیره تماس بیماری کووید19 از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بازگشایی مدارس ضرورت دارد علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، مقررات ویژه ای از طریق فاصله گذاری اجتماعی، برای کاهش مواجهات، متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت آموزشی و مهارتی در نظر گرفته شود.

توجه به پیشگیری از تجمع، رعایت فاصله گذاری در ترددها و تهویه مناسب از موارد قابل توجه در بازگشایی مدارس است و کماکان اولویتها شامل شستن دست ها، فاصله فیزیکی مناسب و استفاده از ماسک برای همه افراد در مدرسه مورد تاکید است.

در شراطی که مدارس برای بازگشایی آماده می شوند نیاز است که علاوه بر تشکیل کمیته سلامت مدرسه، ارزیابی وضعیت آمادگی مدرسه مطابق با چک لیست های ابلاغی وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش انجام، به برنامه های آموزش سلامت و رعایت بهداشت فردی برای دانش آموزان و مخاطبان توجه، سلامت دانش آموزان توسط مراقبان یا رابطان سلامت، پایش و مراقبت، آموزش نیروهای خدماتی و نظارت بر عملکرد آنها به منظور اجرای دقیق برنامه مدون بهداشتی و گندزایی مدرسه انجام، ارتباط و تعامل با مخاطبان و مسئولان نظارتی/ مدیریتی برای فعالیت های اطلاع رسانی و اصلاحی برقرار، گزارشات برای پیگیری و رصد نظام مراقبت در مقابل کرونا تهیه و ثبت، واکسیناسیون همه عوامل مدرسه انجام و با ناظران بهداشتی مراکز جامع خدمات سلامت و انجمن اولیاء و مربیان برای اطمینان بخشی به خانواده ها و ترغیب آنها به رعایت اصول بهداشت فردی همکاری شود.

 

ورود و یا حضور دانش آموزان، معلمان و سایر کارکنان دارای علائم بیماری کرونا تحت هر شرایطی به مدرسه ممنوع است.

 

غربالگری دانش آموزان و کارکنان مدارس در همه گیری کووید 19 از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که لازم است پیش از بازگشایی مدارس، فعالیت هایی در این راستا انجام شود و آموزش لازم به والدین برای متعهد بودن آنها در مورد نفرستادن دانش آموز مبتلا یا مشکوک به بیماری واگیر به مدرسه انجام شود و مراقب سلامت مدرسه و یا رابط بهداشت ضروری است در صورت مشاهده علائم بیماری در بین دانش آموزان و کارکنان، اقدامات بهداشتی لازم را انجام دهد.

لازم است مدرسه برای کنترل ورود احتمالی کارکنان بیمار یا مشکوک به بیماری و جداکردن آنها از افراد سالم، برنامه مشخصی داشته باشد و همچنین شیوه ای برای اطلاع رسانی به والدین یا سرپرست دانش آموزان فوق تعیین کند.

فراموش نشود، در بدو ورود به مدرسه و روزانه و همه دانش آموزان، معلمان و سایر کارکنان از نظر وجود علائم بیماری(ترجیحا به روش مراقبت سندرومیک) غربالگری شوند و مدرسه در سامانه های مراقبت از کرونا نسبت به ثبت و گزارش مبتلایان اقدام کرده و در صورت نیاز به تصمیم گیری با کارشناسان ناظر بهداشت مشورت کند.

 

مراقبت از گروه های آسیب پذیر

فعالیت سه گروه از جمله بیماران با بیماری زمینه ای، بیماران با نقص ایمنی و دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی با گواهی پزشک معتمد، به عنوان افرادی که در معرض ابتلا به بیماری کووید19 عارضه دار قرار دارند، ترجیحا به صورت غیرحضوری و مجازی برنامه ریزی شود.

 

گروه الف- بیماران با بیماری زمینه ای:

بیماری قلبی-عروقی، بیماری های کبدی، بیماری های کلیوی، فشار خون بالا، دیابت وابسته به انسولین، بیماری های تنفسی زمینه ای، آسم مقاوم به درمان

 

گروه ب- بیماران با نقص ایمنی:

تحت درمان با کورتیکواستروئید به میزان بیش از 12.5 میلی گرم پردنیزولون در روز بیش از دو هفته شیمی درمانی-بدخیمی ها- پیوند اعضاء

 

گروه ج- دانش آموزان مبتلا به فلج مغزی با ناتوانی حرکتی در دست ها، محدودیت بینایی شدید، کودکان ذهنی و اوتیسم و چند معلولیتی که توانایی خودمراقبتی مستقل شستن دست ها و نگهداری ماسک ندارند.

 

 

بازتوانی در شاغلین با سابقه کووید19

 

دانش آموزان و کارکنان مدارس مبتلا به بیماری کووید19، پس از طی دوران درمان و نقاهت برای بازگشت به مدرسه لازم است مورد ارزیابی پزشک معتمد ادارات مناطق و شهرستان یا مراکز جامع سلامت قرار گیرند.

ورود و یا حضور دانش آموزان، معلمان و سایر کارکنان دارای علائم بیماری(با تاکید بر علائم بیماری کرونا) تحت هر شرایطی به مدرسه ممنوع است.

شرایط و میزان استفاده از استعلاجی کرونا برای کارکنان و معلمان مدرسه با تایید پزشک معتمد آموزش و پرورش است.

 

در نماز خانه ها از مهر و سجاده شخصی استفاده شود

 

از تماس دست ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی خودداری و در نماز خانه ها از مهر و سجاده شخصی استفاده شود.

در بازگشایی مدارس به عنوان یکی از اماکن تجمعی، فراهم کردن شرایط لازم برای حفظ سلامت فرهنگیان، دانش آموزان و سایر کارکنان (که بالغ بر 15 میلیون نفر جعیت کشور را تشکیل می دهند) و به منظور کاهش مواجهه، قطع زنجیره تماس بیماری کووید 19 از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

اقدامات کنترلی سلامت محیط و کار

به منظور حفظ بهداشت فردی از دست دادن، روبوسی و بغل کردن یکدیگر پرهیز کره، همچنین استفاده از ماسک برای همه افراد الزامی است و نحوه استفاده صحیح از آن توصیه و آموزش داده شود.

 

همه افراد ملزم به استفاده از وسایل شخصی هستند

مدرسه باید دستورالعمل های شست و شوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و  صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضدعفونی کننده دست را برای معلمان، کارکنان و دانش آموزان اعمال کند. درصورت امکان، ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی کننده دست در همه کلاس های درس قرار داده شود.

 

نیروهای خدماتی در هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند؛ فراموش نشود برای ثبت حضور و غیاب، ترجیحا از سیستم تشخیص چهره یا کارتخوان استفاده کنید؛ درصورت داشتن دفتر حضور و غیاب امکان ضدعفونی فراهم شود.

برای تماس با دکمه های آسانسور از دستمال کاغذی یا دستکش استفاده کنید؛ هنگام عطسه یا سرفه کردن دستمال کاغذی فراموش نشود. درصورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید.

از تماس دست ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی خودداری شود، در نماز خانه ها استفاده از مهر و سجاده شخصی و رعایت فاصله ایمن ضرورت دارد.

 

آموزش در مدارس استثنایی با کلاس‌های ۶ نفره آغاز می‌شود

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: استراتژی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت است و بر همین اساس در  آموزش و پرورش استثنایی و در گام اول آموزش حضوری در مدارس با حداکثر ۵۰ دانش‌آموز و کلاس‌های ۶ نفره شروع می‌شود.

سیدجواد حسینی در آیین نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در مدرسه نابینایان شهید محبی شهر تهران افزود: موضوع مهمی که در سال جدید باید مورد توجه قرار بگیرد بازگشت تدریجی دانش آموزان به آموزش های حضوری در مدارس است، اظهار داشت: این موضوع باید با همکاری کامل معلمان، مدیران و خصوصا  خانواده ها و جامعه و محقق شود.  استراتژی آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان و ارائه آموزش های ترکیبی است.

وی با بیان چرایی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو اظهارداشت: کرونا شرایط مبهم و ناخواسته ای را ایجاد کرد و اولین مکانی که تحت تاثیر قرار گرفت، مدارس بودند که تعطیل شدند. شرایط کرونایی نظام تعلیم و تربیت را به ناچار به سمت آموزش های مجازی و از راه دور  سوق داد و اولین آسیب آموزش های مجازی افت  کیفیت نظام یاددهی و یادگیری بود و این افت کیفیت هم در نظام جهانی و هم در کشورمان مشهود بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نتایج تمام مطالعات نشان می دهد نظام یاددهی و یادگیری که اساس توسعه هر جامعه است با صدمه و لطمه جدی مواجه شده است و  این موضوع ضرورت بازگشایی مدارس را بیش از هر زمان دیگری روشن می کند. تعطیلی مدارس موجب گسترش و تعمیق بی عدالتی شده است،  آموزش های مجازی و در خانه ماندن سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است.

‌حسینی با بیان ۱۰ اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری در کنار سایر آموزش ها رعایت شود گفت:  اولین اصل بازگشایی مدارس به صورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس صد درصد حضوری است و نه صد درصد مجازی بلکه بر اساس اطلس یادگیری آموزش ها ترکیبی خواهد بود.  دومین اصل بازگشایی مدارس، آموزش ها با توجه به شرایط منطقه، مدرسه، کلاس و پایه اقتضایی است.

‌وی سومین اصل را آموزش های ترکیبی دانست و ادامه داد: تقدم ذاتی سلامت اصل چهارم بازگشایی مدارس است بر همین اساس واکسیناسیون ۹۰ درصد معلمان انجام گرفته است و ‌دانش آموزان نیز در اولویت واکسیناسیون قرار دارند، ارتقای کیفیت، تفویض اختیار به شورای مدرسه و منطقه،  عدالت بویژه توزیع عادلانه امکانات دیجیتالی، اقناع سازی، حفظ تجربه دوران کرونا بویژه استفاده از شبکه شاد، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش اصول پنجم تا دهم بازگشایی مهری باشکوه است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در آغاز مهر، ۵۸ پروژه در آموزش و پرورش استثنایی افتتاح یا کلنگ زنی می شود، گفت: از این تعداد ۴۶ پروژه افتتاح و ۱۲ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان کلنگ زنی خواهند شد. در طول دو سال گذشته ۱.۵ متر مربع به سرانه فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی  کل کشور و ۲.۵ متر مربع به فضای آموزش و پرورش استثنایی مناطق محروم اضافه شده است.

حسینی با بیان اینکه در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان از سوی مجلس جهت تامین تجهیزات توانبخشی، ورزشی و آموزشی به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است گفت: در سال جاری در کنار اطلس یادگیری، اطلس توانبخشی نیز برای تمامی مدارس استثنایی تدوین  شده است.

وی تدوین بسته های تحولی را گامی برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در سال جاری سه بسته تحولی آموزش های خانواده محور، بازی و ورزش های نشاط آفرین و توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

 

بازگشایی مهدهای کودک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت وگو با روزنامه ایران اظهار داشت: «بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، مهدهای کودک در مشاغل گروه دو قرار دارند و فعالیت آنها در همه شهرها، غیر از مناطق قرمز کرونایی منعی ندارد.»

علیرضا حاجیان‌زاده رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، چهارشنبه هفتم مهر از بازگشایی «مهدهای کودک» خبر می‌دهد و می‌گوید: با گسترش شیوع کرونا، مهدهای کودک جزو اولین مکان‌هایی بودند که در کنار مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند. همین تعطیلی مشکلات بسیاری را برای صاحبان مهدها به‌وجود آورد، از طرفی بسیاری از مهدهای کودک استیجاری بودند و هزینه‌های بالایی برای اجاره ملک، آب، برق و گاز پرداخت می‌کردند. همین هزینه‌های هنگفت موجب شده تا بسیاری از این مهدها به تعطیلی کشیده شوند و در سوی دیگر هم این مربیان مهدها بودند که با تعطیلی مهدها از کار بیکار شدند. 

آیا آموزش و پرورش برنامه‌ای در ارتباط با بازگشایی مهدکودک‌ها همزمان با بازگشایی مدارس دارد؟

نوع فعالیت مهدکودک‌ها منحصر به سال تحصیلی نیست، مهدکودک‌هایی که در مناطق قرمز نبودند، در طول سال فعالیت می‌کردند. با این حال بسیاری از مهدها به دلیل شرایط کرونایی تعطیل موقت شدند. ما آمدیم یک شیوه‌نامه‌ای در ارتباط با بازگشایی مجدد مهدها تنظیم کردیم که در این شیوه نامه ضوابط و مقررات بازگشایی را ابلاغ کرده‌ایم که مدیران مهدها بتوانند کار خودشان را شروع کنند. با این حال مهدکودک‌ها سراسر سال فعالیت داشتند و خیلی بحث بازگشایی اول مهر برای مهدهای کودک مطرح نیست ولی در حال راه‌اندازی مجدد همه مهدها هستیم.

اما در بسیاری از مناطق نارنجی مهدها بسته بودند یا حداقل خانواده‌ها اجازه حضور فرزندانشان در مهد را نمی‌دادند؟

بله،تا یک مدتی به خاطر پیک کرونا تعطیل بودند. چند ماهی است که جزو گروه‌های دو شغلی قرار گرفتند و مجوز بازگشایی از طرف ستاد ملی کرونا را داشتند. بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، فعالیت آنها در شهرهای غیر از شرایط قرمز کرونایی منعی ندارد.

چه ملاک و معیارهایی برای بازگشایی مهدهای کودک در نظر گرفته شده است؟

ملاک بازگشایی حتی واحدهای آموزشی مدارس واکسن زدن کودکان و دانش‌آموزان نیست. ضوابط دیگری را اعلام کردند که طبق آن ضوابط بازگشایی انجام می‌شود و ما هم مثل وزارت آموزش و پرورش اعلام کردیم که تمامی مربیان و عوامل اجرایی مهدها باید واکسینه شوند. در همان تابستان اسامی مربیان مهد را در سامانه وزارت بهداشت ثبت کردیم و به آنها اعلام شد برای واکسیناسیون اقدام کنند. این اقدام سراسری است که در ارتباط با مربیان از قبل انجام شده بود. از طرفی سیاست بازگشایی مدارس طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مدارس کم جمعیت با کلاس‌های کم است که به شکل حضوری برگزار می‌کنند. مهدهای کودک هم طبق همین سیاست فعالیت می‌کنند. مهدها عموماً کم‌جمعیت هستند و کلاس‌هایشان هم با تعداد کم تشکیل می‌شود. ضمن اینکه مهدکودک‌ها در گروه ٢ شغلی قرار گرفتند و امکان بازگشایی با مقرراتی که از طرف ستاد کرونا اعلام شده ممکن است.

آیا پروتکل‌های خاصی در مهدها اجرا می‌شود؟

تمام پروتکل‌های بهداشتی ستاد باید اجرایی شود. مهمترین موضوع برای ما این است که برخی مهدها به کودکان غذای گرم می‌دادند. ما در ابلاغیه تأکید کردیم که پخت و توزیع غذا ممنوع است. اعلام هم کردیم که مادر از خانه خوراکی لازم را برای فرزندش بیاورد. همچنین رعایت نکات بهداشتی، استفاده از تهویه مناسب در محل نگهداری کودکان، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، شستن دست‌ها، ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی باید در مهدها انجام شود. کلاس‌ها نباید شلوغ باشد و ما این موضوع را نظارت می‌کنیم. نظارت بر مهدکودک‌ها هم قبلاً برعهده بهزیستی بوده، اما چند وقتی است که این وظیفه به وزارت آموزش و پرورش داده شده است و اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها این نظارت‌ها را انجام می‌دهند.

در این یک سال و نیم کرونایی بسیاری از مدیران مهدهای کودک درگیر مشکلات اقتصادی شدند و برخی‌هایشان هم رسماً کسب و کارشان را از دست داده‌اند. در این میان وضعیت مربی‌های مهدها هم مهم است، آنها هم بیکار شدند. آیا قرار است حمایت خاصی از مهدها داشته باشید؟

یک قاعده کلی در ارتباط با حمایت از مشاغل توسط ستاد ملی کرونا تنظیم شده است. در حقیقت دولت تسهیلات لازم را به مشاغلی که ضرر و زیان داشته‌اند، می‌دهد. مهدکودک‌ها هم جزو آن مشاغلی هستند که ضرر دیده‌اند و نامشان هم در لیست ستاد کرونا است. حالا اینکه به چه صورتی حمایت می‌شوند، طبق همان روال دولت است. در جریان تسهیلات نیستم، فقط می‌دانیم که وام‌هایی داده می‌شود و یک پشتیبانی مالی از این گروه خواهد شد. اما اینکه بگویم به شکل خاص آموزش و پرورش حمایت ویژه‌ای از مهدها به لحاظ مالی داشته باشد، خیر. این موضوع وجود ندارد.

 

 

منبع: ایرنا، وبدا، روزنامه ایران

دیدگاه تان را بنویسید