جزییات راهپیمایی اربعین 1400 از زبان رئیس ستاد مرکزی اربعین/ با چه شرایط می توان به از ایران به عراق سفر کرد؟

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: براساس اعلام سفارت ما در عراق دولت عراق موافقت کرد حداکثر ۳۰ هزار نفر می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند. این افراد حتما باید ۷۲ ساعت قبل از سفر تست منفی پی.سی.ار ارائه دهند و سفر به عراق صرفا هوایی انجام خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: دولت عراق موافقت کرد حداکثر ۳۰ هزار نفر می توانند در مراسم اربعین شرکت کنند. این افراد حتما باید ۷۲ ساعت قبل از سفر تست منفی پی.سی.ار ارائه دهند و سفر به عراق صرفا هوایی انجام خواهد شد.

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت:  شرایطی فراهم شد تا کسانی که واکسن را زده‌‌اند و فاقد بیماری زمینه‌ای هستند بتوانند در کشور عراق و مراسم اربعین شرکت کنند. در صورتی که کشور عراق اعلام نظر کند امسال افرادی بتوانند در مراسم اربعین شرکت کنند.

او ادامه داد: دستورالعمل کاملی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تهیه شده و قسمت‌های که باید در مرزها و داخل کشور عراق مورد توجه قرار گیرد در این دستورالعمل مشخص شد.

ذوالفقاری با اشاره به تشکیل جلسه وزارت بهداشت عراق با حضور مسئولین سفارت ایران گفت: با کلیت موضوع موافقت کردند. تا روز گذشته براساس اعلام سفارت ما در عراق دولت عراق موافقت کرد حداکثر ۳۰ هزار نفر می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند. این افراد حتما باید ۷۲ ساعت قبل از سفر تست منفی پی.سی.ار ارائه دهند و سفر به عراق صرفا هوایی انجام  خواهد شد.

او تاکید کرد که از مرزهای زمینی هیچگونه مجوزی صادر نشده است.

ذوالفقاری گفت: با در نظر گرفتن اولویت سلامت تصمیم‌گیری شد این افراد را در غالب موکب داران که همه ساله در داخل کشور عراق خدماتی را ارائه می دهند و همچنین کمیته‌های که وظیفه‌‌ای را در عراق دارند ساماندهی کنیم. چرا که عدد در کشور قابل توزیع نبود و تشخیص داده شد این اقدام صورت گیرد. قرار بود امسال صد هزار نفر خدام شرکت کنند که با اعلام کشور عراق ۳۰ هزارنفری بیشتر شرکت نمی کنند و آنهم از طریق هوایی انجام می شود.

او گفت: اولویت با کسانی باشد که واکسن گرفتند و داشتن تست منفی پی.سی.آر در زمان رفت داشته باشند در برگشت نیز تست پی.سی.آر رایگان گرفته و افراد کنترل می شوند  و اگر  بیمار داشته باشند قرنطینه خواهند شد.

رییس ستاد اربعین کشور گفت: کمیته ها براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته باید لیست‌ها را آماده کنند و در اختیار ستاد اربیعن قرار دهند و از این طریق برای صدور ویزا هماهنگی‌ها انجام می شود. البته هنوز دستورالعملی برای سفارت عراق در ایران صادر نشده است.

ذوالفقاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه  تشخیص اینکه کدام مکب دارها در عراق حضور پیدا کنند با کیست گفت:  کمیته اسکان تغذیه که کار اسکان و تغذیه را در عراق انجام می دهند و  موکب دارهای شناسایی شده در سنوات گذشته که دارای شناسنامه هستند افراد اعزام می شوند.

او در پاسخ به اینکه دولت عراق واکسن برکت و سینوفارم را از ایران قبول می کند گفت: بحث واکسن از سوی عراق شرط نشده است و تنها شرط داشتن تست پی.سی. آر منفی بوده است. براساس تاکید وزارت بهداشت ایران نیز اولویت با کسانی است که واکسن زده اند و بیماری زمینه‌ای ندارند.

او در واکنش به اینکه آیا این افراد زائر عادی محسوب می شوند، گفت: ما چند مدل را بررسی کردیم و دیدیم با توجه به عدد سهمیه که باید بین موکب داران، خبرنگاران، کسانی که نظافت شهری را انجام می دهند، هلال احمر و غیره اعدادباقی مانده را نمی‌توان به خوبی تخصیص داد و قرار شد موکب دارانی که به نوعی از افراد عادی هستند و آن دسته ای که در داخل عراق خدماتی رسانی انجام دادند را در نظر بگیریم. بعلاوه بخشی برای موضوعات فرهنگی و تبلیغی باید حضور پیدا کنند و در واقع ستادهای مردمی هستند که در این غالب شکل می گیرند و اینها جدای از هم نیستند و موکب داران  به معنای دستگاه های رسمی نیستند و بالای ۹۵ درصد افراد عادی جامعه هستند.

او در پاسخ به اینکه آیا این عدد افزایش پیدا می‌کند، گفت: بعید می دانم این عدد افزایش پیدا کند.به برخی از کشورهای دیگر ده هزار سهمیه دادند و  به برخی دیگر ۳۰ هزار نفر سهمیه دادند.‌

ذوالفقاری درباره نظارت بر هزینه بلیط هواپیما گفت: نزدیک به حدود ۱۹۰ پرواز رفت لازم است و برای این تعداد افراد ۶ فرودگاه در تهران آماده شده است و اگر لازم باشد فرودگاه دیگر نیز آماده می شود. در سازمان هواپیمایی اعلام کردند قیمت را در سقف شرایط عادی نگه می دارند.

او تاکید کرد مرزهای زمینی کاملا بسته است و گفت: هیچکس به سمت مرزهای زمینی حرکت نکند و هیچگونه خدماتی توسط موکب داران ارائه نخواهد شد.موضوع بیماری مهم است و نباید ساده انگاری داشته باشیم. دولت عراق به هیچ وجه با تردد زمینی موافقت نکرده است و هرگونه تردد با توجه به مقررات حاکم عراق ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد و اگر افراد تحویل مقامات قضایی عراق شوند ممکن است مجازات هایی را داشته باشند و  در نتیجه خواهش می کنیم به هیچ وجه به سمت مرزها حرکت نکنند.

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید