جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

مروری بر زندگی شیخ محمد مظفری قزوینی

شیخ محمد مظفری قزوینی در سال ۱۳۰۴ شمسی در قزوین به دنیا آمد. وی از محضر اساتید بزرگ حوزه نجف همچون آیات الله سید ابوالقاسم خویی، امام خمینی، سید محسن حکیم و... استفاده برد. او در سوم محرم الحرام ۱۴۲۳ رحلت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی حاج شیخ محمد مظفری قزوینی اختصاص دارد.

 

 

زندگینامه حاج شیخ محمد مظفری قزوینی

ولادت و تحصیلات

حاج شیخ محمد مظفری قزوینی در سال 1304 ش  (1344 ق) در قزوین به دنیا آمد و تحصیلات اولیه را در زادگاه خویش به پایان برد. در 26 سالگی به قم رفت و در درس‌ های آیات‌ الله بروجردی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی حاضر شد. سپس در سال 1332 ش به نجف اشرف کوچید و سالیان فراوان با حضور در مجلس درس آیات عظام: سید محسن حکیم و سید محمود شاهرودی و حضرت امام خمینی، در زمره یکی از فضلای نجف درآمد. ایشان همچنین به مدت بیست سال از محضر آیت‌ اللَّه سید ابوالقاسم خویی بهره‌مند شد و مبانی علمی خویش را استوار ساخت.

 

 آیت‌اللَّه مظفری در 1352 ش پس از کسب اجازات متعدد از اساتیدش و علمای دیگر، به قزوین بازگشت و به تالیف، تدریس و اقامه جماعت، بیان مسائل و ترویج شرع مبین، اشتغال ورزید. معظم له یکی از علمای بزرگ قزوین بود که تدریس منظم فقه و اصول و تالیف کتاب‌ های فراوان را وجهه همت خویش کرد و از این رهگذر، شاگردان بسیار و کتاب‌ های پر فایده علمی از خود به یادگار نهاد.

 

آثار

ایضاحُ الحُجّة فی شرح العُروَة در هشت جلد، پرسش‌ ها و پاسخ‌ ها در دو جلد و اسلام و فلسفه احکام و طبقات رجال در شانزده جلد از جمله آثار اوست. 

 

وفات

سرانجام این فقیه بزرگ در 27 اسفند 1380 ش برابر با سوم محرم الحرام 1423 ق در 76 سالگی چشم از جهان فرو بست و پس از تشییع با شکوه، در حرم شاهزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید