جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

آیت الله کمالوند، روح اللهی که از خرم آباد برخاست

آیت الله روح الله کمالوند خرم آبادی در سال ۱۳۱۹ قمری در خرم آباد به دنیا آمد. وی در مکتب آیت الله بروجردی و حائری یزدی شاگردی کرد. او از دوستان نزدیک امام بود اما در همان اوایل نهضت ایشان از دنیا رفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی آیت الله روح الله کمالوند اختصاص دارد.

 

زندگینامه روح الله کمالوند خرم آبادی

آیت‌الله روح الله کمالوند به سال ۱۳۱۹ هجری قمری در خرم‌ آباد دیده به جهان گشود، وی از سن شش سالگی شروع به تحصیل در مکتب خانه‌های معمول نمود و اندکی بعد به سبب علاقه و به‌واسطه مرحوم آخوند میرزا تقی معروف به شیخ‌الاسلام به فراگیری علوم دینی متمایل شد.

 

وی تحصیلات ابتدایی را در مکتب‌خانه آغاز کرده و سپس مقدمات علوم دینی را نزد عمویش و دیگر روحانیون شهر خرم‌آباد از جمله شیخ عبدالرحمان، ابوتراب، سید غلامرضا و سید خلیل موسوی فرا گرفت.

 

روح الله کمالوند مقدمات علوم دینی را در خرم‌آباد از عالم وارسته حضرت آیت‌الله سید ابوتراب جزایری فرا گرفت و سپس در سال ۱۳۳۶ قمری برای ادامه تحصیلات عازم بروجرد شد و در آنجا از محضر آیت‌ الله العظمی بروجردی بهره‌مند شد.

 

مرحوم کمالوند در بروجرد ماند و پس از آن به حوزه علمیه اراک رفت و در آنجا در جلسات درس مرحوم آیت‌ الله العظمی عبدالکریم حائری حاضر شد.

 

وی تا سال ۱۳۴۰ قمری در اراک بود لیکن در آن سال و به واسطه انتقال حوزه علمیه از اراک به همراه سایر مهاجران به قم هجرت کرد.

 

کمالوند به‌واسطه هوش وافر و استعداد سرشار یکی از برجسته‌ترین شاگردان آیت‌الله حائری محسوب می‌ شد و به همین سبب در سنین جوانی موفق به دریافت اجازه‌نامه اجتهاد از آن مرجع بزرگ شد.

 

وی همچنین از مرحوم شیخ عباس قمی صاحب کتاب مفاتیح‌الجنان اجازه روایت داشت.

مرحوم کمالوند پس از تکمیل دوران تحصیلی خویش و رسیدن به درجه اجتهاد و اخذ مدرک کتبی آن به زادگاهش خرم‌آباد مراجعت کرد و از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۲۳ شمسی در شهر خرم‌آباد و در میان مردم خرم‌آباد و لرستان بود و به ترویج احکام و ارشاد جامعه و رفع مشکلات فردی و اجتماعی مردم اشتغال داشت.

 

آیت‌الله کمالوند پس از کسب اجتهاد به سال ۱۳۶۶ قمری به خرم‌آباد بازگشت و ضمن تدریس علوم دینی در خرم‌آباد و بروجرد به ارشاد و هدایت مردم می‌ پرداخت و پس از رحلت آیت‌الله حائری و بعد از این که آیت‌الله بروجردی سرپرستی حوزه علمیه قم را به‌ عهده گرفت، مرحوم کمالوند نیز به آیت‌الله بروجردی پیوست و در شهر قم در جرگه مدرسین و فضلای آن حوزه درآمد.

 

مرحوم کمالوند به فقه، اصول، فلسفه، کلام، منطق، عرفان احاطه کامل داشت و مراتب علمی و درجات تقوای این عالم فرزانه چنان بود که حوزه درسی ایشان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین حوزه‌ های درسی قم بود.

 

حضور آیت‌الله کمالوند در قم قریب پنج سال به طول انجامید و پس از آن بنا به اصرار مردم خرم‌آباد و به دستور آیت‌الله بروجردی وی برای تأسیس حوزه علمیه‌ ای به سرپرستی خودشان به خرم‌آباد آمد و حوزه کمالیه فعلی را در سال ۱۳۶۹ قمری بنیان نهاد و هزینه‌های گزافی را که در آن مدت برای اداره این حوزه لازم بود می‌پرداخت.

 

علما و روحانیونی از جمله؛ «عباس‌علی صادقی»، «سید ابوالحسن موسوی»، «محمدتقی مجلسی»، «سید مهدی حجازی»، «علی عبودیت»، «رضا یزدی»، «سید ابوالقاسم خواب‌نما»، «غلامحسین بهرامی»، «سید احمد موسوی»، «ماشا الله مروجی» از شاگردان آیت‌الله کمالوند بوده‌ اند.

 

وی در سال‌ های آخر عمر به عارضه قلبی دچار شد و سرانجام در ۱۶ اردیبهشت سال ۴۳ خورشیدی بر اثر همین عارضه دار فانی را وداع گفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید