جی پلاس

22 مرد خشمگین در تهران!

دربی تهران از حیث خطاهای پرتعداد، دو کارت قرمز و چندین کارت زرد و داد و فریاد بسیار زیاد در طول مسابقه در زمره خشن ترین بازی های سال های اخیر فوتبال ایران قرار می گیرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تقابل استقلال و پرسپولیس در نود و پنجمین تقابل دو تیم در دربی تهران، از نظر بار فنی بسیار ضعیف‌تر از چهار تقابل گذشته بود ولی در نهایت پرسپولیس به پیروزی دست یافت تا هواداران این تیم فارغ از کیفیت مسابقه، از پیروزی در دربی و صعود به صدرجدول خوشحال باشند.

علت اصلی کیفیت پایین این دیدار را باید در آمار بالای خطاهای دو تیم دنبال کرد. تیم ها جمعا در هر نیمه 20 بار و در مجموع بیش از 40 بار روی یکدیگر خطا کردند و در نهایت هم درگیری شدیدی میان طرفین مسابقه شکل گرفت. به این تعداد، خطاهای اعلام نشده از سوی داور را هم اضافه کنید تا متوجه خشونت نهان در دربی تهران شوید.

در کنار هر خطا و زمین خوردن هم بارها بازیکنان و مربیان دو تیم از کنار خط محوطه جریمه بر سر داور و تصمیماتش داد می‌زدند؛ به طوری که محمدرضا احمدی، گزارشگر مسابقه از کلمات و جملات رد و بدل شده در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی متعجب شد!

در واقع علت اصلی پایین بودن سطح کیفی این دیدار، تمرکز دو تیم در خطاهای بی‌مورد و همینطور زمین‌ خوردن‌های تصنعی برای فریب داور است که به طور متوسط در هر دو دقیقه یک بار باعث توقف مسابقه می‌شود و اجازه سرعت گرفتن مسابقه و به گردش درآمدن توپ را نمی‌دهد.

این دیدار برای فردی که طرفدار هیچ یک از دو تیم نیست، خالی از هر گونه لذت و جذابیتی بود و قطعا یک امتیاز منفی برای وضعیت کیفی فوتبال ایران است که در راس آن پرسپولیس و استقلال دیده می‌شوند. علاوه بر نبود بار فنی چندان بالا، خطاهای بسیار زیاد، داد و فریاد بیش از حد و درگیری در این مسابقه، چهره زشتی را از دربی تهران در معرض نمایش قرار گرفت.

دربی 95 - پرسپولیس استقلال وریا غفوری

به نظر می‌رسد این اتفاق استراتژی مربیان و بازیکنان دو تیم برای فرار از فشار دربی و پیشگیری از هر گونه شکست است. یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس در توضیح دلایل خطاها و داد و فریاد بسیار زیاد در طول مسابقه می‌گوید: « متاسفانه هر تیمی بیشتر داد بزند، داوری به نفع او است.»

برخی از کارشناسان داوری، علاوه بر ایراد به برخی از تصمیمات اکبریان، معتقد بودند که او با اعلام خطاهای بیشمار برای هر دو تیم برای جلوگیری از هر گونه تنش و درگیری، مانع از ارائه یک بازی جذاب شد. در واقع در چندین سال گذشته، هوش و توانایی داور در قضاوت یک مسابقه و جلوگیری از توقف‌های بی‌مورد، تبدیل به یک معیار ارزشمند برای ارزیابی داوران برتر شده است که ظاهرا این مورد در دربی تهران وجود نداشت.

با وجود اینکه کارت قرمزی در دربی نیمه نهایی جام حذفی به بازیکنان داده نشد اما این دیدار از نظر تعداد خطا آمار بالایی را به خود اختصاص داد.

دیدگاه تان را بنویسید