جزییاتی درباره ناباروری و هزینه درمان آن

به گفته پزشکان، زوج‌هایی که برای درمان ناباروری اقدام کردند نباید در دوران همه گیری کرونا، مراحل درمان خود را به تعویق بیندازند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بسیاری از خانواده‌ها سال‌ها از شنیدن صدای دلنشین فرزند بی نصیب بوده و مدت‌هاست در پی رفع مشکلات ناباروری خود هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ این روزها با وجود ویروس منحوس کرونا، زندگی برای همه خانواده ها به خصوص زوج ها سخت تر شده است. برخی از خانواده ها به دلیل ترس از کرونا درمان ناباروری خود را رها کرده و آن را به تعویق انداخته اند. در حالی که متخصصان می‌گویند کرونا نمی‌تواند بر توانایی بارداری نقش داشته و تاثیر بگذارد. تنها کافی است خانواده ها با رعایت کردن شیوه نامه های بهداشتی درمان خود را ادامه داده و به مراکزی بروند که بدانند  از لحاظ رعایت بهداشت کاملا قابل اطمینان هستند.

با توجه به سهم مـساوی مردان و زنان در ایجـاد ناباروری، مراجعه زوجین به پزشک برای تشخیص و پیگیری علـت ناباروری ضرورت دارد؛ حضور مرد و انجام تست آنالیز در زمان تعیین شـده مهم است زیرا می‌تواند در همان ابتدای بررسـی روش درمـانی را تغییر دهد.

افزایش سن، قدرت باروری را کاهش می‌دهد

مسعود وثوق، مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ناباروری اظهار کرد: از زمانی که در تاریخ   مشکلات ناباروری ثبت و ضبط شد، این موضوع در دست بشریت مورد بررسی قرار گرفت. امروزه آن چیزی که اهمیت دارد، این است که  ناباروری می تواند در جوامع پیشرفته، در حال توسعه تاثیرات خود را بگذارد. یعنی در تمام جوامع  اتفاق می افتد و تنها علل آن‌ متفاوت است. آماری که در جهان ثبت شده نشان می‌دهد حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد زوجین در سنین باروری با مشکل ناباروری رو به رو هستند.

او گفت: علت‌ ناباروری در جوامع مختلف متفاوت است. میزان شیوع ناباروری در کشور ما کمی بیشتر از میانگین جهانی است. علت آن این است که سن ازدواج در کشور ما متاسفانه بالا رفته و با افزایش سن قدرت باروری قطعا کاهش پیدا می‌کند. حتی موفقیت در درمان ناباروری و داشتن نوزادی سالم   با افزایش سن، تحت شعاع قرار می‌گیرد و نگرانی‌هایی رو به وجود می آورد.

وثوق بیان کرد: یکی از علل افزایش سن ازدواج،  توقعاتی است که جوانان  از زندگی داشته و بخشی دیگر مربوط به مدارج بالاتر علمی می شود که تا حدودی مانع ازدواج زودهنگام جوانان شده است. بخش اساسی این موضوع مربوط می شود به مباحث اقتصادی، زیرا زوج ها نگران این موضوع می‌شوند که آیا می‌توانند با وجود فرزند، نیاز‌های زندگی و  کودک خود را تامین کنند یا خیر. از علل دیگر این است که آیا می توانند فرزندان خوبی را تربیت کرده و به جامعه تحویل بدهند.

او گفت: یکسری از دلایل مداخله‌ای در شیوع ناباروری  از جمله می‌توان به آلاینده‌های نزدیک محیط زندگی اشاره کرد. به طور واضح افرادی که با اشعه کار می‌کنند به عنوان کارکنان بخش‌های تصویربرداری، باروری این افراد تحت تاثیر ناباروری قرار می‌گیرند. همچنین کسانی که در پمپ بنزین‌ها زندگی می‌کنند؛ تحت تاثیر آلاینده‌های بنزین قرار گرفته و سرب موجود  و‌ عوامل فیزیکی دیگر مانند فرکانس‌های رادیویی می‌توانند روی باروری تاثیر دو چندانی داشته باشند. آن چیزی که باید در جوامع ما به طور کلی رفع شود، اعتقادات اشتباهی است که بسیاری از خانواده ها درباره ناباروری دارند. تمام خانواده ها باید بدانند که   سهم زن و مرد در ناباروری یکسان است.

مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: اگر زوج ها بخواهند نتیجه ببینند و در باروری موفق باشند، باید با هم مشارکت داشته و کنار یکدیگر درمان را پیگیری کنند.

او یادآوری کرد: طبق تحقیقات در روزهای آغازین کرونا مشخص شد، این بیماری بر روی باروری تاثیری نخواهد داشت. زنان و مردانی که به کرونا مبتلا شدن، بعد از بهبودی، قدرت باروری آن‌ها کاهشی نداشته است.

وثوق بیان کرد: تمام شیوه نامه‌های بهداشتی در مراکز ناباروری و رویان رعایت می‌شود. در ابتدای ورود به این مرکز، افراد مورد غربالگری اولیه قرار می‌گیرند. فرم‌های خاصی هم برای کرونا وجود دارد که اگر کوچک‌ترین شکی درباره تماس افراد با مبتلایان وجود داشته باشد و یا آلودگی باشد، بلافاصله به اتاق عمل می روند. افرادی که تست آن ها  مثبت شود  به متخصص عفونی معرفی می شوند تا درمانشان شروع شود و بعد از بهبودی  به مرکز درمانی برمی‌گردند. افرادی که یک سیکل درمانی انجام دادن و نتیجه نگرفتن با داشتن یک استراحت کوتاه می‌توانند سیکل مجدد را شروع کنند.

او گفت: هزینه‌های ویزیت و سونوگرافی‌های مجدد، تخمک گیری و انتقال جنین یک سیکل کامل می شود که با بیمه حدود ۷ الی ۸ میلیون تومان برای هر فردی در نظر گرفته شده است یعنی از ابتدا تا آخر درمان این مقدار هزینه کردن کافی است.

۲۰ درصد زوجین مشکل ناباروری دارند

مریم سودوفی، مسئول آزمایشگاه رویان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به اینکه پژوهشگاه رویان یک مرکز فوق  تخصصی ناباروری است، طبیعتا عمده نمونه‌های پاتولوژی در این مرکز صورت می‌گیرد. معمولا افرادی که در این بخش کار می کنند  متخصصان اورولوژی هستند که در بخش‌های بالینی اسپرموگرام، هورمون شناسی، ایمونولوژی فعالیت می کنند. همه  آزمایش ها اعم از هماتولوژی و بیوشیمی و میکربیوشیمی در این بخش انجام می شود.

او با تاکید براینکه تنها با ۲ آزمایش می‌توان اظهارنظر کرد، گفت: تمام مراحل بستگی به این دارد که افراد با چه شرایطی نمونه را تحویل آزمایشگاه  داده اند. باید تمام مراحل آزمایشگاه انجام شود و  ۲ نمونه با حدفاصل مناسب مورد  بررسی قرار بگیرند و بعد درمان را شروع کنند. حدود ۲۰ درصد زوجین مشکل ناباروری دارند.  مواردی هم وجود دارد که یک طرف یا هر دو طرف مشکل ناباروری دارند؛ در این بین  به طور جداگانه توسط متخصصان اورولوژی، آنکولوژی بررسی می‌شوند و درمان  جداگانه ای دریافت می‌کنند.

سودوفی تصریح کرد:  در وهله اول درمان تست اسپرموگرام در آقایان گرفته می‌شود و زنان هم از راه های دیگری مورد تست قرار می‌گیرند. حدود ۳ ساعت بعد جواب تست آن ها  داده می‌شود. برای خانم‌ها اکثرا آزمایش‌های هورمونی انجام می‌شود. حداقل در یک بازه زمانی ۴ یا ۵ روز جواب تست از طریق پیامک فرستاده می‌شود.

او تاکید کرد: خانواده ها ترس از رفتن به مراکز درمانی نداشته باشند و حتما درمان ناباروری خود را جدی گرفته و ادامه دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید