اقدام مشکوک شورای رقابت در روزهای کاهش قیمت دلار و خودرو: قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو حداقل 8 درصد گران تر می شوند!

درحالی که این روزها قیمت دلار و خودرو در سراشیبی نزولی قرار گرفته اند شورای رقابت در اقدامی عجیب و مشکوک اقدام به تصویب افزایش قیمت خودرو کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کار و درآمد جی پلاس: بنابر مصوبه امروز شورای رقابت:

 1- برای تمامی کسانی‌که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام کرده اند و پیش پرداخت داشته اند و مشمول دریافت سود نیستند، افزایش قیمتی موضوعِ بند ۲ تعلق نمی‌گیرد.

2- بر اساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره وری نهایتا برای شرکت ایران خودرو به طور متوسط ۸/۲ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۸/۹ درصد افزایش قیمت محاسبه گردید که با در نظر گرفتن بند ۱ فوق برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

از سوی دیگر خبرگزاری صداوسیما به نقل یکی از اعضای این شورا، در توجیه افزایش قیمت خودروها که هرباره به دلیل افزایش نرخ ارز صورت می گرفت ولی امروز علی رغم کاهش نرخ ارز، چنین مصوبه ای اعلام شد، نوشت: فقط نرخ ارز در این موضوع دخیل نیست بلکه نرخ تورم 6 ماهه دوم سال 99 برای خودروسازان لحاظ شده و بر اساس آن قیمت خودرو‌ها افزایش یافته است.

 

بایستی دید مصوبه شبهه برانگیز شورای رقابت جلوی کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر را خواهد گرفت یا نه اما افزایش دستوری قیمت ها علی رغم واقعیات بازار اقدامی است که انتقادات زیادی را به همراه خواهد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید