فناوری جدید با تاباندن نور اشیا را نامرئی می کند

گروهی از محققان معتقدند یک نوع خاص از موج نوری کشف کرده‌اند که می‌تواند به طور مستقیم وارد اشیا شود و آنها را نامرئی کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از فیوچریسم، محققان دانشگاه TU Wien اتریش و دانشگاه اوترخت هلند اعلام کرده‌اند راهی یافته‌اند تا نور را به طور مستقیم از اشیا بگذرانند و آنها را در مقابل چشم انسان و دوربین نامرئی کند.

مهر نوشت؛ هرچند فناوری آزمایشی برای استفاده در مقیاس بزرگ آماده نیست، اما طبق گزارش‌ها ابزاری ارزشمند برای تصویربرداری پزشکی است و به محققانی کمک می‌کند که خواهان بررسی داخل سیستم‌های بیولوژیکی هستند.

محققان از سال‌ها قبل روی اشکال مختلف نامرئی شدن تحقیقاتی انجام داده‌اند. به طور معمول آنها سعی می‌کنند راهی برای خم کردن نور یا پراکنده کردن آن در اطراف یک شیء بیابند تا آن را از نظر مخفی کنند.

اما روش تازه کمی تفاوت دارد و طی آن نوع خاصی نور به طور مستقیم به شیء نفوذ می‌کند. استفان روتر محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: یکی از جنبه‌های این تحقیق که ما را به هیجان آورده این واقعیت است که حوزه‌های نوری به کار گرفته شده در این مطالعه، الگوهای بازده میدانی مخصوصی پشت شیء و همچنین داخل شیء به وجود می‌آورند.

البته این فناوری نامرئی کننده کاملاً آماده نیست و به عنوان مثال برای جریان خون نمی‌توان به راحتی از آن استفاده کرد. اما محققان امیدوارند در آینده این سیستم را ارتقا دهند.

این تحقیق در نشریه Nature Photonics منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید