همکاری ناسا با اسپیس ایکس برای ماموریت فرود در ماه

ناسا برای انجام ماموریت تاریخی سفر به ماه و پایان پروژه آرتمیس، از میان سه شرکت، اسپیس ایکس را انتخاب کرد.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس، در سال ۲۰۲۰، ناسا از سه تیم تجاری اسپیس ایکس، بلو اوریجین و داینتیکس خواست تا یک سیستم فرود ابتکاری را ایجاد کنند تا در برنامه آرتمیس برای انتقال فضانوردان به سطح ماه مورد استفاده قرار گیرد. بر همین اساس روز جمعه (۱۶ آوریل)، ناسا اعلام کرد که اسپیس ایکس دو رقبای دیگر را شکست داده و قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری را برای ساخت فضاپیمای ماموریت آرتمیس به دست آورد.

لیزا واتسون-مورگان، مدیر برنامه برنامه فرود انسان (HLS)، روز جمعه طی یک کنفرانس خبری گفت: ما به اسپیس ایکس پاداش داده‌ایم تا به توسعه سیستم فرود یکپارچه انسانی خود ادامه دهد. ما از همکاری ناسا با اسپیس ایکس اطمینان داریم تا به ما در رسیدن به ماموریت آرتمیس کمک کند و مشتاقانه منتظر ادامه کار خود برای فرود فضانوردان روی ماه هستیم تا برای جهش عظیم بعدی به سمت مریخ آماده شویم. ناسا با برنامه آرتمیس قصد دارد اولین زن و اولین رنگین پوست را روی ماه فرود آورد. این اولین باری است که انسان‌ها از سال ۱۹۷۲ و با آخرین ماموریت فرود ماه در برنامه آپولو ناسا، روی ماه قدم می‌گذارند.

کتی لوئدرز، مدیر اکتشافات انسانی ناسا و اداره ماموریت و عملیات نیز در جریان این کنفرانس خبری گفت: اما این بار هدف ما بازگشت به ماه به روشی پایدار برای کسب بینش و آموخته‌هایی است که به ما کمک می‌کند تا به اکتشافات بیشتری بپردازیم که قبلا هرگز انجام نشده است، وقتی ناسا با برنامه آرتمیس به ماه بازگردد، به روشی پیش می‌رود که جهان امروز را منعکس کند. این هدف قرار بود تا سال ۲۰۲۴ در دولت ترامپ اتفاق بیفتد، اما دولت بایدن هنوز مشخص نکرده است که آیا این مهلت بسیار بلند پروازانه را حفظ می‌کند یا خیر.

استیو یورچزیک، سرپرست ناسا همچنین گفت: تیم ناسا بینشی در مورد پیشرفت اسپیس ایکس خواهد داشت و اگر آن‌ها به نقاط عطف خود برسند، ممکن است در سال ۲۰۲۴ این پرتاب انجام شود.

انتظار می‌رفت ناسا دو شرکت از سه شرکت را برای ساخت لندر انتخاب کند، زیرا آژانس اغلب ارائه دهندگان متعددی برای اطمینان از پشتیبان گیری و حفظ انرژی رقابت دارد. با این حال آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که تنها با اسپیس ایکس پیش بروند.

در حالی که ناسا می‌خواست در این مرحله از برنامه فرود انسان ( HLS ) یک فضای رقابتی را حفظ کند، اما از وجود نگرانی‌های بودجه‌ای گفت، از این رو اسپیس ایکس هزینه فرودگر خود را به روز کرد تا در برنامه بودجه فعلی ناسا قرار گیرد.

این شرکت در حال توسعه استارشیپ است تا روزی انسان را به ماه، مریخ و حتی مقصد دورتر منتقل کند و این فضاپیما را با موشک فوق سنگین این شرکت پرتاب کند. ناسا امروز اعلام کرد که موشک فوق سنگین در قالب برنامه آرتمیس، استارشیپ را به ماه پرتاب خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید