«پایه حقوق» تنها سهم بسیاری کارگران از بسته مزد 1400 است/ کارفرمایان صرفا پایه مزدی را پرداخت می کنند: 2 میلیون و 600 هزار تومان

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی افزود: در بسیاری از کارگاه های کوچک به دلیل عدم بازرسی و عدم توانایی اقتصادی, مزایای حقوقی به کارگران پرداخت نمی شود. کارفرمایان این کارگاه ها صرفاً پایه مزدی را پرداخت می کنند، در سال 1400 این رقم 2میلیون و 600 هزار تومان است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره دستمزد سال آینده گفت: تمام کارگاه ها مزایای شغلی را پرداخت نمی کنند,به همین دلیل تعدادی از کارگران بدون دریافت مزایای مزد با دریافت حداقل حقوق باید روزگار بگذرانند.

فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره دستمزد 1400 گفت:با وجود اینکه روند برگزاری جلسات دستمزد خوب بود اما باز هم عدد و رقمی که برای دستمزد تعیین شد با رقم سبد معیشتی که در کمیته دستمزد تعیین شد فاصله بسیار زیادی داشت.

وی ادامه داد: عددی که در ماه گذشته توسط کمیته دستمزد مشخص شد رقم 6 میلیون و 895 هزار تومان است و این در حالی است که رقم مشخص شده در شورای عالی کار با احتساب افزایش همه مزایا برای یک خانوار 3.1 نفره کارگری به حدود 4 میلیون 200 هزار تومان می‌رسد و فاصله‌ای در حدود 2 میلیون 800 هزار تومانی را موجب شده است.

 

بیشتر از 96 درصد از نیروی کار قرارداد موقت هستند

 

بیات با بیان اینکه بیشتر از 96 درصد از نیروی کار قرارداد موقت هستند گفت: کارگران نگران قراردادهای خود هستند, دیگر از نظر روحی شرایطی برای غصه خوردن از زندگی و روزگار خود ندارند.

 رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی افزود: در بسیاری از کارگاه های کوچک به دلیل عدم بازرسی و عدم توانایی اقتصادی, مزایای حقوقی به کارگران پرداخت نمی شود. کارفرمایان این کارگاه ها صرفاً پایه مزدی را پرداخت می کنند، در سال 1400 این رقم 2 میلیون و 600 هزار تومان است. 

 

کارفرمایان صرفاً پایه مزدی را پرداخت می کنند

 

 وی بیان کرد: با توجه به اینکه این احتمال وجود دارد که برای سال آینده همه اقلام چندین برابر گران شود. نمی توان گفت که این حقوق  کفاف زندگی کارگران را می دهد یا خیر؟ چرا که دستمزدی که تعیین شد متناسب با شرایط تورم سال جاری بود نه سال آینده. از این حیث نمی توان شرایط مالی کارگران را در سال آینده پیش بینی کرد. بهترین اقدام این است که افزایش مزد در نیمه دوم سال بعد مجدد اتفاق بیفتد, تا کارگران بیش از حال حاضر با مشکلات مالی روبرو نباشند.

دیدگاه تان را بنویسید