همزمان با نوروز ۱۴۰۰؛

«باغ هنر» میزبان نخستین «پروژه گردشگری دیجیتال» تهران شد

نخستین پروژه هنری واقعیت افزوده (AR) به مناسب نوروز در باغ هنر، واقع در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد تهران آغاز به کار کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در این پروژه یکی از مشهورترین آثار نوروزی استاد نور‌الدین زرین کلک، هنرمند شناخته شده ایرانی و یکی از بنیانگذاران و فعالان نسل اول هنر انیمیشن، طراحی مجدد و متحرک سازی شده است ، که مضمون این تصویرگری برای تبریک نوروز با رسوم نوروزی ایرانی و پارسی‌زبانان است و شهروندان تهرانی می‌توانند در نقاط مختلف باغ هنر ایرانی، با استفاده از این فناوری، توسط گوشی‌ هوشمند خود، در کنار شخصیتهای این انیمیشن نوروزی ایستاده و عکس یادگاری بگیرند. همچنین اصل این اثر نیز در ابعادی با مساحت حدود هشتصد متر، بر فراز باغ هنر و به ویژه دریاچه آن در حال پرواز است و تنها کافی است شهروندان در نقاط مختلف این مجموعه با گوشی هوشمند خود به دنبال اثر بگردند تا بتوانند آن را یافته و از اصل اثر نیز لذت ببرند.

فناوری واقعیت افزوده، یکی از فناوریهای سه گانه واقعیت گسترده است که در جذابتر کردن نقاط گردشگری، انتقال اطلاعات به کاربران و تلفیق دنیای واقعی و مجازی کاربردهای فراوان دارد و یکی از معدود «فناوریهای لبه» در دنیای امروز محسوب می‌شود.

افتتاح این پروژه در نوروز ۱۴۰۰ می‌تواند گام نخست در ورود صنعت گردشگری فرهنگی کشور، به شرایط دنیای امروز و استفاده از امکانات دنیای پسادیجیتال، برای جلب توجه بیشتر  شهروندان و گردشگران به ظرفیت‌های کشورمان و نیز ارتقای آگاهی عموم شهروندان به ذخایر فرهنگی و هنری سرزمینمان باشد.

این پروژه با استفاده همزمان از دو ابزار پردازش تصویر (Image Processing) و مکان سنجی با استفاده از GPS طراحی شده است و تولید آن با استفاده از موتور  Unity، و به صورت کاملاً بومی بر اساس توانایی های کد نویسی ایرانی در زمستان ۱۳۹۹، توسط «مجموعه فیلیا» انجام شد و بهره برداری شهروندان و گردشگران از این طرح در نوروز امسال آغاز شده است.

این پروژه از روز ۱ فروردین ۱۴۰۰ در گذر هنر باغ هنر مجموعه عباس‌آباد به نمایش درآمده و با اسکن کردن QR CODE اپلیکیشن، قابل دانلود و مشاهده است.

 مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد، عضو سازمان جهانی گردشگری است و سال گذشته تمامی مجموعه اراضی عباس‌آباد به عنوان چهاردهمین عضو وابسته سازمان جهانی گردشگری در کنار ۱۳ عضو دیگر، معرفی شد.

دیدگاه تان را بنویسید