جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

از زندگی عالم برجسته سید اسماعیل نوری طبرسی چه می دانید؟/وی در محضر کدام بزرگان شاگردی کرد؟

آیت الله سید اسماعیل نوری طبرسی مازندرانی، فقیه اصولی، محدث، متکلم، زاهد و... است که در اوایل قرن سیزدهم هجری شمسی می زیسته است. وی در یکی از شهرهای توابع نور به دنیا آمد و در کاظمین از دنیا رفت.

لینک کوتاه کپی شد

مرحوم آیت الله سید اسماعیل بن احمد نوری طبرسی مازندرانی، عالم دینی، فقیه اصولی، محدث، متکلم، مدرس و زاهد در اوایل قرن سیزدهم هجری شمسی بود که از محضر بزرگانی مانند میرزا حبیب الله رشتی، شیخ مرتضی انصاری، میرزا محمد حسن شیرازی بهره برد.

 

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی آیت الله سید اسماعیل بن احمد نوری طبرسی مازندرانی فقیه اصولی اوایل قرن سیزدهم هجری شمسی اختصاص دارد. وی در اول ماه شعبان ۱۳۲۱ در کاظمین از دنیا رفت و در صحن شریف علوی به خاک سپرده شد.

 

اطلاعات فردی

نام ن‍وری‌ طب‍رس‍ی‌، اس‍ماع‍ی‍ل‌ ب‍ن‌ اح‍م‍د

نام پدر احمد

محل تولد شهرستان نور

رحلت 1282ش

اساتید شیخ مرتضی انصاری، میرزا حبیب‌ الله رشتی، میرزا محمد حسن شیرازی

برخی آثار کفایة الموحدین

 

زندگینامه سید اسماعیل بن احمد نوری طبرسی مازندرانی

مرحوم آیت الله سید اسماعیل بن احمد نوری طبرسی مازندرانی (متوفای 1282ش)، عالم دینی، فقیه اصولی، محدث، متکلم، مدرس و زاهد در اوایل قرن سیزدهم هجری شمسی (اواسط قرن سیزدهم قمری).

 

وی در یکی از توابع شهرستان نور در استان مازندران به دنیا آمد.

 

تحصیلات

او پس از فراغت از دروس مقدمات و سطوح حوزوی، برای ادامه تحصیل راهی نجف اشرف شد. ایشان در نجف در محضر عالمان نامداری همچون شیخ مرتضی انصاری، میرزا حبیب‌ الله رشتی و میرزا محمدحسن شیرازی، معروف به میرزای بزرگ به فراگیری دروس خارج فقه و اصول پرداخت و در حدیث و کلام نیز به استادی دست یافت.

 

در همین رابطه بخوانید

آیت الله کاشانی که بود؟/چه شد که وی از عراق به ایران آمد؟/علت دستگیری وی/موضع ایشان دربرابر مساله فلسطین/درخواست آیت الله برای تعطیلی شهادت امام صادق(ع)/نقش وی در ملی شدن صنعت نفت

میرزا احمد مجتهد تبریزی که بود؟/ماجرای تکفیر شیخیه به وسیله میرزا احمد چه بود و به کجا ختم شد؟

علامه سید محسن امین کیست؟/چه شد که علامه به عراق هجرت کرد؟/صاحب اعیان الشیعه چه زمان به ایران آمد؟/وی چگونه وحدت میان مسلمانان را حفظ کرد؟

ملا محمدباقر فشارکی که بود؟/ مهمترین فتوای او چه بود؟/عالمی که احیای شبهای جمعه را در اصفهان به پا داشت

 

تدریس

آیت‌ الله نوری طبرسی پس از رسیدن به مقامات علمی، به بحث و تدریس فقه و اصول پرداخت و شاگردان متعددی را پرورش داد.

 

وفات

آیت‌ الله سید اسماعیل نوری طبرسی، در بیست‌ و نهم مهر ماه ۱۲۸۲ش، برابر با اول شعبان ۱۳۲۱ق، در کاظمین از دنیا رفت و در صحن شریف علوی به خاک سپرده شد.

 

آثار

این عالم سترگ در طی این سال‌ ها، علاوه بر تدریس، به تألیف کتبی گران‌بها دست زد که «کفایة الموحدین» (در سه مجلد به فارسی که یک جلد آن تحت نام «عصمة الولایة» در مبحث امامت است) و نیز «وسیلة المعاد فی شرح نجاة العباد» و «أصول الفقه»، از آن جمله‌ اند[۱].

 

پانویس

ر.ک: پایگاه اینترنتی ضیاء الصالحین

منابع مقاله

پایگاه اینترنتی ضیاء الصالحین در هفت مهرماه 1399

کفایة الموحدین فی عقائد الدین

 

 

دیدگاه تان را بنویسید