جی پلاس/برگی از تاریخ انقلاب اسلامی؛

احکام مهمی که امام در سوم اسفند صادر کرد

امام خمینی در سوم اسفند ماه سال ۵۸ و در حالی که یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذشت، دو حکم برای دو منصب مهم و کلیدی در کشور صادر کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، چهارم اسفند ماه سال ۵۸ و در حالی که حدود یک سالی از پیروزی انقلاب اسلامی می گذشت و امام خمینی به علت بیماری قلبی در بیمارستان قلب شهید رجایی بستری بودند اما از آنجایی که با حساسیت تمام، مسائل انقلاب را پیش برده و هدایت می کردند، دو انتصاب مهم در این روز انجام دادند و دو شخصیت اصلی و کلیدی نظام را برای این مناصب انتخاب کردند. 

 

ایشان در حکمی به شهید آیت الله سید محمد حسینی بهشتی، او را به سمت رئیس دیوان عالی کشور منصوب کردند که متن این حکم در ادامه آمده است:

 

حکم انتصاب شهید بهشتی به ریاست دیوان عالی کشور

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج سید محمد حسینی بهشتی ـ دامت افاضاته

نظر به اهمیت نقش قوۀ قضاییه در تأمین سعادت و سلامت جامعه و تمامیت نظام جمهوری اسلامی و ضرورت ایجاد تشکیلات نوین قضایی بر اساس تعالیم مقدس اسلام، به ریاست دیوانعالی کشور منصوب می‌ شوید، تا با همکاری دادستان کل کشور، فقها، قضات، کارمندان شریف و صالح دادگستری و حقوقدانان دیگر به تهیۀ طرح و برنامه و ایجاد تشکیلات نوین به تدوین لوایح قضایی جدید جمهوری اسلامی ایران بپردازید. امیدوارم خداوند متعال شما را در انجام این امر خطیر یاری فرماید.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۶۳

 

حکم‌‌ ‌انتصاب آیت الله موسوی اردبیلی به دادستانی کل کشور

در همان روز چهارم اسفند ۵۸ مطابق با ششم ربیع الاول ۱۴۰۰، امام خمینی در حکمی دیگر، مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی را به ریاست دادستانی کل کشور منصوب کردند. متن حکم امام به شرح زیر است:

 

"‌‌بسم الله الرحمن الرحیم ‌

‌‌جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی ـ دامت‌‎ ‎‌افاضاته‌

‌‌     نظر به اهمیت نقش قوۀ قضاییه در تأمین سعادت و سلامت جامعه و تمامیت نظام‌‎ ‎‌جمهوری اسلامی و ضرورت ایجاد تشکیلات نوین قضایی بر اساس تعالیم مقدسۀ‌‎ ‎‌اسلام به ریاست دادستانی کل کشور منصوب می شوید تا با همکاری رئیس دیوانعالی‌‎ ‎‌کشور، فقها، قضات، کارمندان شریف و صالح دادگستری و حقوقدانان دیگر به تهیۀ‌‎ ‎‌طرح و برنامه و ایجاد تشکیلات نوین به تدوین لوایح قضایی جدید جمهوری اسلامی‌‎ ‎‌ایران بپردازید. امیدوارم خداوند متعال شما را در انجام این امر خطیر یاری فرماید.‌

‌‌4 اسفند ماه 58‌

‌‌روح الله الموسوی الخمینی "

‌‎ ‎

‌‎صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۶۴

 

دیدگاه تان را بنویسید