جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

مقامات علمی آیت الله سیدعلی یثربی کاشانی چگونه بود که استادان و شاگردانش او را ممتاز می دانستند؟

آیت الله العظمی میر سید علی یثربی کاشانی از علمای گرانقدری است که علاوه بر مقامات معنوی به لحاظ علمی، ویژگی هایی داشت که استاد و شاگرد به وصف آن پرداخته اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، پنجم رجب مصادف با سالروز رحلت عالم ربانی، آیت الله العظمی میر سید علی یثربی کاشانی است، همو که افرادی مانند امام خمینی در محضرش درس آموختند. به همین مناسبت آنچه که برخی از اساتید و شاگردان او از جمله آقا ضیاءالدین عراقی در مقام استاد و آیت الله العظمی بروجردی و دیگران در وصف مقامات علمی وی بیان کرده اند، به عنوان شمه ای از وجود برجسته ایشان نقل می شود.

 

یکی از شاگردان آیت الله یثربی می‌ گوید:

«شب حرکت آیت الله یثربی به ایران، استادش آقا ضیاءالدین عراقی وی را به منزل دعوت کرد. در منزل بحث «ترتب» به میان آمد و یکی دو ساعت بحث به طول انجامید و همچنان مرحوم آیت الله یثربی مشغول بحث بود تا بحث به آخر رسید. در پایان استادش به وی گفت:

آفرین! خیلی زحمت کشیده‌ ای و خوب ملا شده‌ ای.

 

در همین رابطه بخوانید:

میر سیدعلی یثربی کاشانی کیست؟/استادی که شاگردانی مانند امام و شیخ اسماعیل بهاری را پرورش داد/شاگردی که استادش او را به حوزه دعوت کرد

 

قبل از این جریان، بارها آیت الله آقا ضیاء الدین عراقی درباره آقا میر سید علی یثربی گفته بود که اگر از من بپرسند که کدام یک از این سه شاگرد شما آیت الله سید محمد تقی خوانساری، آیت الله سید احمد خوانساری و آیت الله میر سید علی یثربی شاخص ترند، من اگر با آیت الله یثربی خوب باشم، می‌ توانم جواب دهم که کارش از آقا سید محمد تقی و ذکاوتش از آقا سید احمد بیشتر است و اگر با او بد باشم، خواهم گفت: کارش کمتر از آقا سید احمد و ذکاوتش کمتر از آقا سید محمد تقی است و نیز گفته است:

 

سید محمد تقی خوانساری (۱۳۷۱ ق.) از جهت تحقیق و سید احمد خوانساری (۱۴۰۵ ق.) از جهت تدقیق و سید علی یثربی از جهت استعداد ممتازند».

 

آقا شیخ ذبیح الله قوچانی (۱۴۱۴ ق.) از شاگردان آقا ضیاء و از همدرسان آقا میر سید علی گفت:

«در درس آقا ضیاء الدین حاضر بودیم یکی از شاگردان ممتاز آقا ضیاء از وی سئوالی کرد که آقا ضیاء در پاسخ فرمود:

خدا مثل آقا سید علی یثربی را از من می‌ گیرد و تو را با من مواجه می‌ کند.» (به نقل از حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ اسدالله روحانی بیدگلی.)

 

سید منیرالدین حسینی شیرازی در خاطرات خود می‌ نویسد:

«... بعد از اینکه آقا میرزا ابراهیم محلاتی و آقا شیخ محمد رضا ثامنی، اجتهاد پدرم را تصدیق می‌ کنند، ایشان تا ۲۸ سالگی به عراق نمی‌ رود اما بعد به دلیل اتفاقی عازم عتبات می‌ شود. در عراق در درس علما حضور نمی‌یابد.»

 

مرحوم آقا ضیاءالدین عراقی به آقا میر سید علی یثربی می‌ گوید:

«شنیده‌ام پهلوانی به عراق آمده است لکن کسی را به حساب نمی‌آورد بروید و او را به درس من بیاورید. مرحوم والد صبح پنجشنبه بعد به مدرسه سید برده می‌ شود. در بدو ورود، از ایشان درباره هویتشان سئوال می‌ کنند که پاسخ می‌ دهد: من نورالدین هستم و از شیراز آمده‌ ام. بعد کم کم در آن جمع کوچک که آقای یثربی هم حضور داشت، مباحث مختلف اصولی و مقایسه دیدگاه‌ های مختلف علما مطرح می‌ شود. مرحوم والد به طرح مشرب فکری استادش مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی در تعریف علم اصول می‌ پردازد و آقای یثربی شروع به اشکال می‌ کند. مرحوم والد در ابتدا گمان می‌ برد که آقای یثربی ایده‌ های مرحوم خراسانی را طرح می‌ کند ولی به زودی پی می‌ برد که این گونه نیست. در نتیجه، با قاطعیت می‌ فرماید: این مباحث از مرحوم آخوند نیست پس از کیست؟ آقای یثربی ابراز می‌ کند که دیدگاه‌ها متعلق به آقا ضیاء عراقی است. پدرم ابراز تمایل می‌ کند که در درس آقا ضیاء حضور یابد. روز بعد مرحوم والد نیز به شاگردان آقا ضیاء می‌ پیوندد و از همان روزهای اول شروع به اشکال کردن می‌ کند.».

 

آیت الله بروجردی پس از بحثی که با آقای یثربی کرد، توسط امام خمینی برای آقای یثربی پیام فرستاد که من شما را اصولی مبرزی می‌ دانستم و نمی‌ دانستم که فقیه بلند پایه‌ ای هم هستید از من خواسته‌ اند که از آقا شیخ کاظم شیرازی دعوت کنم که در قم بماند اما از شما می‌ خواهم که در قم بمانید چون فردی مثل شما حیف است که در کاشان بماند.

 

آقای یثربی در درس آقا ضیاءالدین همچون ستاره‌ ای فروزان می‌ درخشید و چون آیت الله سید محسن حکیم (۱۳۹۰ ق.) که در درس استاد شرکت می‌ کرد، به زبان فارسی مسلط نبود و برخی از نکات درس برایش مجهول می‌ ماند، از استاد خواست تا فردی را معین کند تا درس را برایش بیان نماید و استاد آقای یثربی را معرفی کرد.

 

 آیت الله حکیم آن قدر از بیان آقای یثربی خوشش می‌ آمد که گاهی می‌ گفت:

«ان من بیانک لسحرا»

 

علامه آقا بزرگ تهرانی (۱۳۸۹ ق.) در شرح حال آیت الله یثربی وی را فقیهی جلیل القدر و عالمی بزرگوار معرفی می‌ کند.

 

 آیت الله آقا سید صدرالدین صدر (۱۳۷۲ ق.) ، با صدای بلند می‌ فرمود آقا میر سید علی، مجتهدی عادل است.» (آیت الله آقا سید کاظم اخوان مرعشی.)

 

دیدگاه تان را بنویسید