شروع واکسیناسیون کرونا در ایران؛ کی نوبت به مردم عادی می‌رسد؟

برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران در چهار مرحله صورت می‌گیرد.

حجم ویدیو: 4.12M | مدت زمان ویدیو: 00:01:15
لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ با تزریق واکسن کووید-۱۹ به بخشی از کادر درمان، ساعت‌شمار پایان پاندمی در ایران امروز به حرکت درآمد و براساس برنامه وزارت بهداشت، حرکت آن یک سال طول می‌کشد.

صبح روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن، چند ماه پس از شروع واکسیناسیون کرونا در برخی کشورها، برنامه واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران با استفاده از واکسن اسپوتنیک روسیه شروع شد و اولین نفر فرزند وزیر بهداشت این واکسن را تزریق کرد، البته هدف وزارت بهداشت واکسیناسیون "کارکنان بهداشت و درمانی در خط اول مبارزه با بیماری" است.

برهمین اساس در اولین روز واکسیناسیون کرونا در ایران، این کار برای کادر ICU در ۶۳۵ بیمارستان کشور آغاز و در تهران هم به ۲۵ نفر تزریق شد. قرار است در این مرحله ۲۰هزار دز واکسن کرونا، به ۱۰هزار نفر از کادر درمان تزریق شود.

بعد از پایان تزریق واکسن به این گروه، واکسیناسیون برای بخش‌های دیگر جامعه به شکل مرحله به مرحله و براساس اولویت‌بندی اعلام شده توسط وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد برخلاف آنچه درباره واکسن آنفلوآنزا رخ داد، گروهی به اسم «مسئولان» در فهرست این اولویت‌بندی جایی ندارد.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در این رابطه گفته بود: «من به شما ضمانت می‌دهم که در واکسن کرونا مسئولان در اولویت قرار نگیرند، کسی هم چنین چیزی از ما نخواسته است. اولویت را اینجا یک کمیته کشوری ۲۰ نفره  با حضور ویروس‌شناس، متخصص امر بالینی، اخلاق پزشکی، داروساز و ... مشخص کرده‌اند..»

 

برنامه چهار مرحله واکسیناسیون کرونا در ایران

حدود یک ماه پیش وزارت بهداشت سند ملی واکسیناسیون کشور را تصویب کرد، سندی که اگرچه منتشر نشده است، اما کلیات آن توسط مسئولان وزارت بهداشت اعلام شده است.

محمدمهدی گویا گفته بود: «اولین گروه کادرهای بهداشتی درمانی هستند که در خط اول قرار دارند، گروه دوم افراد پرخطر هستند، بعد گروه سوم برخی از مشاغل خاص هستند، مثل کسی که راننده وسایل نقلیه عمومی است، بعد هم بقیه شهروندان.»

 

جزییاتی از نحوه شروع واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه‌شنبه

در واقع برنامه واکسیناسیون کشور، در چهار فاز مختلف اجرا می‌شود که روند آن از این قرار است؛

*فاز اول، زمستان ۱۳۹۹؛ فاز اول واکسیناسیون کرونا، از ۲۱ بهمن شروع شد و قرار است در این مرحله به کارکنان بهداشت و درمانی در خط اول مبارزه با بیماری" و "افراد بسیار پرخطر" واکسن تزریق شود. این گروه شامل سالمندان مستقر در آسایشگاه‌ها و جانبازان شیمیایی و بالای ۵۰ درصد و سالمندان بالای ۶۵ سال در خانه سالمندان و مبتلا به بیماری زمینه‌ای است.

براین اساس به یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در این فاز واکسینه می‌شوند و  به ۲ میلیون ۶۰۰هزار دز واکسن نیاز است، تاکنون ۱۰هزار دز از این تعداد تامین شده است و قرار است در روزهای آینده تعداد بیشتری واکسن اسپوتنیک وارد کشور شود.

*فاز دوم، بهار و تیر ۱۴۰۰؛  در فاز دوم که از ابتدای ۱۴۰۰ آغاز می‌شود،  به چهار گروه "افراد بالای ۶۵ سال به ترتیب در گروه‌های ۵ ساله از بالا به پایین"، "افراد بالای ۶۵ سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای"، "افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای" و "افرادی که بخاطر شغلشان با مردم در تماس‌اند."

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در این رابطه گفته بود: « در فاز دوم سایر گروه‌های پر خطر مثل سالمندان بالای ۶۰ سال که در گروه‌های مختلف «۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال، ۶۵ تا ۷۰ و ۶۰ تا ۷۵ سال» رتبه بندی می‌شوند. این گروه‌ها از بالا به پایین برای دریافت واکسن اولویت بندی می‌شوند. افرادی ۱۶ تا ۶۴ سال که دارای بیماری زمینه‌ای هستند مثل دیالیزی ها، سرطانی‌ها و ... بر اساس شرایط اولویت بندی می‌شوند.»

این یعنی حداقل ۶.۴ درصد از جمعیت کشور یعنی ۵میلیون و ۱۲۰هزار نفر در این مرحله واکسینه می‌شوند.

*فاز سوم، مرداد تا آذر ۱۴۰۰؛ در این بخش سه گروه "افراد ساکن در مراکز تجمعی"، "افراد ۵۵ تا ۶۵سال بدون بیماری زمینه‌ای" و "افراد در مشاغل ضروری و کارکنان بهداشت که در خط اول مواجهه نیستند" مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

رئیسی گفته بود: «فاز سوم برای افراد حاضر در مراکز پر تجمع است یعنی افرادی که ریسک ابتلا به بیماری در آن‌ها به نسبت فاز قبل کمتر است.»

*فاز چهارم،  زمستان ۱۴۰۰؛ و در فاز نهایی و چهارم واکسیناسیون کرونا که احتمالا یک سال دیگر شروع می‌شود، به عموم مردم واکسن کروناویروس تزریق می‌شود.

با توجه به واکسیناسیون حدود درصد جمعیت در فاز اول و دوم کرونا در کشور، انتظار می‌رود که حداقل تا چند ماه آینده وضعیت پاندمی در کشور کنترل نشود. رکسانا مصلحی، اپیدمیولوژیست ژنتیکی از دانشگاه ایالتی نیویورک، در این رابطه گفته بود: « می‌شود پیشبینی کرد که اگر به زودی و تا اواسط تابستان به درصد بالایی از مردم واکسن نزنیم، پائیز بدی خواهیم داشت. اگر حداقل حدود ۷۰درصد افراد تا تابستان واکسن تزریق کرده باشند، پاییز می‌توانیم بگوییم که در حال کنترل اپیدمی هستیم.»

البته این سرعت در واکسیناسیون شهروندان نسبت به کروناویروس تنها مربوط به ایران نیست، تزریق واکسن هنوز در بسیاری از کشورها شروع نشده است و کشورهای انگشت‌شماری موفق به واکسیناسیون بالای ۱۰درصد جمعیت خود شده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید