مشخصات فنی کوییک و مقایسه با تیبا 2 + تفاوت قیمت و تحلیل بازار

سایپا تلاش کرده تا در خودرو کوییک امکانات و آپشن‌های بیشتری را نسبت به تیبا هاچ‌بک ارائه دهد؛ به‌طوری‌که در کوییک برخی امکانات از قبیل وجود فرمان هیدرولیک و برقی وجود دارد و برخی اعتقاد دارند که موتور کوییک قدرتمندتر از تیبا 2 است. معمولا حدود 15 میلیون تومان تفاوت قیمت با تیبا 2 دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مقایسه کوییک و تیبا 2 این دو خودرو سایپایی بازار کشورمان مبحث این گزارش است. در این مطلب قصد داریم تا ضمن معرفی هر ۲ محصول سایپا، به مقایسه کوییک و تیبا 2 از لحاظ ویژگی‌های فنی، امکانات و آپشن‌ها، طراحی داخلی و ظاهری، وضعیت ایمنی، تجربه رانندگی و شرایط بازار آن‌ها بپردازیم تا مشتریان بتوانند تحلیل بهتری در خصوص خرید این دو خودرو ملی داشته باشند.

معرفی کوییک و تیبا 2

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ در ابتدای گزارش مقایسه کوییک و تیبا 2 به معرفی تیبا 2 می‌پردازیم. انتقادات فراوان از شرکت سایپا به علت تولید طولانی‌مدت پراید و نبود نوآوری در محصولاتش، این شرکت را بر آن داشت که با عرضه برخی محصولات جدید به نیاز مشتریان خود پاسخ بدهد که تیبا یکی از این محصولات به شمار می‌رود. تیبا 2 در واقع نمونه هاچ‌بک تیبا است که به لحاظ ظاهری تفاوت محسوسی با تیبا دارد. این خودرو در سال 92 به بازار کشور عرضه شد و در این مدت توانست مشتریان خاص خود را داشته باشد.

معرفی تیبا 2

به‌نظر می‌رسد مدیران سایپا، تیبا 2 را برای طیف خاصی از مشتریان که بیشتر جوانان هستند، تولید می‌کنند؛ چرا که ظاهر آن اسپرت‌تر و جذاب‌تر از نسخه اصلی صندوق‌دار تیبا است. حتی برخی اعتقاد دارند که این خودرو جز در برخی موارد ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه صندوق‌دار خودرو تیبا ندارد. تیبا 2 که از آن به عنوان تیبا هاچ‌بک نیز یاد می‌کنند مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر است وشباهت بسیار زیادی با دیگر محصولات سایپا مانند کوییک، تیبا صندوق‌دار و ساینا دارد.

 

اما در خصوص کوییک نیز باید گفت که این خودرو یکی از جدیدترین محصولات سایپا به‌شمار می‌رود که در سال 1397 به بازار ارائه شده و در این مدت طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. کوییک بیش از هر خودرویی به محصول دیگر سایپا یعنی ساینا شباهت دارد؛ با این تفاوت که در طراحی ظاهری این خودرو ظرافت بیشتری به کار رفته و البته نسبت به ساینا، تقریبا امکانات و آپشن‌های بیشتری دارد. حتی برخی این خودرو را مدل هاچ‌بک ساینا به‌شمار می‌آورند.

معرفی کوییک

بنابراین انتخاب بین کوییک یا تیبا 2 می‌تواند انتخاب جذابی باشد؛ چراکه هر دو در کلاس خودروهای هاچ‌بک قرار می‌گیرند و معمولا طیف خاصی از مشتریان طرفدار این نوع خودروها هستند. کوییک دارای موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه و حجم موتور 1503 سی‌سی است. در ادامه به مقایسه کوییک و تیبا 2 از نظر ویژگی‌های ظاهری و داخلی خواهیم پرداخت.

مقایسه کوییک با تیبا 2 از نظر طراحی

همانطور که گفته شد اولین و مهم‌ترین شباهت کوییک و تیبا 2 هاچ‌بک بودن این دو خودرو است. درواقع هر دو آن‌ها به اصطلاح جزء هاچ‌بک‌های کوچک شرکت سایپا هستند. در خصوص طراحی خارجی تیبا هاچ‌بک یا همان تیبا 2 باید گفت که این خودرو در قسمت جلو چندان طراحی جذابی ندارد و سادگی در آن موج می‌زند. طراحی ساده چراغ‌ها و جلوپنجره کوچک آن از نظر بسیاری از افراد جذاب و دلنشین به نظر نمی‌رسد و درواقع نمی‌توان این بخش از طراحی تیبا 2 را آن‌چنان عامه‌پسند دانست.

تفاوت کوییک با تیبا 2

این در حالی است که کوییک در قسمت جلو طراحی زیباتر و اسپرت‌تری دارد؛ خصوصا طراحی جذاب سپر و چراغ‌های جلو باعث شده تا این خودرو در نمای روبرو، ظاهری اسپرت‌تر داشته باشد. 

در بخش جانبی هر دو خودرو از طراحی جذابی برخوردار نیستند. از جمله معایب آن‌ها می‌توان به چرخ‌های کوچک و طراحی ساده جانبی اشاره کرد. در بخش عقبی خودروها نیز باید گفت که علی‌رغم شباهت‌هایی که دارند، اما به نظر می‌رسد که طراحی کوییک جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر باشد.

البته ناگفته نماند که اضافه شدن باربند و زه پلاستیکی گلگیرها در جذاب شدن کوییک نسبت به تیبا 2 بی‌تاثیر نبوده و گویا سایپا قصد داشته با اضافه کردن این قطعات در طراحی ظاهری و همچنین افزایش ارتفاع این خودرو نسبت به تیبا هاچبک و نوشتن cross در زیر آینه‌ها، کوییک را در سگمنت خودروهای کراس‌اوور قرار دهد! به‌طور کلی در طراحی ظاهری، کوییک نمره بهتری از هم‌خانواده خود یعنی تیبا 2 خواهد گرفت.

مقایسه کوئیک و تیبا 2

اما در خصوص طراحی کابین کوییک و تیبا 2 باید گفت که به‌طور کلی در خودروهای مختلف محصولات سایپا تفاوت چندانی در طراحی داخلی وجود ندارد. استفاده از متریال بی‌کیفیت و طراحی ساده از ویژگی‌های داخل کابین تیبا هاچ‌بک و کوییک به‌شمار می‌رود. هر چند که برخی اعتقاد دارند که طراحی داخلی کوییک اندکی بهتر از تیبا 2 بوده و تاحدودی جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد.

مقایسه کوییک با تیبا 2 از نظر فنی

در ادامه مقایسه کوییک و تیبا2 به بررسی تفاوت تیبا و کوییک از لحاظ فنی خواهیم پرداخت. باید گفت که چندان نمی‌توان تفاوت محسوسی را بین این دو خودرو مشاهده کرد و بیشتر تفاوت آن‌ها در طراحی ظاهری است.

تفاوت کوییک با تیبا 2 از نظر فنی

 با این حال، برخی اعتقاد دارند که موتور کوییک اندکی قدرتمندتر از محصول دیگر سایپا یعنی تیبا 2 است.  برای مقایسه بهتر بخش فنی این خودروها، لطفا جدول زیر را مشاهده کنید.

مدل خودرو

کوییک

تیبا 2

پیشرانه

4 سیلندر خطی/ M15 دریچه گاز برقی

4 سیلندر خطی

حجم موتور

1503 سی‌سی

1503 سی‌سی

حداکثر قدرت

128 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه

128 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه

 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه

گیربکس

گیربکس پنج سرعته دستی/ cvt اتوماتیک

5 سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

 7.14 لیتر در هر صد کیلومتر (دنده دستی)/ 7.67 لیتر در هر صد کیلومتر(اتوماتیک)

6.53 لیتر در هر صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

13.6 ثانیه 

13 ثانیه

حداکثر سرعت

160 کیلومتر بر ساعت

170 کیلومتر در ساعت

تفاوت کوییک با تیبا 2 از نظر امکانات رفاهی

در ادامه مقاله مقایسه کوییک و تیبا 2 به بررسی امکانات رفاهی این دو خودرو خواهیم پرداخت. بیشترین فرق کوییک با تیبا 2 را می‌توان در امکانات این دو خودرو مشاهده کرد. جایی که سایپا تلاش کرده تا در خودرو کوییک امکانات و آپشن‌های بیشتری را نسبت به تیبا هاچ‌بک ارائه دهد؛ به‌طوری‌که در کوییک برخی امکانات از قبیل وجود فرمان هیدرولیک و برقی وجود دارد.

آپشن‌های رفاهی کوییک

همچنین نمایشگر لمسی یکی دیگر از امکاناتی است که در کوییک وجود دارد. برای مقایسه بهتر آپشن‌های دو خودرو می‌توان جدول زیر را مشاهده کرد.

تجهیزات

کوییک

تیبا 2

چراغ

چراغ جلو هالوژن، چراغ مه‌شکن عقب و جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، سیستم روشنایی در روز و چراغ بدرقه (در مدل اتومات)

چراغ جلو با تنظیم زاویه نور، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن

سیستم‌های مولتی مدیا

4 اسپیکر و قابلیت پشتیبانی CD و USB

اسپیکر جلو و عقب و قابلیت پشتیبانی CD و USB و MP3

صفحه نمایش

نمایشگر لمسی 7 اینچی

رینگ ها

رینگ 14 اینچی آلومینیومی

رینگ 13 اینچی آلومینیومی 

آینه

آینه جانبی با تنظیم برقی

آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل

تهویه مطبوع

تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

سیستم تهویه مطبوع دستی

صندلی

تنظیم 6 حالته دستی صندلی راننده و 4 حالته دستی سرنشین جلو (تنظیم برقی سفارشی)- صندلی عقب تاشو

تنظیم 6 حالته دستی صندلی راننده و 4 حالته دستی سرنشین جلو

شیشه

شیشه بالابر برقی جلو و عقب

شیشه بالابر برقی جلو

سیستم‌های هشدار دهنده

سیستم هشدار نبستن کمربند راننده- سنسور پارک دنده عقب- سنسور فشار باد تایر و هشدار سرقت با بوق خودرو (در مدل دنده اتومات)

سایر امکانات

دکمه‌های کنترلی روی فرمان، نویگیشن، دوربین عقب (نمونه اتومات)، باز شدن خودکار درب‌ها در هنگام تصادف، نمایش دمای محیط بیرون، بازکردن قفل درب صندوق عقب با ریموت کنترل، کروز کنترل و سیستم ورود به خودرو بدون سوییچ(در مدل اتومات) چراغ هشدار دهنده عیب‌یاب موتور، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور پارک خودرو در نمونه آپشنال

مقایسه کوییک با تیبا 2 از نظر ایمنی

در ادامه مقایسه تیبا ۲ با کوییک به بررسی ایمنی این دو خودرو خواهیم پرداخت. کوییک و تیبا 2 تفاوت زیادی به لحاظ ایمنی ندارند و می‌توان یکی از نقاط ضعف خودروهای داخلی را ایمنی ضعیف آن‌ها نام برد که محصولات سایپا نیز از آن مستثنی نیستند. با این حال به نظر می‌رسد در این بخش نیز اندکی وضعیت کوییک نسبت به هم‌خانواده دیگر خود بهتر است. برای مقایسه ایمنی دو خودرو برخی تجهیزات مربوط به ایمنی آن‌ها در جدول زیر نمایش داده شده‌است.

 

تجهیزات

کوییک

تیبا 2

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم ضد سرقت (Immoblizer) و سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو (VAS)

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر

کیسه هوا

دارای 2 ایربگ (راننده و سرنشین جلو)

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز

سیستم ترمز ABS+EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسه‌ای

سیستم ترمز ABS، ترمزهای عقب کاسه‌ای

تجربه رانندگی

مقایسه کوییک و تیبا 2 را از نظر تجربه رانندگی ادامه می‌دهیم. تجربه رانندگی با کوییک و تیبا 2 را داشته‌اید؟ کدام یک را ترجیح می‌دهید کوییک یا تیبا 2؟  هر دو خودرو به علت پیشرانه نه‌چندان قدرتمند ممکن است در برخی مسیرهای صعب‌العبور راننده را با مشکل مواجه سازند و توان کافی برای پیشروی تمام و کمال را نداشته باشند. همچنین نفوذ صدا به داخل کابین خودرو یکی دیگر از نقاط ضعف آن‌ها به هنگام رانندگی به شمار می‌رود. در خصوص مصرف سوخت نیز اگرچه تفاوت چندانی با هم ندارند اما معمولا کوییک به میزان اندکی مصرف سوخت بیشتری دارد. به نظر می‌رسد دو محصول شرکت سایپا خودروهای بسیار مناسبی برای سفرهای درون شهری و رفت‌وآمد در مسیرهای پرترافیک کلان‌شهر هستند.

مقایسه کوئیک و تیبا 2

 چرا که به علت طراحی و ابعاد جمع‌وجوری که دارند برای خیابان‌ها و اتوبان‌های ایران بسیار مناسب به‌نظر می‌رسند. تقریبا به لحاظ تجربه رانندگی تفاوت چندان محسوسی بین محصولات مختلف سایپا از جمله ساینا، تیبا و کوییک وجود ندارد؛ البته اگر بخواهیم نمونه اتوماتیک کوییک را با تیبا 2 مقایسه کنیم باید گفت که کوییک پلاس (اتومات) به‌واسطه برخورداری از گیربکس اتوماتیک، کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا می‌تواند به مراتب سواری لذت‌بخش‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد که بسیار فراتر از سایر اعضای خانواده X200 خواهد بود.

تحلیل بازار و کلام آخر

به آخرین بخش از مقاله مقایسه کوییک و تیبا 2 رسیدیم. از لحاظ قیمت و شرایط بازار باید گفت که خودرو کوییک معمولا با قیمت بیشتری به بازار عرضه می‌شود. به‌طوری‌که معمولا حدود 15 میلیون تومان تفاوت قیمت با تیبا 2 دارد. به‌نظر می‌رسد از آن‌جایی  که برای خریداران این نوع خودروها این مقدار اختلاف قیمت قابل‌توجه بوده، بنابراین شاید خرید تیبا هاچ‌بک منطقی‌تر به نظر برسد.

هر چند که کوییک به صورت کلی دارای امکانات و آپشن‌های بیشتری بوده و همچنین در طراحی ظاهری نیز دارای تفاوت‌هایی با دیگر محصول سایپا است. به گونه‌ای که این خودرو در ظاهر معمولا جذابیت بیشتری نسبت به تیبا 2 دارد. اما گویا این برتری‌ها چندان محسوس و پررنگ نیست که بابت آن قیمت بالاتری را پرداخت کرد. البته در نهایت این سلیقه و توان مالی مصرف‌کننده است که تصمیم نهایی را می‌گیرد. چراکه اگر برای مصرف‌کنندگان این اختلاف قیمت چندان مهم نباشد، آن وقت قطعا کوییک خودرو بهتری خواهد بود. امیدواریم به طور کامل با تفاوت کوییک با تیبا 2 آشنا شده باشید و توانسته باشیم شما را در انتخاب دقیق‌تر راهنمایی کرده باشیم.

  • نازی گلشنی ارسالی در

    همشون اشغالن ،،،کوییک که اصلا بدرد نمی خوره ،،۴ روز ماشین و حرکت ندی باطریش خوابیده مدام باید باطری به باطری بکنی ۱ شمال بری صفحه کلاج می سوزونه واقعا مسخرست حیف پول

  • صالح جلالی ارسالی در

    سلام ،بنظرم تیبا ۲ بهتر است از کوئیک چون مصرف سوخت کمتری تیبا ۲ دارد وازطرفی با کمتر از ۱۵ میلیون می توان تمام امکانات جانبی وداخلی تیبا ۲ را کامل کرد مثلا سیستم صوتی تصویری با مبلغ یک میلیون ونیم می توان بهترین مولتی مدیا را روی تیبا دو نصب کرد سرعت تیبا دو ۱۰ کیلومتر بیشتر از کوئیک است وسنسور عقب را هم دارند هردو واز این قبیل چیزها کمتر از ۱۵ میلیون میشود در واقع ارزش زیادی وتفاوت چشمگیری نسبت بهم ندارند .من خودم تیبا دو دارم وخیلی راضی هستم .

  • شیروانی ارسالی در

    کوییک ۱۰ هزار تا کار نکرده روغن ریزی داره توی درب موتور روغن ارده شیره شده که نشونه واشر سرسیلندر ترسانده دینام صدا میکنه واتر پمپ صدا میکنه چراغ چک روشن میشه مربوط سنسور میل سوپاپه گارانتی هم میخاد به هر بهانه ای شده مسئولیتش را قبول نکنه رنگ سپر ها هم داره میریزه

دیدگاه تان را بنویسید