برنامه بازگشت ناسا به ماه در هاله‌ای از ابهام

ناسا با تعویق قراردادهای خود با شرکت‌های فضایی خصوصی، تحقق جدول زمانی پروژه برگشت به ماه موسوم به "آرتمیس" را مورد تردید قرار داده است و به احتمال فراوان این اتفاق در سال ۲۰۲۴ رخ نخواهد داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از انگجت، نشانه‌های بیشتری در حال ظهور است که حاکی از این است که برنامه "آرتمیس"(Artemis) ناسا برای بازگشت به کره ماه به موقع محقق نخواهد شد.

ایسنا نوشت؛ طبق جدول زمانی تدوین شده توسط ناسا قرار است ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ دوباره پس از نیم قرن قدم به کره ماه بگذارد.

اکنون پایگاه "ورج"(Verge) دریافته است که ناسا بی‌سر و صدا بازه زمانی اعطای دو قرارداد ساخت فرودگر ماه از جمله قرارداد سیستم فرود روی ماه با شرکت‌های "بلو اوریجین"(Blue Origin)، "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) و "داینتیکس"(Dynetics) را از اواخر ماه فوریه به آخر ماه آوریل عقب انداخته است.

ناسا می‌گوید برای ارزیابی پیشنهادها و حفظ روند انتقال بی‌وقفه از مرحله توسعه، به زمان بیشتری نیاز دارد. اگرچه که اظهار داشت که احتمال اعطای قرارداد زودتر از اواخر آوریل نیز وجود دارد.

شرکت "بلو اوریجین"(Blue Origin) در حال کار بر روی فرودگر خود موسوم به "بلو مون"(Blue Moon) است، در حالی که شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) در حال توسعه موشک "استارشیپ"(Starship) برای سفر به ماه و سپس مریخ است. شرکت "داینتیکس"(Dynetics) نیز با همکاری شرکت "سیرا نوادا" در حال ساخت یک فرودگر قمری است.

البته این تعویق در برنامه‌ها شوک آور نیست، چرا که کنگره آمریکا تنها ۸۵۰ میلیون دلار در آخرین لایحه خود به پروژه سیستم فرود انسانی ناسا اختصاص داده است، در حالی که نیاز به ۳.۲ میلیارد دلار برای لمس دوباره ماه در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده بود.

این در حالی است که "جیم برایدنستاین" مدیر ناسا با روی کار آمدن "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا از سمت خود کنار رفت و معاون وی "استیو جورچیک" جای او را گرفت. ناسا اکنون منابعی را که انتظار می‌رفت، در ختیار ندارد و در مسیری که برنامه‌ریزی شده بود، قرار ندارد.

بنابراین شانس ناسا برای دستیابی به هدف برنامه "آرتمیس" در سال ۲۰۲۴ بسیار کم است. همچنین ناسا و برنامه "آرتمیس" در اولویت‌های دولت "بایدن" قرار ندارد، چرا که دولت جدید آمریکا بیشتر انرژی خود را برای مقابله با بحران‌های فوری مانند بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و رکود اقتصادی ناشی از آن متمرکز کرده است و ممکن است تا زمانی که کشور در وضعیت بهتری قرار نگیرد از توجه به بازگشت به ماه خودداری کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید