چه زمانی باید لنت ترمز خودرو را تعویض کنیم؟

به عنوان یک نشانه مهم، به لرزش پدال ترمز توجه کنید. اگر زمانی که پدال ترمز را فشار دادید، پدال زیر پای شما لرزید، وقت آن است که لنت را عوض کنید، چراکه لنت فرسوده شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، درگیری لنت با دیسک ترمز و ایجاد اصطکاک باعث توقف خودرو می‌شود. اگر لنت کارایی لازم را نداشته باشد، در عملکرد ترمز موتور اختلال ایجاد می‌شود و می‌تواند برای سرنشینان خودرو خطراتی ایجاد کند، بنابراین تعویض به موقع لنت در خودرو اهمیت زیادی دارد.

قطعه نیوز نوشت؛ اصطکاک حاصل از برخورد لنت ترمز با دیسک‌ها، استهلاک این قطعه را به دنبال دارد. استهلاک لنت باعث می‌شود اصطکاک کافی در برخورد آن با دیسک ایجاد نشود و توقف کردن خودرو دچار اختلال شود، بنابراین لنت پس از مدتی نیاز به تعویض با لنت جدید دارد.

زمان مناسب تعویض لنت ترمز به چند عامل بستگی دارد. یک عامل اساسی در طول عمر لنت، نوع لنت و کیفیت آن است.

چگونگی استفاده از خودرو و تعداد ترمزی که در طول زمان استفاده از لنت گرفته می‌شود، به ویژه ترمزهای ناگهانی در سرعت‌های بالا، نیز بر عملکرد لنت و طول عمر آن اثر دارد.

استفاده زیاد از لنت در ترافیک‌های هر روزه، ساعات کار بیشتر با خودرو در طول روز و طی کیلومتر بیشتر، از عمر لنت می‌کاهد.

سنگین بودن خودرو به واسطه حمل بار یا سرنشینان بیشتر، فشار زیادتری بر لنت در هنگام اصطکاک با دیسک، وارد می‌کند و باعث می‌شود لنت سریع‌تر فرسوده شود.

به صدای لنت ترمز توجه کنید

به عنوان یک نشانه مهم، به لرزش پدال ترمز توجه کنید. اگر زمانی که پدال ترمز را فشار دادید، پدال زیر پای شما لرزید، وقت آن است که لنت را عوض کنید، چراکه لنت فرسوده شده است.

نشانه دیگر، نامیزان شدن فرمان خودرو است. وقتی احساس کردید فرمانتان نامیزان است یا از تنظیم خارج شده است، احتمالا زمان آن رسیده است که لنت ترمز را عوض کنید. به هم ریختن تنظیم فرمان باعث می‌شود که وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، فرمان خودرو به صورت دائم به یک جهت کشش پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید که این یک نشانه احتمالی است، به این معنا که نامیزان شدن فرمان خودرو در هنگام فشردن پدال ترمز، ممکن است به دلایل دیگری به جز خرابی لنت رخ دهد.

استهلاک لنت نشانه دیگری هم دارد و آن، ایجاد صدای نابه‌هنجار در هنگام ترمز گرفتن است. اگر وقتی پدال ترمز را فشار دادید، صدای ناهنجاری از لنت‌ها به گوشتان خورد، وقت آن است که به تعمیرگاه بروید و لنت‌ها را تعویض کنید.

نکته مهم این است که لنت‌ ترمز زمانی به صدا درمی‌آید که کاملا مستهلک شده باشد و اگر هر چه سریع‌تر تعویض نشود، فشردن پدال ترمز، به زودی منجر به از کار افتادگی دیسک‌های ترمز خودرو می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید