جی پلاس/برگی از تاریخ نهضت امام خمینی؛

کدام ماموریت مهم از طرف امام به یدالله سحابی واگذار شد؟

امام خمینی در بیست و هشتم دی ماه سال ۵۷، یدالله سحابی از اعضای نهضت آزادی را مامور امر مهمی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در تاریخ بیست و هشتم دی ماه سال ۵۷ مطابق با نوزدهم صفر ۹۹، امام خمینی در حکمی به دکتر یدالله سحابی، ایشان را مامور تشکیل هیاتی برای تقویت و تنظیم اعتصابات کردند. در حکم امام چنین آمده است:

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

19صفر 99

جناب آقای دکتر یداللّه‌ سحابی

به طوری که اطلاع دارید ملت مسلمان و غیور ایران و جمع کثیری از کارمندان و کارگرانِ در استخدام دولت، به منظور درهم شکستن مقاومت لجوجانۀ نظام استبدادی کهن، از چهار ماه قبل به این طرف با قبول انواع محرومیت ها و فداکاری ها دست به اعتصاب های عمومی زده و تدریجاً قدرت عمل را از شاه مخلوع و دولت های زیر فرمانش گرفته‌ اند. رجای واثق داریم که به فضل الهی و به همت مبارزین آگاه، بساط ننگین فساد و ظلم شاهنشاهی بزودی از سرزمین ما برچیده شده جای خود را به حکومت عدل و رحمت اسلامی دهد.

 

نظر به اینکه بعضی از اعتصاب ها و متوقف بودن وسایل حمل آذوقه و مواد غذایی مورد نیاز مردم، خصوصاً گندم، و یا تعطیل برنامه‌ های نگهداری و تعمیرات دستگاه های صنعتی، ممکن است سبب محرومیت های مشقت‌بار و فلج کننده برای مردم زیر ستم یا رکود فعالیت های اقتصادی و سبب خسارت های غیرقابل جبران گردد، و نیز دستاویز تبلیغاتی و حربۀ جنگی به دست حریف بدهد، باید سعی شود که ضمن ابراز انزجار و به زانو درآوردن دستگاه غاصب حاکم ـ که هدف اصلی اعتصاب است ـ زیان های ناشیه کمتر متوجه ملت شجاع و مردم بیداری که سربازان این کارزار می‌ باشند گردد.

 

در همین رابطه بخوانید:

پیام امام به مردم در آستانه تشکیل شورای انقلاب اسلامی

خاطره جالب حاج احمدآقا از رقابتی که "لوموند" و "فیگارو" برای مصاحبه با امام داشتند

حدود آزادی ها و دموکراسی در اسلام چقدر است؟/ امام به خبرنگار فرانسوی پاسخ داده است

نکته های مهم در پیام امام به مناسبت فرار شاه چیست؟

 

بدین وسیله به جنابعالی مأموریت داده می‌ شود که به اتفاق جناب آقای حجت‌ الاسلام آقای شیخ محمدجواد باهنر و جناب آقای مهندس علی‌اکبر معین‌فر و دو نفر دیگر که با مشورت آقایان تعیین خواهید کرد، هیأتی برای تقویت و تنظیم اعتصابات تشکیل دهید. این هیأت با کسب نظر و همکاری گروه های شرافتمند در حال اعتصاب، تدابیر و ترتیباتی اتخاذ نمایند که تا سقوط نهایی نظام استبدادی حاضر، اعتصاب ها در حدضرورت ادامه یافته و ضمن حداکثر فشار بر دستگاه غاصب، حداقل خسارت را برای ملت و مملکت در زمینۀ احتیاجات ضروری و گردش چرخ های اقتصادی و حفظ سرمایه‌ های انسانی و صنعتی با رعایت الأهم فالأهم فراهم آورد. از عموم اعتصاب‌ کنندگان محترم تشکر می‌ کنم. والسلام علیکم و رحمة‌ اللّه‌.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۴۹۵

 

دیدگاه تان را بنویسید