تاثیر رادیولوژی در تشخیص بیماری‌های گوارشی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: رادیولوژی در تشخیص برخی بیماری‌ها نظیر کبد چرب که تا ۳۰ درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند، نقش بسیار مهمی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، امیررضا رادمرد متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تشخیص میزان گسترش تومور در سرطان‌های شایع گوارشی مثل روده بزرگ و معده با کمک رادیولوژی انجام می‌شود. همچنین تعیین پاسخ به درمان در این گونه سرطان‌ها نیز با کمک رادیولوژی میسر می‌شود. حتی بعد از درمان، ارزیابی روند بهبودی و تعیین عود بیماری نیز توسط علم رادیولوژی انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ او افزود: بیماری‌های گوارشی دیگری نیز وجود دارند که به علت شیوع بالا در جامعه اگرچه در گروه بیمای‌های بدخیم محسوب نمی‌شوند اما از اهمیت ویژه‌ای برخور دارند. یکی از این موارد کبد چرب است که حدود ۳۰ درصد افراد در کشور ما به آن مبتلا هستند. رشته تخصصی رادیولوژی در تشخیص کبد چرب و تعیین سیر بهبودی و یا پیشرفت بیماری نقش مهمی را ایفا می‌کند

.کبد چرب

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد: این روز‌ها روش‌های جدیدی برای شناسایی انواع بیماری‌ها و روند پاسخ به درمان آن‌ها در حیطه تخصص رادیولوژی معرفی شده است. علاوه بر سونوگرافی، روش‌های پیشرفته‌تر و نوینی نظیر سونوالاستوگرافی برای برررسی کبد چرب وجود دارند که با کمک این روش‌ها بیماران در حین درمان از سیر بهبودی خود مطلع می‌شوند.

رادمرد بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کبدچرب که از هر ۱۰ نفر ۳ تا ۴ نفر در جامعه به آن مبتلا هستند، توصیه می‌شود که افراد با مراجعه به منظور غربالگری وجود این بیماری، درمان آن را به تعویق نیندازند. در واقع به تعویق انداختن تشخیص بیماری ممکن است آن را در مرحله مزمن قرار داده و شرایط را برای بازگشت به شرایط طبیعی قبل سخت‌تر کند.

این متخصص رادیولوژی افزود: افراد به این نکته توجه داشته باشند که فقط افراد چاق به کبد چرب مبتلا نمی‌شوند، در واقع این بیماری افراد لاغر را هم درگیر می‌کند و متاسفانه تعداد این بیماران رو به افزایش است. این افراد با این استدلال که به دلیل چاق نبودن ابتلا به کبد چرب در آن‌ها غیرمحتمل است، مراجعه جهت انجام روش‌های تشخیصی مربوطه را جدی نگرفته و معمولا به دلیل عدم تشخیص به موقع، در مراحل پیشرفته تری مجبور به مراجعه به پزشک می‌شوند.

رادمرد تصریح کرد: توصیه می‌کنیم که افراد سونوگرافی را حتما در برنامه‌های روتین ارزیابی سلامت خود قرار دهند. همچنین درصورتی که آنزیم‌های کبدی در آزمایش‌های خون چک آپ بالاتر از حد عادی بود توصیه می‌شود که افراد تحت نظر پزشک خود جهت رد وجود کبد چرب به متخصص رادیولوژی مراجعه کنند.

او تاکید کرد: سونوگرافی روشی بی خطر بوده و حتی برای خانم‌های باردار نیز بی ضرر است. اصلاح برنامه غذایی و افزایش فعالیت روزانه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی به خصوص کبد چرب بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاه تان را بنویسید