پیام معنادار رییس بانک مرکزی به دولت و مجلس: اختیارات می خواهم/ دخالت نکنید

همتی در پست اینستاگرامی خود خواستار عدم دخالت مجلس و افزایش اختیارات خود در سیاست گذاری های مالی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «امروز، گزارش تحلیلی آذرماه بانک مرکزی منتشر شد. دو واقعیت آماری قابلتوجه در گزارش است: 

1-رشد 15.5 درصدی پایه پولی در 9 ماهه سال جاری

2-توقف رشد پول در آذرماه و کاهش 10.3 درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر در آذرماه نسبت به آبان ماه بود. 

چند نکته کلیدی درباره این امار قابل اشاره است: 

-توقف رشد پول و کاهش رشد دوازده ماهه آن در آذرماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است. 

-کنترل رشد پای پولی علیرغم شرایط بی سابقه اقتصادی و انتقال بیشتر فشارهای آن به بانک مرکزی، اگرچه مطلوب بانک مرکزی نیستاما اولا رشد پایه پولی و نقدینگی باید بر اساس شرایط موجود مورد توجه قرار گیرد و ثانیا بانک مرکزی برای بهبود کنترل رشد متغیرهای پولی محدودیت بر رشد ترازنامه بانک ها را از دی ماه سال جاری ابلاغ نموده است تا آنچه که مقدور است جهت کنترل تورم به کار گیرد. 

-امروزه، مهم ترین دستاورد علم اقتصاد در عرصه سیاست گذاری شناخت ریشه های تورم و درمان آن است. این مهم نتیجه سه تغییر مهم و کلیدی بوده است و ان اذعان به اینکه 1. سیاست مالی بر اساس یک قاعده مشخص انجام می گیرد. 2.سیاست پولی مستقل و متمرکز بر اهداف مصرح قانونی خود باشد 3.بانک مرکزی متعهد به هدف کاهش تورم پایدار باشد. 

-برای تحقق این سه امر در کشورهایی که توفیقات مهمی در مهار و کنترل تورم داشته اند، نهادهای قانون گذار اجازه هرگونه دخالت و سلطه بر سیاست گذاری پولی را از نهاد مختلف گرفته است و به طور مشخص بانک مرکزی را متولی سیاست پولی کرده و لذا استقلال بانک مرکزی صورت قانونی و الزام آور به خود گرفته است.»

 

این پست اینستاگرامی همتی بر خلاف سایر مباحثی که وی برای اطلاع عموم و درباره مسائل اقتصاد خرد مطرح می کرد به نظر می رسد که مخاطبی دیگری نیز دارد چراکه یادداشت وی، حاوی دو پیام به دولت و مجلس است.

همتی در بخشی از یادداشت خود با اشاره به اقداماتی که درباره کنترل انتظارات تورمی کرده است بیشتر به دنبال آن است که به دولت بگوید در حد «مقدورات» این نهاد مالی انتظار داشته باشد و از سوی دیگر بخش پایانی سخنان رییس بانک مرکزی ناظر بر تصمیمات اخیر مجلس می تواند باشد چراکه اقدام اخیر کمیسیون تلفیق بودجه در افزایش نرخ ارز مبنای 4200 تومانی به 17 هزار و پانصد تومان، با مخالفت وی همراه شد.

همتی تلویحا در پست اینستاگرامی خود خواستار عدم دخالت مجلس و افزایش اختیارات خود در سیاست گذاری های مالی شده است. 

دیدگاه تان را بنویسید