چگونه از بگومگوهای خانوادگی جلوگیری کنیم؟

اگر در حین گفت وگو با همسرتان متوجه شدید، بحث دارد به دعوا تبدیل می شود، صحبتتان را قطع کنید ، به خارج از اتاق بروید و اجازه دهید بعد ازاینکه همه کمی آرامتر شدید، به گفت وگوی دوباره بپردازید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ محبت و علاقه همسران به یکدیگر در آیات و روایات مختلف از قرآن کریم و دیگر کتب آسمانی مشخص است که پایه ازدیاد ایمان محسوب می شود، بنابراین زوجین برای تحکیم زندگی های زناشویی خود و صمیمت بیترشان می بایست سعی کنند کدورت ها و مشاجرات و سردی های روابطشان کاسته شود تا خدایی نکرده کار به راه های باریک در زندگی نکشد و البته تعهد و احساسشان به هم روز به روز قوی تر شود.

فارس نوشت؛ این را نیز همه می دانند که مشاجره و مشکل در تمامی زندگی ها پیش می آید و امری طبیعی است اما آنچه طبیعی نیست نحوه مدیریت آن و برخورد با آن است که کدورت ها را ممکن است بیشتر کند.

محیط خانواده، نباید محیط قلدری و حاکمیت صرف یک زن یا یک مرد باشد بلکه می بایست حدود وظایف و مسؤولیت‌های هر یک از زوجین مشخص شود، تا اگر مشکلی پیش بیاید، قابل رفع باشد. 

*قانون مشاجره در زندگی

در هر زندگی زناشویی گاه پیش می آید که آدم ها نسبت به هم دچار کدورت ، سوتفاهم یا مشکل می شوند نکته اصلی این است که در نظر داشته باشیم هنگام مشاجره، حتی 30 ثانیه تنفس و قطع بحث می تواند به همسران کمک کند تا دکمه تنظیم مجدد را در مشاجره فشار دهند و بتوانند ادامه بحث را بدون خشم دنبال کنند.

بنابراین اگر در حین گفت وگو متوجه شدید، بحث دارد به دعوا تبدیل می شود،  صحبت‌تان را قطع کنید، به خارج از اتاق بروید و اجازه دهید بعد از این که همه کمی آرامتر شدید به گفت وگوی دوباره بپردازید.

بنابراین نگویید: «دست خودم نیست عصبانی میشم»،  «از بچگی همین جوری بودم» یا «تقصیر اون بود که عصبانیم کرد»

شما انتخاب می‌کنید که عصبانی شوید، چون یاد گرفته اید که هر چه بیشتر عصبانی شوید: دیگری بیشتر کوتاه می‌آید، زودتر ساکت می‌شود، 
از خواسته‌اش دست برمی‌دارد  و به حرفتان گوش می‌کند! 

در واقع شما زمان عصبانی شدن، با از دست دادن کنترل خود، کنترل دیگری را به دست می‌آورید و به این ترتیب فرمانروای مطلق شما هستید و اعضای خانواده تحت امر شما!

با این استدلال تنها یک مشکل وجود دارد، آن هم این است که : تنها می‌مانید و جایگاه خود را در قلب دیگری از دست می‌دهید، او به خاطر ترس از شما به حرفتان گوش می‌کند نه این که دوستتان داشته باشد.

در نهایت از مهمترین راهکارهایی که می تواند جلوی بحث و مشاجره های بیخود و بی جهت زوجین را بگیرد روزانه هم کلام شدن با یکدیگر  و استفاده از عبارات محبت آمیز باید باشد به طوریکه جزو رفتارهای روزانه مان بشود. اگر به این کار عادت ندارید از 10 ثانیه شروع کنید ، همدیگر با الفاظ زیبا صدا کنید و در اغوش بگیرید، روز بعد 20 ثانیه و ...

همچنین قطعا در طول روز همه همسران خستگی هایی دارند که می توان برای پرهیز از مشاجرات و بحث های خسته کننده با تماشای یک فیلم ، ماساژ دادن و مهارت های ارتباطی به اصلاح روابط پرداخت حتی اگر زمان کمی داشته باشیم.  نوازش کردن یکی از راه های مهمی است که به فراموشی دلخوری ها کمک می کند و بهترین داروی تقویت عشق است.  در هر شرایطی می توانید دست های یکدیگر را بگیرید ، خرید، خانه، مهمانی و هر جایی که دست هایتان به هم برسد، کافی است بخواهیم آن وقت معجزه را احساس خواهیم کرد.

اما در نهایت شاید عده ای باشند که بگویند همسرمان وقتی عصبانی می شود ، نمی توانیم او را کنترل کنیم. در این حالت تکنیک آینه را پیشنهاد میکنیم که یکی از این راهکارهای موثر است در این روش ما فقط نقش یک مشاهده گر که فعالانه گوش می دهد را باید ایفا کنیم. به بیان دیگر در این شیوه شما احساسات همسرتان را تایید میکنید بدون آنکه به آن چیزی اضافه یا کم کنید، با استفاده از این تکنیک به شریک زندگی تان این مسئله را گوشزد می کنیم که او را درک می کنید. استفاده از تکنیک آینه جلوی تشدید عصبانیت را می گیرد.

این در حالی است که اگر شروع کنیم به انتقاد کردن از همسر، او را تحریک کرده که بیشتر عصبی شود و در این حالت او موضع دفاعی می گیرد و دفاع کردن باعث می شود که فرد عصبانی از گذشته ها و خاطرات برخی مسائل ناخوشایند بیرون بکشد و دوباره جر و بحث شدیدتر شود.

دیدگاه تان را بنویسید