کاهش قیمت و افزایش کیفیت با رقابتی‌شدن صنعت خودرو

دبیر انجمن خودروسازان معتقد است با توجه بیشتر به خودروسازان کوچک خصوصی فعال در کشور این خودروسازان می‌توانند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند و به نوعی از این صنعت رقابتی شده تا علاوه بر کاهش قیمت، داخلی‌سازی ارتقا پیدا کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، 29 مهرماه امسال بود که وزیر تازه‌وارد صنعت، معدن و تجارت در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولیدات خودرویی کشور، گفت: باید شرایط برای عبور از انحصار دو شرکت بزرگ خودروسازی و افزایش تولیدات با هدف رقابت‌پذیری محصولات خودرویی در سطح بازار فراهم شود.

ایرنا نوشت؛ «علیرضا رزم‌حسینی» افزود: اولویت نخست وزارتخانه، حمایت ویژه واحدهای توانمند و افزایش تولیدات رقابتی در حوزه خودرو کشور بوده و تقویت شرکت‌هایی که توانمندی لازم در این عرصه را دارند در دستور کار است تا بتوان انحصار موجود را از بین برد.

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه باید رقبای جدید در حوزه خودروسازی وارد شوند، گفت: بخش خصوصی باید تقویت شود.

در این زمینه «احمد نعمت‌بخش» دبیر انجمن خودروسازان اظهار داشت: از دیدگاه برخی اقتصاددانان صنعتی انحصاری است که بتواند درصد بالایی از سهم بازار را در اختیار داشته باشند و در کشورمان، ایران‌خودرو و سایپا در مجموع با داشتن سهم حدود ۹۰ درصدی از خودروهای سواری در بازار چنین شرایطی دارند.

وی گفت: در عین حال، از دیدگاه دیگر این دو شرکت هیچ‌گاه اقدامات و فعالیت‌های انحصار گرایانه انجام نداده‌اند؛ به‌طور مثال هیچ‌وقت طوری حرکت نکردند که فرد یا گروه دیگری نتواند خودروسازی در کشور تاسیس کند.

نعمت‌بخش بیان‌داشت: انجمن خودروسازان ایران ۲۶ عضو دارد که در بخش خودروهای سواری، شرکت‌هایی نظیر کرمان‌خودرو، مدیران‌خودرو و گروه بهمن همچون ایران‌خودرو و سایپا یک عضو آن به شمار می‌روند.

این مقام صنفی ادامه‌داد: همچنین دو شرکت بزرگ یاد شده هیچ‌گاه قیمت محصولات خود را آنقدر پایین نیاورده‌اند که سایر رقبا به کنار زده شوند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه هیچ‌کس جلوی رشد و پیشرفت این شرکت‌ها را نگرفته، تصریح‌کرد: ایران‌خودرو و سایپا نه تنها تاکنون امتیاز ویژه‌ای نیز دریافت نکرده‌اند، بلکه شاهدیم اکثر محصولات آنها مشمول قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت می‌شود.

وی اضافه‌کرد: این موضوع زیان آنها را نیز به دنبال داشته، به‌طور نمونه در ۶ ماهه نخست امسال ایران خودرو ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان داده که از سامانه کدال قابل رویت است.

نعمت‌بخش با اشاره به سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در رفع انحصار از خودروسازی، خاطرنشان‌کرد: به نظر می‌رسد قصد آقای وزیر فعال‌کردن هر چه بیشتر بخش خصوصی باشد.

وی افزود: رزم‌حسینی سال‌ها به عنوان استاندار کرمان مشغول خدمت‌رسانی بوده و در این استان خودروسازانی نظیر کرمان‌خودرو و بم‌خودرو را داریم که احتمال می‌رود به دنبال تشویق آنها به تولیدات بیشتر و ارتقای داخلی‌سازی‌هایشان باشد تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند.

 

واردات خودرو برای انحصارشکنی

این مقام صنفی، استفاده از گزینه واردات به منظور تعادل‌بخشی به بازار و اقدامی انحصارشکنانه را به دلیل ارزبری بالای آن در شرایط فعلی اقتصادی کشور منتفی دانست، اما در عین حال تاکیدکرد: این انجمن موافق جلوگیری از واردات خودرو نیست.

وی تصریح‌کرد: اگر تیراژ صنعت خودروسازی کشور را به‌طور متوسط سالیانه یک میلیون دستگاه در نظر بگیریم، واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو نمی‌تواند تاثیر خاصی بر بازار داشته باشد.

نعمت‌بخش معتقد است: نه تنها در بازار خودرو، بلکه در سایر بازارها و کالاها بین چهار تا پنج درصد واردات خوب است، زیرا هم مانع فعالیت‌های انحصارگراینه آنها شده و هم مشتریان را با نوآوری‌های روز جهان و خدمات نوین آشنا می‌کند.

وی خاطرنشان‌کرد: به نظر می رسد ۲۴ خودروساز کوچک دیگر حاضر در کشور به‌ویژه چند خودروسازی که به تولیدات کیفی شهره هستند، بتوانند با بهره‌گیری از امکانات یکدیگر و همچنین دریافت برخی مشوق‌ها و حرکت به سمت داخلی‌سازی بیشتر و کاهش قیمت‌ها، رقبای خوبی برای ایران‌خودرو و سایپا باشند تا به این خواسته وزیر صنعت، معدن و تجارت جامعه عمل پوشانده شود.

برخی کارشناسان معتقدند: در ارزیابی‌های انجام شده، همواره محصولات سه گروه بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو بهترین نمره‌ها را از نظر کیفی دریافت کرده‌اند و این امکان وجود دارد که با افزایش تیراژشان، در یک فضای رقابتی مناسب و قیمت‌های تمام شده واقعی (نه دستوری و غیررقابتی) این سه خودروساز بتوانند هر یک به شمارگان تولید یکصد هزار دستگاه دست یابند.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۵۶۶ هزار و ۷۴۴ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است.

مطابق این آمارها، سهم ایران‌خودرو ۳۱۵ هزار و ۶۱۶ دستگاه و سهم سایپا ۲۲۸ هزار و ۴۰ دستگاه خودروی سواری بوده است. این دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۹۵.۹ درصد سهم خودروهای سواری بازار را در هشت ماهه امسال به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که در مدت یاد شده، خودروسازی بم ۱۰ دستگاه، خودروسازی راین ۱۴ دستگاه، خودروسازی مدیران ۱۵ هزار و ۹۶۲ دستگاه، خودروسازی کارمانیا ۲ دستگاه، بهمن‌موتور یک‌هزار و ۱۲۵ دستگاه، کرمان‌موتور چهار هزار و ۸۵۳ دستگاه، صنعت‌خودروی آذربایجان (آذویکو) ۵۰ دستگاه، سازه‌های‌خودرو دیار ۱۱ دستگاه، سرمایه‌گذاری بایک بین‌الملل صفر دستگاه، صنایع تولیدی عظیم‌خودرو ۱۲۳ دستگاه، سیف‌خودرو ۷۲۷ دستگاه، سروش دیزل مبنا ۵۱ دستگاه، نورا موتور پارس صفر دستگاه، ریگان‌خودرو ۷۵ دستگاه و سایر شرکت‌های خودروساز نیز صفر دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید