جی پلاس/برگی از تاریخ انقلاب اسلامی؛

مروری بر احکام مهمی که امام در ۱۳ دیماه صادر کردند

امام خمینی در سیزدهم دی ماه سال ۶۰ و ۶۱ احکام مهمی صادر کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در تقویم حیات ده ساله امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روز سیزدهم دی ماه روزی است که امام در سال های ۶۰ و ۶۱ دو تن از شخصیت های انقلابی را به نمایندگی خود انتخاب کردند که در ادامه مطلب به این دو حکم امام می پردازیم:

 

حکم امام به عبدالله نوری برای نمایندگی ایشان در جهاد سازندگی

 

در سیزدهم دی ماه سال ۶۰ مطابق با هفت ربیع المولود ۱۴۰۲ امام خمینی طی حکمی حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالله نوری را به نمایندگی خود در جهاد سازندگی منصوب کردند. متن حکم امام در ادامه آمده است:

 

"بسم‌اللّه‌ الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عبداللّه‌ نوری ـ دامت افاضاته

از آنجا که جناب حجت‌الاسلام آقای ناطق نوری[1]اطلاع دادند که با اشتغال در وزارت کشور آنطور که شایسته است به امور جهاد نمی‌ رسند، جناب عالی را نمایندۀ خود در جهاد سازندگی کل کشور قرار می‌ دهم تا با شرکت در جلسات شورای مرکزی جهاد، اینجانب را از تصمیم‌ گیریهای کلی آنان مطلع نمایید. امیدوارم با دقت کامل، حرکت این نهاد انقلابی را در سراسر ایران زیر نظر گرفته و در صورت انحراف، قاطعانه با آن برخورد نمایید. لازم است اعضای محترم این نهاد عزیز همکاری های لازم را با شما داشته باشند. موفقیت همه را در هر چه اسلامی تر کردن این نهاد از خداوند متعال خواستارم.

7 ربیع‌الاول 1402 مطابق 13 دی ماه 1360

روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

1 ـ حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی‌اکبر ناطق نوری، وزیر کشور در آن زمان. 

 

صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۴۶۲

 

حکم امام به موسوی جزایری برای نمایندگی ایشان در اهواز

 

در سیزدهم دی ماه سال ۶۱ مطابق با ربیع الاول ۱۴۰۳، امام خمینی در حکمی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمدعلی موسوی جزایری را به نمایندگی خود در اهواز منصوب کردند. متن حکم امام در ادامه آمده است:

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

الحمدللّه‌ رب العالمین، و الصلوة والسلام علی محمد و آله الطاهرین، و لعنة اللّه‌ علی اعدائهم اجمعین .

و بعد، جناب مستطاب حجت‌الاسلام آقای حاج سید محمد علی موسوی جزایری ـ دامت افاضاته ـ به عنوان نمایندۀ اینجانب در اهواز منصوب می‌ شوند تا ضمن رسیدگی به امور مذهبی و رفع نیازمندی های دینی مردم آن شهر، به وضع حوزۀ علمیه و طلاب علوم دینیۀ اهواز نیز رسیدگی نموده و در رفع مشکلات آنان سعی و اقدام نمایند؛ و نیز در امور حسبیه و آنچه منوط به اذن ولی فقیه می‌ باشد؛ و همچنین در اخذ وجوه شرعیه و سهمین مبارکین از طرف اینجانب مجاز می‌ باشند که سهم سادات و نصف از سهم مبارک امام ـ علیه السلام ـ را در محل و در موارد مقرره صرف نموده و نصف دیگر را جهت صرف در مصالح عالیۀ اسلام و مسلمین نزد اینجانب ارسال نمایند.

«و اوصیه ـ ایّده اللّه‌ تعالی ـ بمراعاة الاحتیاط فی جمیع ذلک»؛ والسلام علیه و علی اخواننا المؤمنین و رحمة اللّه‌ و برکاته.

به تاریخ هجدهم ماه ربیع المولود 1403

روح اللّه‌الموسوی الخمینی"  

 

صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۲۱۴

دیدگاه تان را بنویسید