مقایسه فنی خودروهای تندر 90 و دنا+ جدول مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو تندر 90 و دنا در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تندر 90 و دنا سدان‌های محبوب و پرفروش بازار کشورمان محسوب می‌شوند و هر یک از بدو ورود به بازار توانسته‌اند نظر خریداران فراوانی را به‌سوی خود جلب کنند. برای آشنایی هرچه بیشتر در این گزارش  قصد داریم به مقایسه تندر 90 و دنا بپردازیم و این دو سدان پرطرفدار بازار کشور را در بخش‌هایی همچون طراحی، مشخصات فنی، امکانات، ایمنی و ارزش خرید مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی تندر 90

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ قبل از مقایسه تندر 90 و دنا ابتدا نگاهی به تاریخچه این دو خودرو بیاندازیم؛ تندر 90 یا رنو لوگان یک سدان جمع‌وجور است که محصول سال 2004 شرکت داچیا (زیرمجموعه برند رنو) محسوب می‌شود. این خودرو اولین‌بار در سال 1386 و به‌عنوان یک محصول اقتصادی وارد خط تولید شرکت ایران خودرو و سایپا شد. در ابتدا تندر 90 با سه تیپ E0،E1 و  E2در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت که E0 به‌عنوان تیپ پایه و E2 نمونه فول این خودرو به‌حساب می‌آمد.

تیپ E0 در سال 90 از خط تولید ایران خودرو کنار گذاشته شد و تیپ E1 نیز در سال 92 به کار خود پایان داد. تیپ E2 تندر 90 در کنار نمونه اتوماتیک این خودرو، تا سال 98 در سبد محصولات ایران خودرو قرار داشتند تا این‌که آغاز مجدد تحریم‌ها علیه ایران، باعث شد این دو تیپ نیز از خط تولید شرکت سازنده خارج شوند.

دنا

معرفی دنا 

در آن سوی میدان، سدان پرفروش و مجهز ایرانیزه یعنی دنا قرار دارد؛ خودرویی که به‌عنوان سومین محصول ملی ایران خودرو، کار خود را از سال 1393 آغاز کرد و برخلاف تندر 90 درحال‌حاضر نیز بر روی خط تولید آبی‌پوشان جاده مخصوص قرار دارد.دنا بر روی پلتفرم سمند بنا شده است و از لحاظ فنی و ظاهری، شباهت‌های فراوانی نیز با این خودرو دارد؛ به‌همین دلیل می‌توان دنا را یک فیس‌لیفت موفق از سمند دانست. برای اطلاع از تفاوت‌ها و قابلیت‌های این دو خودرو، لطفا تا انتهای مطلب «مقایسه تندر 90 و دنا» همراه ما باشید.

 

مقایسه تندر 90 با  دنا از نظر طراحی

 طراحی بیرونی تندر 90 بسیار ساده‌تر از خودروهای مدرن امروزی به‌نظر می‌رسد و به‌عنوان یک خودرو اقتصادی، کمپانی رنو تمرکز چندانی بر طراحی و زیبایی این خودرو نداشته است. شاید طراحی تندر 90 به‌عنوان یک سدان ارزان‌قیمت اروپایی در سایر کشورهای جهان قابل قبول و حتی جذاب به‌نظر برسد، اما با توجه به برچسب قیمتی غیرمنطقی این خودرو در بازار کشور، سبک طراحی این خودرو یک ضعف بزرگ برای آن محسوب می‌شود.

دنا نیز نسبت به خودروی پایه (سمند)، تغییرات مثبتی را در نمای جلو و عقب تجربه کرده است و طراحان شرکت ایران خودرو تلاش فراوانی داشته‌اند تا بتوانند نمای ظاهری متفاوتی را برای این سدان ایرانیزه خلق کنند. اما با وجود تمامی به‌روزرسانی‌های انجام‌شده، چهره دنا چندان هم بی‌عیب‌ونقص به‌نظر نمی‌رسد. از جمله نواقص طراحی دنا می‌توان به عدم هماهنگی نمای پشتی خودرو با طرح کلی بدنه، مکان قرارگیری ستون A و همین‌طور فضای خالی میان کاپوت و جلوپنجره اشاره کرد.

فضای داخلی تندر 90

درون کابین، تفاوت میان سطح طراحی این دو خودرو بیش‌ازپیش افزایش می‌یابد. کابین دنا در مقایسه با تندر 90 بسیار امروزی و خوش رنگ‌ولعاب جلوه می‌کند؛ این در حالی است که سبک طراحی نمای ظاهری تندر 90، به کابین این خودرو نیز سرایت کرده‌است و طراحی فضای داخلی این سدان فرانسوی، کمی زمخت و بی‌روح به‌نظر می‌رسد.

دنا

کابین دنا از طراحی ارگونومیک و به‌روزتری برخوردار است و برای خودرویی در این رنج قیمتی زیبا به‌نظر می‌رسد. برخلاف صندلی‌های پارچه‌ای و ساده موجود در تندر 90، صندلی‌های دنا از روکش مخمل برخوردار بوده و از تنظیمات 6 جهته برقی بهره می‌برند؛ علاوه‌بر این در مرکز داشبورد یک سیستم مالتی‌مدیا قرار داده شده است که تاثیر چشمگیری در افزایش زیبایی فضای کابین دنا دارد.

مقایسه فنی تندر 90 با دنا 

موتور تندر 90

به مقایسه تندر 90 و دنا از نظر فنی رسیدیم؛ تندر 90 به پیشرانه K4M با حجم دقیق 1598 سی‌سی مجهز شده است که توان خروجی آن معادل ۱۰۵ اسب‌بخار در 5750 دور در دقیقه بوده و گشتاور حاصل از آن نیز به 140 نیوتن‌متر در 3750 دور در دقیقه می‌رسد‌. این میزان نیرو به‌واسطه گیربکس پنج سرعته دستی (JHQ یا JH3) به‌سوی چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

دنا زیر کاپوت خود پیشرانه EF7 یا همان موتور ملی را جای داده‌است. این موتور 1646 سی‌سی چهارسیلندر، نیرویی برابر با 115 اسب‌بخار و گشتاور 157 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این نیرو به‌وسیله گیربکس پنج سرعته دستی به سمت چرخ‌های جلو روانه می‌شود.

موتور دنا

با وجود این‌که خودروی دنا از توان خروجی و حجم موتور بیشتری در مقایسه با تندر 90 برخوردار است، انتظار می‌رود که سدان ملی ما به‌راحتی بتواند تندر 90 را پشت‌سر بگذارد؛ اما در عمل شاهد عملکرد چابک‌تر و شتاب‌گیری بهتر تندر 90 هستیم. در ادامه به جزئیات فنی تندر 90 و دنا اشاره کرده‌ایم:

مدل خودرو

دنا

رنو تندر 90

پیشرانه

4 سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ

4 سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ

حجم موتور(لیتر)

1.7

1.6

حداکثر قدرت

115 اسب‌بخار در 6000 دور

105 اسب‌بخار در 5750 دور

حداکثر گشتاور

157 نیوتن‌متر در 4500 دور

140 نیوتن‌متر در 3750 دور

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.74

6.9

شتاب صفر تا 100

13.5

10.2

حداکثر سرعت

190

175


مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی

دنا در رنج قیمتی خود یکی از کامل‌ترین خودروهای بازار کشور محسوب می‌شود و لیست آپشن‌های این خودرو بسیار قابل توجه است. در مقابل تندر 90 با توجه به ذات اقتصادی خود، از امکانات حداقلی بهره می‌برد و این مورد نیز یکی از معایب تندر 90 محسوب می‌شود.

ناگفته نماند که در سال 97 تعداد محدودی از نمونه‌های سفارشی تندر 90 به بازار عرضه شدند که از تجهیزاتی همچون سنسور دنده عقب، مانیتور 7 اینچی لمسی، سیستم رهیاب، دوربین دنده عقب و… برخوردار بودند و به‌خوبی می‌توانستند پاسخگوی نیازهای خریداران ایرانی باشند. در مجموع به‌نظر می‌رسد دنا با تکیه‌بر آپشن‌های استاندارد و متعدد خود، برنده صد درصد این بخش ازمقایسه تندر 90 و دنا باشد.

تجهیزات

دنا

تندر 90

چراغ

دارای چراغ‌های LED جلو و عقب – چراغ مه‌شکن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ‌های سقفی جلو و عقب – چراغ داخل داشبورد – تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل

مه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوانی، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل کابین

سیستم‌های مولتی‌مدیا

دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل – بلندگوهای جلو و عقب –تیوتر – (گیرنده تلویزیون: سفارش مدیران) – (دی وی دی پلیر با دسته گیم: سفارش مدیران)

سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، USB و AUX، بلندگو درهای جلو

صفحه نمایش

7 اینچی لمسی – (مانیتور عقب: سفارش مدیران)

سفارشی

رینگ‌ها

185/65R15

185/65R15

آینه

آینه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک – آینه چراغ‌دار روی آفتابگیر سمت شاگرد

آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن

تهویه مطبوع

کنترل اتوماتیک

دستی

صندلی

تنظیم 6 حالته برقی صندلی‌های راننده و سرنشین – امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب – دارای استاندارد Isofix  – پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه – زیر آرنجی جلو و عقب

صندلی جلو با تنظیم 6 حالته دستی، روکش پارچه‌ای – پشت سری جلو و عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع

شیشه

شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی – (شیشه سولار: سفارش مدیران)

شیشه بالابر برقی جلو و عقب

سایر امکانات

سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس) – تریم مشکی یا تریم بژ و مشکی – دسترسی به صندوق – (کفپوش صندوق و کابین: سفارش مدیران) – سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، نمایشگر دمای محیط، آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل

نمایشگر اطلاعات سفر(مسافت و مصرف سوخت)، ریموت کنترل سوییچ، جای لیوانی صندلی جلو، بلندگوی طاقچه عقب، جای نقشه برای صندلی جلو ، آفتاب‌گیر سمت شاگرد با آینه

 مقایسه ایمنی

دنا تاکنون توسط هیچ‌یک از موسسات معتبر بین‌المللی مورد بررسی ایمنی قرار نگرفته است، اما با توجه به پلتفرم قدیمی آن می‌توان گفت که نباید در مقوله ایمنی انتظار زیادی از این خودرو داشت. از طرف دیگر، داچیا لوگان یا همان تندر 90 در سال 2005 موفق به کسب 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی، در بخش حفاظت از سرنشینان شده است که نشان‌دهنده برتری اندک سطح ایمنی تندر 90 در مقایسه با دنا است.

تجهیزات

دنا

تندر 90

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز – هشدار دهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی – سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس) – قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع – سیستم کنترل بخار بنزین

ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع, کمربندهای ایمنی عقب سه نقطه‌ای و بوق هشدار روشن ماندن چراغ‌های جلو

کیسه هوا

2 عدد (کیسه هوا راننده و سرنشین جلو)

2 عدد (کیسه هوا راننده و سرنشین جلو)

سیستم ترمز

ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو دیسکی خنک شونده – ترمز عقب دیسکی ( در کد و کلاس‌های 70101-70112 )-ترمز عقب کاسه‌ای (در کد و کلاس‌های 70115-70118)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز 4 کاناله (EBD) ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه‌ای

تجربه رانندگی

 تندر 90

صندلی‌های دنا با وجود تنظیمات چند جهته برقی، کمی سفت‌تر از صندلی‌های تندر 90 به‌نظر می‌رسند؛ علاوه‌بر این فنربندی نرم تندر 90 در کنار ارتفاع بیشتر این خودرو از سطح زمین، باعث شده است تا سیستم تعلیق این خودرو در دفع ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده موفق‌تر از دنا باشد و سواری نرم‌تری را در اختیار سرنشینان قرار ‌دهد.

از سوی دیگر سواری نرم تندر 90 باعث شده است تا هندلینگ و پایداری این خودرو نسبت به دنا در سطح پایین‌تری قرارگیرد. گیربکس 5 سرعته دستی هر دو خودرو عملکرد نسبتا مشابهی را از خود نشان می‌دهند، اما در مجموع می‌توان گفت که جعبه‌دنده تندر 90 از هماهنگی بیشتری با موتور این خودرو برخوردار است؛ مخصوصا در مدل‌هایی که از گیربکس JHQ بهره می‌برند شاهد تعویض دنده‌های بسیار نرم‌تری خواهید بود.

 

از لحاظ چالاکی و توان فنی همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کرده بودیم، تندر 90 شتاب‌گیری سریع‌تری دارد و در مسیرهای مستقیم به‌راحتی می‌تواند رقیب ایرانیزه خود را شکست دهد. ترمزهای تندر 90 در مقایسه با دنا از عملکرد ضعیف‌تری برخوردار است که این موضوع به ترمزهای کاسه‌ای تندر 90 در محور عقب مربوط می‌شود؛ البته در نسخه‌های جدید دنا هم شاهد حذف ترمزهای دیسکی در محور عقب این خودرو هستیم.

مقایسه تندر 90 با دنا از نظر شرایط بازار

تندر 90 علی‌رغم ظاهر ساده‌تر، فضای داخلی محدود‌تر و عدم برخورداری از آپشن‌های به‌روز، توانسته است در بازار داخلی به فروش بسیار موفقی دست پیدا کند. چنین مسئله‌ای ریشه در کیفیت بالای قطعات، دوام فنی، هزینه نسبتا کم نگهداری و همین‌طور اعتبار برند سازنده این خودرو دارد.

دنا

از سوی دیگر گرچه دنا از لحاظ کیفیت ساخت و توان فنی به پای تندر 90 نمی‌رسد، اما ظاهر مدرن‌تر، امکانات متنوع و به‌روزتر این خودرو در کنار کابین زیبا و جادار آن باعث شده است این خودرو تا پیش‌از عرضه نسخه پلاس بتواند فروش موفقی را در بازار کشور تجربه کند. درمجموع کمی سخت می‌توان یکی از این دو سدان محبوب را برنده این بخش از مقایسه تندر 90 و دنا دانست و به‌نظر می‌رسد هر دو خودرو از بازار خرید و فروش پررونقی در بازار کشورمان برخوردار باشند.

 جمع‌بندی مقایسه تندر 90 با دنا

در انتهای مقاله مقایسه تندر 90 و دنا به‌طور کلی می‌توان گفت که اگر جزو کسانی هستید که در این رنج قیمتی قصد خرید یک سدان جمع‌وجور، امن و کم استهلاک را دارید و بهره‌مندی از آپشن‌های متعدد برای شما اهمیت فراوانی ندارد، بهتر است تندر 90 را انتخاب کنید.

در مقابل دنا برای افرادی مناسب خواهد بود که در این رده قیمتی به‌دنبال یک سدان خانوادگی با امکانات متنوع و طراحی به‌روز هستند. چنین ویژگی در کنار دسترسی به‌مراتب آسان‌تر به قطعات و خدمات، باعث می‌شود که بسیاری از افراد خرید دنا را نسبت به تندر 90 ترجیح دهند. 

دیدگاه تان را بنویسید