گزارش جی پلاس

وقتی مجری قانون مهربان است/ چرا استقلال بازیکنان متخلف را جذب می کند و جریمه نمی شود؟!

مدیران استقلال به واسطه اشتباه در جذب محمد بلبلی و بابک مرادی که به علت فسخ غیرقانونی از فوتبال محروم شده اند، هم به تیم خود ضربه زده و هم سرمایه باشگاه را دور ریخته اند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ استقلالی ها باز هم مشابه سال گذشته در جذب بازیکن دچار اشتباه شدند و اتفاق مانند محرومیت بلبلی، برای بابک مرادی رخ داده و این بازیکن تا پایان سال قادر به همراهی آبی پوشان پایتخت نیست.

علاوه بر استقلال، باشگاه تراکتور هم نمی‌تواند از هفته آینده از بازیکن خودش یعنی سعید واسعی استفاده کند چرا که او هم قراردادش را به طور غیرقانونی با پیکان فسخ کرده است.

محرومیت بازیکنان از میادین چند فصلی است که در فوتبال ایران افزایش یافته و باشگاه‌ها هم هیچ توجهی به این موضوع ندارند که به واسطه این قبیل محرومیت‌ها نه تنها از نظر مالی دچار ضرر و زیان می‌شوند بلکه نمی‌توانند از مهره‌های خود در طول مسابقات هم استفاده کنند.

*وقتی مجری قانون با متخلف‌ها مهربان هستند

مهم‌ ترین بخش این ماجرا، تبرئه شدن استقلال و تراکتور از هرگونه جریمه یا محکومیت است. در واقع طبق قوانین فیفا، در صورتی که بازیکنی مرتکب فسخ قرارداد به طور غیرقانونی شود، باشگاه جدید این بازیکنان هم به طور پیش فرض متهم به اغوای این بازیکنان می‌شوند.

با این حال استقلال در پرونده بابک مرادی و محمد بلبلی تبرئه شده و کمیته تعیین وضعیت توضیحات این باشگاه را پذیرفته و این تیم را از تخلف در پرونده بابک مرادی مبری دانسته است. مشابه این اتفاق برای تراکتور هم رخ داده و آن‌ها هم با توضیحات ارائه شده به این کمیته، از محرومیت احتمالی قسر در رفته اند.

کمتر پیش آمد در ایران باشگاهی به علت اغوای یک بازیکن محکوم شود و از اشتباه خود در آینده جلوگیری کند چرا که مجریان قانون بیش از حد با تیم های متخلف مهربان هستند.

*اگر فیفا درباره استقلال و تراکتور تصمیم می گرفت

مطابق آنچه در نهادهای بین‌المللی رخ می‌دهد، وقتی بازیکنی مرتکب فسخ غیرموجه می‌شود و از باشگاهی به باشگاه دیگر می‌رود، فرض بر این است که باشگاه جدید این بازیکن را تحریک یا اغوا کرده است. در نتیجه طبق قانون، تیم جدید باید اثبات کند که نقشی در فسخ قرارداد بازیکن موردنظر نداشته اشت.

نگاهی به پرونده های مشابه در یوفا و فیفا نشان می دهد که کمیته تعیین وضعیت در این نهادهای بین المللی به سادگی از تخلفات تیم ها نمی گذرند؛ کما اینکه پرسپولیس به واسطه تحریک مهدی طارمی برای فسخ قرارداد غیرقانونی با ریزه اسپور ترکیه، دو پنجره از فصل نقل و انتقالات محروم شد!

واقعیت این است که در خارج از ایران باشگاه ها خیلی سخت می‌توانند از این مخمصه رها شوند اما در ایران کمتر این اتفاق رخ می‌دهد و معمولا فقط بازیکنان هستند که جریمه می‌شوند.

در نتیجه می‌توان ریشه افزایش فسخ قرارداد در ایران را از رفتار کمیته تعیین وضعیت ایران دریافت؛ جایی که باشگاه‌ها به واسطه رفتار ملایمت‌آمیز کمیته تعیین وضعیت هیچ حساسیتی نسبت به عقد قرارداد با این قبیل بازیکنان دارند و معمولا خودشان را از پیش تبرئه شده می‌دانند.

به همین دلیل است که استقلالی‌ها در دو سال گذشته دو بار از این طریق گزیده شده‌اند اما به علت محروم نشدن، ممکن است در آینده باز هم مرتکب این اشتباه شوند و در داخل و خارج از زمین جریمه شوند.

دیدگاه تان را بنویسید