تا پایان آذر 40 هزار خودروی مانده در پارکینگ‌ها ترخیص می شوند

طبق توضیحات رئیس سازمان بازرسی کل، ایران خودرو و سایپا در مجموع نزدیک به 40 هزار خودرو در پارکینگ هایشان دارند که تا پایان آذر این خودرو‌ها تحویل مشتریان می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور؛ نشست بررسی مشکلات خودروهای ناقص و تجاری مستقر شده در پارکینگ خودروسازان با حضور رییس سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه های متولی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان در این نشست با تاکید بر اینکه تصور مدیریت بازار به منظور سود بیشتر توسط خودروسازان در افکار عمومی وجود دارد، گفت: به رغم تحریم‌ها به خصوص در حوزه هسته‌ای، نظامی و دفاعی شاهد پیشرفت‌های حیرت‌آوری هستیم ولی در حوزه خودرو این وضعیت ملاحظه نمی‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا التهاب بازار خودرو کاهش یابد، افزود: این تلقی در جامعه وجود دارد که می‌خواهند عمداً خودروها را کف پارکینگ‌ها نگه دارند تا افزایش قیمت پیدا کند و یا شورای رقابت را مجبور به افزایش قیمت کنند که این مساله منجر به بدبینی در جامعه شده است.

وی در خصوص قطعات وارداتی صنعت خودرو با طرح این سوال که آیا امکان تولید این قطعات در داخل نیست تا وابستگی به خارج کمتر و قطع شود، تصریح کرد: اگر توانسته‌ایم بالای ۹۰ درصد از قطعات را داخل کشور تولید کنیم، چطور با وجود ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان، بخشی از این قطعات وارداتی قابل تولید در داخل نیست؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص افزایش تقاضای خودرو در کشور، گفت: اگر تولید باشد و عرضه نیز به موقع صورت بگیرد، جو روانی حاکم در جامعه در تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به تشکیل این نشست، هدف از برگزاری آن را بررسی علل وجود خودروهای ناقص در کف پارکینگ، عدم تحویل خودروهای تجاری‌سازی شده به متقاضیان و همچنین بررسی مشکلات خودروسازها در این زمینه برشمرد.

وی گفت: طبق آماری که داریم یکی از خودروسازان حدود ۳۱ هزار خودرو آماده تحویل به مشتریان دارد و به نظر می‌رسد چون ناوگان حمل و نقل مشکل دارد، این امر صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این سوال که مشکل نیروی انتظامی در شماره‌گذاری چیست، اظهار داشت: حدود ۲۰ هزار خودروی تولیدی توسط دو خودروساز کشور، معطل پلاک و شماره‌گذاری است.

اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور نیز ضمن ارائه گزارش و بیان آماری از وضعیت خودروهای تولید شده ناقص در کف کارخانه مربوط به خودروسازان، به تعداد خودروهای شماره‌گذاری نشده علی‌رغم فاکتور شدن، خودروهایی که به واسطه مشکلات حمل هنوز به متقاضیان تحویل نشده‌اند، اهم قطعات کسری خودروهای تولیدی و سهم هر یک از قطعه‌سازان در این خصوص اشاره کرد.

همچنین مدیران ۲ شرکت خودروسازی کشور، وابستگی به برخی قطعات وارداتی، مشکل در تأمین ثبت سفارش ارز، افزایش هزینه حمل و برخی مشکلات در حوزه زیست‌محیطی و گمرک را دلیل اصلی مشکلات و عدم به‌موقع عرضه خودرو اعلام داشتند.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به اینکه اخیراً مجوز گمرک اختصاصی ایران‌خودرو اخذ شده و به شکل حمل‌ونقل ریلی نیز خودروها حمل خواهند شد گفت: ان‌شاءالله تا آخر آذر خودروها از پارکینگ فروش خارج می‌شوند.

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا نیز با تاکید بر ضرورت استفاده از کفی‌های مخصوص حمل و نقل خودرو در کشور، به مشکلات مطرح شده از سوی سازمان محیط زیست در خصوص ساندروهای تولیدی که از قطعات منفصله مستقر در گمرک صورت پذیرفته بود، اشاره کرد.

در این نشست سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرد: فرایند شماره‌گذاری به‌صورت سیستمی است و پلیس راهور قادر است روزانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو را شماره‌گذاری کند.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شبرنگ پلاک خودروها وارداتی است، درخواست داشت چنانچه شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه با پلیس همکاری کنند، برخی از مشکلات در این مقوله نیز مرتفع خواهد شد.

حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اعلام کرد خودروهای انباشتی طی دو هفته آینده حمل خواهد شد.

نماینده بانک مرکزی در خصوص درخواست افزایش مدت زمان ارائه تعهد ارز توسط خودروسازان گفت: اگر صنایعی درخواست زمان بیشتری بابت ارائه تعهد ارزی دارند، با موافقت وزارت صمت اقدام می‌کنیم.

در این نشست، نماینده گمرک در خصوص مشکلات پیش‌آمده در ارتباط با یکی از قطعه‌سازان عمده در سیستم قضائی و عدم ترخیص قطعات این شرکت از سوی گمرک بیان داشت: ترخیص این قطعات طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان به بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا کلیه موارد مطرح در جلسه مورد مطالبه قرار گیرد و خطاب به خودروسازان گفت: طی دو هفته کلیه خودروهای مستقر در پارکینگ‌ها که مشکلاتشان در جلسه مطرح شد، در راستای ایفای تعهدات خودروسازان باید به متقاضیان عرضه شده و نتیجه آن به سازمان بازرسی کل کشور گزارش شود.

 

 

 

ترخیص ۴۰ هزار خودروی مانده در پارکینگ‌ها تا پایان آذر

 

رئیس سازمان بازرسی کل گفت: ایران خودرو ۳۱ هزار و سایپا ۸ هزار خودرو در پارکینگ هایشان دارند که تا پایان آذر این خودرو‌ها تحویل مشتریان می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ به جلسه اخیر مسئولان سازمان بازرسی با مسئولان دو شرکت خودروسازی، گمرک، سازمان راهداری، سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: مطلع شده بودیم که حدود ۱۰۰ هزار خودرو به دلیل نداشتن قطعه و ۳۹ هزار خودرو به دلیل مشکل در ناوگان حمل و نقل در کف پارکینگ‌ها مانده است که بر همین اساس جلسه‌ای به منظور در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده بود.

وی گفت: براساس بررسی‌ها ۳۱ هزار خودروی تولید ایران خودرو و ۸ هزار خودروی تولید سایپا آماده حمل و نقل است که به دلیل مشکلات ناوگان حمل و نقل امکان حمل آن وجود نداشت و مسئولان سازمان راهداری در این جلسه قول مساعد برای همکاری دادند و قرار شد تا پایان آذرماه همه این خورو‌ها تحویل مشتریان شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ۲۰ هزار خودروی دیگر آماده تحویل به مشتری بود که مشکل پلاک گذاری داشت که در این جلسه مسئولان نیروی انتظامی هم ادعا کردند می‌توانند روزانه ۲۰ هزار خودرو را در این دو شرکت خودرو سازی شماره گذاری کنند، اما در بحث مسائل فنی و سامانه مشکلاتی داشتند که قرار شد حداکثر تا یک هفته مشکلات را حل کنند تا شماره گذاری‌ها انجام شود.

حجت الاسلام درویشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مشکل شماره گذاری نشدن این ۲۰ هزار خودرو به دلیل آلاینده بودن خودرو‌ها بوده است؟ افزود: این موضوع ارتباطی با آلایندگی ندارد و فقط مشکل شماره گذاری وجود داشت، اما حدود ۵ هزار خودرو داشتیم که، چون استاندارد یورو ۵ را نداشتند و یورو ۴ بودند، جلوی شماره گذاری گرفته شده بود که بعد از مکاتبات و پیگیری‌ها مقرر شد شماره گذاری

شود.

وی گفت: حدود ۱۰۰ هزار خودروی دیگر هم داریم که به دلیل نداشتن یک تا دو قطعه در کف پارکینگ‌ها مانده اند که قطعات آن‌ها باید از خارج وارد شود یا در گمرک معطل مانده است که در این جلسه مسئولان بانک مرکزی هم حضور داشتند و قول دادند تا مشکلاتی را که ناشی از تخصیص ارز است حل کنند و مسئولان گمرک هم قول پیگیری دادند تا ظرف چند روز آینده مشکلات مربوط به این بخش را هم حل کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود‌: بخشی از قطعات هم که مشکل ثبت سفارش و مشکل حمل از کشور سازنده را داشت مقرر شد پیگیری شود و خودرو سازان مشکلاتی هم در بحث بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات داشتند که مقرر شد زمان بیشتری به آن‌ها داده شود تا بتوانند از طریق بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکل را نیز حل کنند تا امکان ایفای تعهدات محقق شود.

حجت الاسلام درویشیان گفت: مهم‌ترین مشکلی که باید در این بخش روی آن متمرکز شوند و خودرو سازان هم خودشان پیگیر هستند، تولید قطعاتی است که وابسته به خارج است و وقتی کشور می‌تواند موشک نقطه زن تولید کند حتماً می‌تواند قطعات مورد نیاز خودرو را هم که وارد می‌کند، خودش تولید کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو در داخل تولید می‌شود، افزود: با توجه به چندین هزار شرکت دانش بنیان ما باید از توان این شرکت‌ها برای تولید قطعات خودرو در داخل استفاده کنیم تا شاهد واردات قطعه از خارج نباشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بازرسی کل کشور درباره کیفیت خودرو هم ورود کرده است؟ افزود: یکی از موضوعات مهم مدنظر ما و سازمان استاندارد و حفاظت محیط زیست بحث کیفیت خودرو است چرا که این حق مردم ایران است که از خودروی با کیفیت بهره‌مند باشند.

ما هم در بحث ایمنی خودرو و امکاناتی که نیاز دارد تا کیفیت خودرو بهتر شود، حساسیت داریم که به ویژه در بحث مصرف سوخت هم با توجه به آلایندگی خودرو‌ها معتقدیم باید هم کیفیت سوخت و هم میزان مصرف سوخت و هم قطعاتی که موجب افزایش کیفیت خودرو می‌شود ارتقا پیدا کند و ما این موضوع‌ها را به عنوان برنامه کاری مان دنبال می‌کنیم.

حجت الاسلام درویشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در بازرسی هایتان به این نتیجه نرسیده اید که خودرو سازان به طور عمدی تعدادی از خودرو‌های موجود در پارکینگ‌ها را تحویل نمی‌دهند تا به سود بیشتری دست پیدا کنند؟ افزود: از نظر ما خودرو‌های مانده در پارکینگ به جهت مشکل حمل و نقل، کمبود قطعه و مشکل شماره گذاری در پارکینگ مانده اند که قطعاً بخشی از این مشکلات به سبب ناهماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط است و بعضاً نواقصی هم در سامانه‌ها و مسائل فنی دارند که باید پیگیری کنند و ما در جلساتی که برگزار کرده ایم بخشی از مشکلات در کوتاه مدت حل می‌شود، اما همچنان نیاز به پیگیری دارد.

وی گفت: البته در جامعه و افکار عمومی این تلقی وجود دارد که خودرو سازان خودرو‌ها را در کف پارکینگ نگه می‌دارند تا قیمت افزایش پیدا کند یا از این طریق به شورای رقابت فشار بیاورند که قیمت‌ها را افزایش دهد یا این که با افزایش قیمت ارز و بالا رفتن تورم بتوانند به سود بیشتری دست پیدا کنند، اما ما به این جمع بندی نرسیده ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا سازمان بازرسی کل کشور برنامه‌ای برای کاهش اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار دارد؟ افزود: حتماً یکی از عوامل اصلی آشفتگی و نابسامانی بازار خودرو همین تفاوت فاحش قیمت خودرو از کارخانه تا بازار است که یکی از علت‌های آن می‌تواند کاهش ارزش پول ملی باشد که موجب شده است مردم به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کنند.

ما تردید جدی داریم همه کسانی که برای خودرو ثبت نام می‌کنند نیاز داشته باشند، اما آن‌ها می‌خواهند از این طریق با فروش خودرو‌ها به سود بیشتری برسند که ما شاهد بودیم گاهی حواله خودرو را قبل از تحویل خودرو خرید و فروش می‌کردند و به خاطر تفاوت قیمت‌ها حتی وکالتی می‌فروختند.

حجت الاسلام درویشیان گفت: اگر عرضه به موقع صورت گیرد و تولید هم به اندازه نیاز واقعی باشد که البته به اندازه نیاز تولید نمی‌شود فکر می‌کنیم این مشکلات برطرف شود.

وی افزود: ما در جلسه‌ای که با مسئولان خودرو سازی و دیگر سازمان‌ها داشتیم تاکید کردیم که حتماً در مواردی که قول دو هفته‌ای داده اند ما پیگیری خواهیم کرد که آیا ترخیص خودرو‌ها در زمان وعده داده شده صورت گرفته است یا نه.

دیدگاه تان را بنویسید