گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

احتمال نزولی شدن شاخص بورس در روزهای آینده/دو توصیه مهم کارشناس بازار سرمایه به سهامداران

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با جی پلاس از احتمال اصلاح شاخص در روزهای آینده خبر داد و گفت: این اصلاح در ادامه روند منطقی بازار خواهد بود و جنس آن با سقوط شاخص در تابستان متفاوت است.

پایگاه خبری جماران، بازار سرمایه پس از یک سقوط جدی که درپی رشد تاریخی شاخص های آن رخ داد، مدتی است که با اقبال و روند صعودی همراه شده است. با توجه به حضور تعداد زیادی از شهروندان در این بازار، بررسی افق پیش روی بازار سرمایه به یکی از دغدغه های آنها تبدیل شده است. 

رضا خانکی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبر نگار جی پلاس، به بررسی برخی مولفه های بازار پرداخته است که در ادامه متن کامل این گفت و گو را مشاهده می کنید: 

 

شاخص با یک اصلاح منطقی روبرو می شود

خانکی در تشریح نگاه خود به آینده بازار با بیان اینکه ارزش معاملات در سطح خوب و بالایی قرار گرفته است، خاطر نشان کرد:  محرک های بازار مانند نرخ بهره، تثبیت نرخ دلار، کاهش ریسک های سیاسی و بهبود قیمت های جهانی کامودیتی (کالاهای اولیه) نیز وضعیت مطلوبی دارند و همه این عوامل باعث میشود ارزندگی سهام شرکت ها بهتر نشان داده شود و نسبت p/e سهام بهتر اصلاح شود ولی در کنار این ها ما در آینده ریسک انتخابات ایران را نیز خواهیم داشت و آنجا باید ببینیم که تاثیرش بر بازار چیست.

 

وی با منطقی توصیف کردن یک اصلاح درشاخص بازار سرمایه گفت:  با توجه به قیمت های فعلی، بازار می تواند درجا بزند و یا مقداری هم اصلاح کند و از سوی دیگر باید بدانیم به همان اندازه که ریزش سریع داشتیم، برگشتی که رخ داده با شیب تندی همراه بوده و نیاز است بازار در همین حوالی شاهد جابجایی و دست به دست شدن سهم ها شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی در خصوص امکان حضور پر قدرت حقیقی ها و امکان عدم رخ دادن اصلاح قیمتی سهام شرکت ها در پی ورود نقدینگی، نیز گفت: آن شور و شوق بزرگی که در اوایل تابستان ایجاد شده بود اتفاق نخواهد افتاد و این از جهتی خوب است چراکه تصوری برای عده ای ایجاد شده بود که بازار بورس بدون ریسک است و می شود فله ای وارد آن شد ولی سقوط شاخص باعث شد خیلی ها از بازار خارج شوند و فعلا هم قصد ورود به آن را نداشته باشند لذا کسانی که هم اکنون در بازار مانده اند رسوب اولیه افرادی هستند که اوایل سال وارد  شدند و قصد حضور مدت دار دارند و به نظرم نمی تواند این موضوع باعث تعویق اصلاح مدنظر باشد.

ممکن است 10 تا 15 درصد اصلاح رخ دهد

خانکی در خصوص میزان اصلاح شاخص در صورت وقوع، افزود: اصلاحی که در آینده رخ می دهد با جنس آن سقوطی که در تابستان رخ داد متفاوت خواهد بود و می تواند در حد 10 تا 15 درصد شاخص فعلی اصلاح صورت بگیرد و این نه تنها چیز نگران کننده ای نیست بلکه میتواند باعث بهبود پرتفوهای شخصی و صندوق ها شود.

زنگ خطر تامین مالی دولت برای بازار سهام

این کارشناس با اشاره به قصد دولت برای تامین مالی ازطریق فروش اوراق و بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ورود دولت برای تامین مالی از بازار پیچیدگی خاصی دارد. ما اکنون شاهدیم که در مجموع حجم فروش اوراق کم شده است و دولت برای افزایش فروش آن باید چند اقدام از جمله صدور سریع تر مجوز افزایش سقف صندوق های درآمد ثابت و ایجاد جذابیت نرخ اوراق را در دستور کار قرار دهد که خود این موضوع می تواند زنگ خطری برای بازار سهام باشد لذا دولت بین دوگانه تامین مالی از بازار سهام و تامین مالی از طریق اوراق مانده است و باید به دنبال نقطه بهینه ای بین این دو بخش باشد تا با کمک رگولاتور  سعی کند تاثیر منفی بر بازار سرمایه نگذارد.

وی افزود: دولت یک تصوری به وجود آورده است که خرید واحدهای ای تی اف دولتی باید با سود همراه باشد و همین تصور  سیگنال غلطی است که به بازار داده می شود و این مشکل ذاتی ای تی اف های دولتی است. از طرفی همین الان دولت می تواند سهام خود را به صورت خرد در بازار  بفروشد ولی اصرار دارد آن را از طریق ETF به فروش برساند و با توجه به سابقه ای که از دولت سراغ داریم ممکن است حتی توفیق سی چهل درصدی از این روش  را یک موفقیت برای خود حساب کند و احتمالا به همین شکل نیز مجددابه بازار ورود کند.

 

روش فعلی عرضه اولیه کارآمد نیست

رضا خانکی درخصوص اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر افزایش عرضه های اولیه تا پایان سال جاری و اثرات ان بر بازار، تصریح کرد: اگر می خواهند عرضه اولیه را افزایش دهند باید به همان میزان پتانسیل های رشد بازار نیز شناسایی شود  چون یکی از چالش هایی که در دوره رونق بازار داشتیم این بود که بر خلاف جهت پیدا کردن نقدینگی به بازار، خود بازار آمادگی پذیرش شرکت های جدید را نداشتند و ما نباید دوباره در این دام بیفتیم که در صورت جریان پیدا کردن مجدد ورود نقدینگی به بازار، با کمبود عرضه سهم مواجه شویم . با این اوصاف با افزایش تعداد عرضه های اولیه در این صورت خوب است ولی یک نکته ای وجود دارد این است که باید ساز و کار جدیدی ترتیب داده شود تا سرعت جذب نقدینگی شرکت های جدید با نقدینگی بازار همسان شود.

وی تاکید کرد: باید بدانیم روش فعلی عرضه اولیه یا همان بوک بیلدینگ که همه خریداری می کنند و انتظار کسب سود از آن را دارند کارایی چندانی ندارد و شاید بهتر باشد خرید سهام شرکت های جدید، توسط صندوق ها صورت بگیرد و مردم را به سمت خرید واحدهای این صندوق ها هل بدهیم، لذا در نتیجه باید هم درشکل عرضه اولیه شرکت ها تجدید نظر صورت بگیرد و هم شدت پذیرش شرکت ها به نسبت ورود نقدینگی به بازارهمسان شود.

 

پذیرش استارتاپ ها ضروری است

خانکی با اشاره به صحبت هایی در خصوص سرنوشت پذیرش شرکت های استارتاپی در بازار سرمایه و نتیجه آن نیر گفت: یک صحبتی بود که استارتاپ ها باید در بازار فرابورس و یا بازار هدف عرضه شوند و گویا درنهایت تصمیم بر است شده است که در بازار هدف این اتفاق رخ دهد. این مسیری است که باید رخ دهد و  اتفاق افتادن آن میتواند به سیستم استارت آپی ایران کمک کنند و خیلی از کسانی که تا کنون برای سرمایه گذاری درد استارت آپ ها مردد بودند با توجه به فراهم شدن امکان خروج از سرمایه گذاری در این شرکت ها، به این نوع از سهام نیز ورود کنند.

 

وی افزود: باید توجه داشت در موج اولیه ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه باید شرکت های بزرگی چون اسنپ،علی بابا، تپسی و دی جی کالا و ... عرضه شوند تا شکل بازار ما به سمت شرکت های متفاوتی منتقل شود.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش های پیش روی ورود استارت آپ ها نحوه ارزش گذاری آن ها به ویژه در زمینه ارزشگذاری تعداد کاربران، افزود: با توجه ضروری بودن حضور این شرکت و پتانسیل های رشد، ورود آن ها می تواند این دسته از سهام را نسبت به شرکت های تولید محور متفاوت نشان دهد.

 

دو توصیه مهم به سهام داران در روزهای آینده

خانکی در پایان ضمن برشمردن چند توصیه مهم به سرمای گذاران بازار بورس، خاطرنشان کرد: سهامداران باید چند کار را انجام دهند. یکی اینکه هر فرد سرمایه گذار، یک ریسک پروفایل شخصی دارد یعنی یک ریسک مشخصی را می تواند تحمل کند لذا در خرید جنس سهمی که خریداری می کنند و در بستن پرتفوی خود باید دقت کنند که نسبت سهام به سپرده شان متفاوت باشد و نکته مهم بعدی این است افراد تا  می توانند از معامله کردن پرهیز کنند و از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنند.

 

بازدهی صندوق های سهامی بیشتر از پرتفوهای شخصی بود

وی افزود: باید باید توجه داشت که در بدترین حالت صندوق های بورسی از اکثر پرتفوی های شخصی بازدهی بیشتری داشته اند در نتیجه کسانی اگر قصد یادگیری دارند با بخشی از پول خود به خرید و فروش سهام بپردازند و عمده سرمایه خود را در صندوق های سهامی بگذارند. بارها گفته ایم عموم مردم نباید به صورت مستقیم سهام داری کنند و بهترین کار برای آنها سرمایه گذاری ترکیبی در صندوق های با درآمد ثابت و صندوق های سهامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
262 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • رضاحسن زاده

    دولت بازنقشه کشیده ازمنافع سهامدارهابرداره برای کسری بودجه مارابیچاره کرده

    پاسخ
  • سامان

    فعلا ما ۳۵ درصد از اصل پولمان در ضرر هستیم همچنان سهام بالا نرفتن که لااقل ما به اصل پولمان برسیم سود نخواستیم .

    پاسخ
  • الف

    همشون دزد هستن اصلاح چی ما تو ضرر هستیم دو ماه اصلاح نه دزدی پول داشتیم

    پاسخ
  • علی فرزین آذر

    خدا لعنتتون کنه ملت کلی تو ضررن

    پاسخ
  • اصغر

    خدا به دادمون برسه اونموقع ک شاخص با مغز اومد پایین همین کارشناسها میومدن از گل و بلبل حرف میزدن الانکه اومدن میگن 10 الی 15 درصد اصلاح شاخصه ک خودتون بدونید چ خبره

    پاسخ
  • صادق

    تا زمانیکه بورس از حالت دستوری و رانتی خارج نشود.
    اعتماد به بورس ساده لوحی است.
    یکروز سبزه دو ریال بشما میدهد
    دو روز دیگر قرمزه ۴ ریال پس میگیرند.کاملا بازی میکنند از اموال مردم.و در نهایت زندگی مردم تباه میکنند.

    پاسخ