علت نفخ شکم چیست؟+راهکارهای درمانی

متخصصان می‌گویند دلایل نفخ شکم می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. فاکتور‌های متعددی مانند استرس و نگرانی، مصرف دارو‌های خاص و عدم تحمل غذایی از جمله مواردی هستند که بر روی نفخ شکم تاثیرگذارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اکسپرس، نفخ به تجمع گاز در دستگاه گوارش اطلاق می‌شود که با بادکردن شکم، احساس پری، و فشار در شکم پس از خوردن غذا و آروغ زدن مشخص می‌شود. نفخ می‌تواند به دلیل ورود هوا با مواد غذایی به معده و یا با مصرف مواد غذایی خاص مانند حبوبات به وجود بیاید. پرخوری یکی از دلایل نفخ شکم است به همین دلیل نیز متداول است افراد پس از شرکت در مهمانی‌های بزرگ شاهد نفخ هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ متخصصان می‌گویند دلایل نفخ شکم می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. فاکتور‌های متعددی مانند استرس و نگرانی، مصرف دارو‌های خاص و عدم تحمل غذایی از جمله مواردی هستند که بر روی نفخ شکم تاثیرگذارند.

غذا‌هایی که افراد در مهمانی‌های بزرگ مصرف می‌کنند دارای چربی بالا، کربوهیدارت بالا، و سبزیجات صلیبی (کلم بروکلی، کلم، گل کلم، جوانه بروکسل) است. همچنین نوشیدنی‌های گازدار نیز در وقوع نفخ شکم تاثیرگذار هستند.

متخصصان انگلیسی می‌گویند: زمانی که فرد اقدام به پرخوری کرده و از نوشیدنی‌های گازدار نیز استفاده می‌کند، فشار بر سیستم گوارشی برای هضم غذا افزایش می‌یابد. همین امر باعث تولید سریع گاز در معده می‌شود. با این حال، راهکار‌های ساده‌ای برای جلوگیری از نفخ شکم وجود دارد.

در گام نخست باید آب رسانی به بدن را افزایش دهید. زیاده روی در مصرف غذا‌های چرب و شور می‌تواند به سرعت باعث کاهش سطح آب در دسترس بدن شود. بکوشید به طور منظم در طول روز آب مصرف کنید تا بدن با کم آبی مواجه نشود.

موثرترین راهکارها برای جلوگیری از نفخ شکم

در گام بعدی، باید در سبک زندگی و رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید. سعی کنید وعده‌هایی با حجم کم میل کرده و غذا را با آرامش صرف کنید. زمانی که سلول‌های بدن پیر می‌شوند در یک فرآیند خاص که منجر به تولید اکسیدان می‌شود، تجزیه می‌شوند. اکسیدان برای بدن مضر است، اما به راحتی می‌توان با مصرف آنتی اکسیدان‌ها از خطر آن‌ها کاست. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و می‌توانید به آسانی آن‌ها را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

اقدامات دیگر می‌تواند شامل داشتن فعالیت باشد. تحقیقات متعدد نقش ورزش کردن در کاهش نفخ شکم را تایید کرده است. با این حال، بهتر است برای جلوگیری از نفخ برای خود محدودیت‌هایی قائل شوید. سرویس سلامت همگانی انگلیس اعلام کرده است برخی مواد غذایی مانند حبوبات، پیازها، بروکلی، کلم، جوانه‌ها و سبزیجات صلیبی در بروز نفخ شکم تاثیرگذار هستند. در نتیجه نباید در مصرف این مواد زیاده روی کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید