گزارش جی پلاس

شاخص بورس رکورد زد/ خبر خوب برای سهام داران 6 نماد بازار فرابورس

معاملات امروز بازار بورس همچون روزهای گذشته با رشد پرقدرت شاخص آغاز به کار کرد. امروز چهار شنبه 28 آبان 1399 نمادهای شرکت های بزرگ و شاخص ساز از جمله شستا،فملی، فولاد، تاپیکو، شپنا و وبملت در رنج صعودی حضور داشتند و نمادهای خودرو، شستا، ثشاهد و کحافظ نیز پرتراکنش ترین نمادها هستند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کارو درآمد جی پلاس: بازار سرمایه امروز در حالی آغاز به کار کرد که همچون روزهای گذشته هفته جاری شاخص روند صعودی به خود گرفت.

اخبار مثبت خروجی جلسه شورای عالی بورس و استقبال رییس بانک مرکزی از آن مصوبات از دلایل رشد شاخص بازار است.

امروز چهار شنبه 28 آبان 1399 نمادهای شرکت های بزرگ و شاخص ساز از جمله شستا،فملی، فولاد، تاپیکو، شپنا و وبملت در رنج صعودی حضور داشتند و نمادهای خودرو، شستا، ثشاهد و کحافظ نیز پرتراکنش ترین نمادها هستند.

هم اکنون ساعت 9:30 شاخص با 26 هزار واحد افزایش به ارتفاع 1.323.687 واحد رسیده است.

در بازار فرابورس نیز نمادهای شگویا، دماوند، وهور و  فرابورس در رنج مثبت قرار گرفتند و تا این لحظه باعث افزایش 130 واحدی شاخص فرابورس شدند.

گروه بانکی، فلزات، پالایشگاهی و خودرو امروز با استقبال بیشتری نسبت به سایر گروه ها مواجه شدند و شستا نیز با صف خرید پرقدرتی همراه شد.

 

شاخص رکورد زد

پس از اصلاح شاخص 2 میلیونی بازار بورس، این اولین بار است که شاخص بورس در یک روز بیش از 40 هزار واحد رشد می کند.

هم اکنون ساعت 11:20 صبح 28 آبان 99، شاخص درارتفاع 1.341.580 ایستاده است و چهار نماد شاخص یاط فولاد، فارس، فملی و شستا 13 هزار واحد رشد برای شاخص به همراه داشتند. 

نمادهای خودرو، سیتا و باما پرتراکنش ترین نمادهای بازار در لحظات کنونی هستند.

ارزش معاملات امروز بازار سرمایه با رقم قابل توجه 6 هزار میلیارد تومانی همراه بود. 

 

تعیین بازارگردان های نمادهای فرابورس

انتخاب بازارگردان شش نماد بازار فرابورس صورت گرفت. بازارگردانی در این نمادها با استفاده از روش مبتنی بر حراج از روز شنبه آینده(یکم آذر) آغاز می‌شود که می تواند خبر خوبی برای بهتر شدن روند رشد این نمادها باشد. 

 در حالی از 10 مهرماه امسال تمامی شرکت‌های بورسی و تا 15 ماه جاری شرکت‌های حاضر در فرابورس ملزم به معرفی بازارگردان شدند که به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورس، همه ناشران پذیرفته شده در بورس موظفند برای انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند.

 

پایان معاملات 28 آبان بازار بورس 

 

شاخص بورس امروز ، در نهایت با  حدود 48  هزار واحد افزایش نسبت به روز قبل به رقم 13.345.364 واحد رسید.

گروه بانکی امروز هم با حجم خریدی قابل توجهی همراه شد به گونه ای که مانند روز گذشته شاهد صف خرید بودند.

با توجه به شروع صعودی بازار در صبح امروز و صعودی شدن تعداد قابل توجهی از نمادهای بورسی و همچنین معاملات خوبی که در ساعات پایانی بازار رقم خورد، پیشبینی می شود که معاملات  چهار شنبه در شرایط بهتری صورت بپذیرد، البته بازگشایی نماد شستا در رنج منفی بزرگترین ریسک بازار فردا خواهد بود.

زمزمه های عدم افزایش نرخ سود بین بانکی توسط مسئولین بانک مرکزی نیز یکی از دلایل رشد شاخص بورس عنوان شده است. اط سوی دیگر پالس مثبت رییس بانک مرکزی هم در معاملات امروز امیدبخش ظاهر شد.

عرضه سهام توسط حقوقی ها و به ویژه عرضه کنندگان سهام عدالت دلیل اصلی ریزش شاخص در میانه معاملات امروز و روز گذشته توسط کارشناسان عنوان شده است.

نمادهایی همچون فملی، فولاد، تاپیکو، شپنا و  کگل  بیشترین سهم را در افزایش شاخص امروز داشتند که همین موضوع نوید هنده افزایش ارزش پرتفوی سهام عدالت است چراکه تاثیرگذارترین نمادهای این سبد از همین شرکت ها تشکیل می شود.

شاخص بازار فرابورس با 298 واحد افزایش به رقم 16.446 واحد رسید. این بازار امروز بیشترین تاثیر را از نمادهای صبا، هرمز، ذوبو وهور پذیرفت. 

از سوی دیگر یکی از مهم ترین نماد های این روزها یعنی صندوق های etf  دولتی زیر ذره بین کارشناسان بازار قرار دارند.

دارایکم  که با حجم خرید قابل توجهی مواجه  شده بود، در پایان معاملات با افزایش جزیی قیمت  نسبت به روز قبل به رقم  هر واحد 19 هزار و دویست تومان رسید و  فاصله اش با ارزش ذاتی آن به سه هزار تومان رسیده است.

صندوق etf دوم موسوم به «پالایش یکم» نیز که تا روزهای گذشته عملا سوددهی خاصی برای خریداران خود نداشت و تقریبا اغلب نمادهای آن به پایین تر ازمقداری که دولت فروخته رسیده بودند، پس از حمایت کدهای حقوقی در هفته های گذشته،  راه طولانی برای شاد کردن خریداران خود دارد چراکه تا کنون14 درصد ضرر به خریداران خود تحمیل کرده است.

وضعیت بازار که در روزهای گذشته به نگران کننده ترین حالت خود رسیده بود براساس نظر اغلب کارشناسان مبنی بر اینکه بورس در گذشته هم شاهد چنین روزهایی بوده است، آماده آغاز دوره رشد شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که آغاز دوره رشد جدید بازار بورس از روزهای آینده رقم خواهد خورد اگر چه رخدادهای سیاسی بین المللی می توانند نقش ریسک پذیری در بازار ایفا کند و نوسانات آن را ادامه دهد.

دیدگاه تان را بنویسید