گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

امیدواری کارشناس بورس به تحولات روزهای آینده بازار/ نکته مثبت بازگشایی شستا چه بود؟/ هشدار در خصوص فروش مجدد سهام توسط دولت

اتفاقاتی که بازار سرمایه را در ماه های گذشته به شرایط فعلی رسانده بود، ترس و بی اعتمادی بود که بر سرمایه گذاران آن حاکم شد اما دیدیم در یک هفته گذشته تصمیماتی گرفته شد که مقداری از این ترس را کاهش داد. تکذیب افزایش نرخ سود سپرده بانکی، اعلام رییس بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بین بانکی، تصمیمات شورای عالی بورس و مهم ترین اتفاقی هم که شاهدش بودیم توقف فروش سهام عدالت بود که به شکل غیرکارشناسی باعث آسیب به بازار شده بود.

پایگاه خبری جماران، میلاد شیراوند:پس اصلاح شدید شاخص بورس در ماه های اخیر و افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت میلیون ها سهامدار این بازار که در هفته گذشته مقابل مجلس و سازمان بورس تجمعاتی محدودی نیز کرده بودند، با انتشار اخبار مثبت در روزهای گذشته، معاملات بازار بورس و فرابورس با رشد شاخص در هفته جاری  مواجه شد.

اینکه آیا این روند ادامه خواهد داشت یا مقطعی خواهد بود، در کنار تکلیف جدید دولت از سوی مجلس برای فروش 30 هزار میلیارد تومان دارایی سهامی خود جهت تامین اعتبارات پرداخت یارانه کالاهای اساسی و تبعات آن بر بازار سرمایه، سوالاتی است که کارشناس بازار بورس در گفت و گو با  جی پلاس به آنها پاسخ داده است. 

متن کامل این گفت و گو را درادامه میخوانید: 

 

روزهای خوبی پیش روی بازار بورس است

مهدی ساسانی کارشناس و تحلیل گر بازار بورس در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس در خصوص تحولات روزهای اخیر بازار بورس گفت: اتفاقاتی که بازار سرمایه را در ماه های گذشته به شرایط فعلی رسانده بود، ترس و بی اعتمادی بود که بر سرمایه گذاران آن حاکم شد اما دیدیم در یک هفته گذشته تصمیماتی گرفته شد که مقداری از این ترس را کاهش داد. تکذیب افزایش نرخ سود سپرده بانکی، اعلام رییس بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بین بانکی، تصمیمات شورای عالی بورس و مهم ترین اتفاقی هم که شاهدش بودیم توقف فروش سهام عدالت  بود که به شکل غیرکارشناسی باعث آسیب به بازار شده بود.

وی افزود: علاوه بر این موضوع بسیاری از نمادها ارزندگی خوبی پیدا کرده بودند و پس از چهار روز رشد خوب بازار، برخی نمادها به دلیل رشد بیست درصدی متوقف شدند که نشان دهنده این است این روند در روزهای آینده نیز تکرار  می شود.

 

مردم در حال بازگشت به بورس هستند

این تحلیل گر بازار با اشاره به تحرکات خوبی که از جانب سرمایه گذاران حقیقی در روزهای اخیر رخ داد، خاطرنشان کرد: افراد حقیقی زمانی که سهام خود را می فروشند، نقدینگی خود را برای سرمایه گذاری، به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت می سپارند. 

ما وقتی روند ورود و خروج نقدینگی از این صندوق ها را در یک هفته گذشته بررسی میکنیم، شاهد جایجایی این سرمایه ها به سمت بازار سرمایه  خواهیم بود.

وی افزود: نکته بعدی تزریق سرمایه جدید حقیقی ها به بازار است که فقط در امروز به میزان 850 میلیارد تومان نقدینگی به بازار توسط حقیقی ها بودیم و این نشان دهنده برگشتن توجهات به بازار سرمایه  و نویددهنده روزهای خوبی در آینده است.

 

بازگشایی غیر مهندسی شده شستا، اتفاق خوبی بود

 

ساسانی در خصوص کاهش قیمت سهام شستا پس از بازگشایی آن و احتمال تاثیر منفی این نماد در روزهای اینده بر کل بازار بورس گفت: شستا یک نماد مانند دیگر نمادهای بازار است و خیلی واضح است که اگر این نماد باز می بود، قیمت هر سهم آن کمتر از میزان فعلی آن بود. وقتی سهام یک شرکت فولادی از 2 هزار و پانصد تومان به هزار و صدتومان تومان رسیده، طبعا شستا نیز با افت قیمت مواجه می شد.

این تحلیل گر بازار بورس خاطرنشان کرد: نکته مثبتی که باید به آن توجه کنیم این است که اگر امروز سعی  می شد بازگشایی شستا با مهندسی و به گونه ای رخ میداد که با افزایش قیمت همراه شود، بعد از بازگشایی با صف فروش سنگینی مواجه می شد و این اتفاق ترس و وحشت را دوباره به بازار بر می گرداند. در نتیجه همین که تلاش نشد قیمت بازگشایی شستا مهندسی شود اتفاق مثبتی بود.

باید توجه داشت که شستا یک هلدینگ است و در دورانی که نماد آن بسته بود، زیرمجموعه هایاین هلدینگ با کاهش ارزش مواجه شدند و در نهایت این موضوع به کاهش NAV (ارزش ذاتی)  این شرکت می انجامد و طبیعی است که قیمت سهام آن نیز افت پیدا کند. خوشبختانه یک ترسی از بازگشایی شستا وجود داشت و اکنون این ترس بر طرف شد و طبیعتا اگر شستا بخواهد بر بازار تاثیری داشته باشد به دلیل معاملات آن خواهد بود در نتیجه چالش نگران کننده ای برای کلیت بازار ایجاد نخواهد کرد.

 

هشدار در خصوص فروش مجدد سهام توسط دولت

مهدی ساسانی درباره تکلیف جدید دولت از سوی مجلس برای فروش سهام خود و استفاده از نقدینگی آن جهت پرداخت یارانه کالاهای اساسی، نیز گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت برای اینکه بتواند سهامش را بفروشد نیاز دارد که از بازار سرمایه حمایت کند چرا که در بازار کم عمق این گونه اقدامات با شکست روبرو خواهد شد اما هر زمان بازار سرمایه پویا باشد و شاهد ارزش معاملاتی بالایی در بازار باشیم طبیعتا دولت و سایر ارکان ها میتوانند منافعی در این بین داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر دولت به شیوه قبلی و آن شدتی که در ابتدای سال شاهدش بودیم عمل کنند طبعا بازار بورس آسیب می بیند و در صورت تصمیم گیری برای چنین اقدامی دولت  باید با پختگی بیشتری عمل  کرده تا بتواند با شیب ملایم تر و تدوین قوانین و ساختار های، اصلاح ها و صعود ها را بیشتر کنترل کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.