نکاتی مهم برای بهبود بددهانی کودکان

یک مشاوره کودک و نوجوان در خصوص بد دهانی کودکان گفت: بد دهنی و فحاشی کودکان یک مشکل جدی برای پدر و مادر‌ها است و بهتر است آن ها به صورت ویژه از ۲ سالگی یعنی زمانی که کودکان تقلید کلامی را آغاز می‌کنند به تربیت کلامی آن ها توجه داشته باشند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ماندانا رکنی، مشاوره کودک و نوجوان در خصوص بد دهانی کودکان اظهار کرد: بد دهنی و فحاشی کودکان یک مشکل جدی برای پدر و مادر‌ها است و معمولا والدینی که با این مشکل مواجه هستند برای کنترل و ترک عادت این رفتار فرزندشان اقدام به تهدید یا تنبیه می‌کنند در حالی که بهتر است آن ها به صورت ویژه از ۲ سالگی یعنی زمانی که کودکان تقلید کلامی را آغاز می‌کنند به تربیت کلامی آن ها  توجه داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ او بیان کرد: کودکان، ناسزاگویی را یاد می‌گیرند و در موقعیت‌های مختلف از آن الفاظ استفاده می‌کنند بنابراین اکثر والدینی که با کودکان فحاش روبه رو هستند این رفتارکودک‌شان نشات گرفته از رفتار خود والدین بوده است پس اولین اقدام پدران و مادران تغییر در سبک رفتاری و گفتاری شان خواهد بود البته گاهی اوقات ممکن است کودکان این الفاظ زشت را در محیط بیرون از خانه و از طریق یک دوست، فیلم و یا سریال یادگرفته باشند که در چنین شرایطی لازم است والدین بر محیط اطراف و تعاملات فرزندشان کنترل داشته باشند و  با دور کردن کودک از محیط های ناسالم این عادت ناپسند فرزندشان را ترک کنند.

رکنی گفت: واکنش والدین موقع فحاشی کودک شان بسیار حائز اهمیت است معمولا کودکان در سنین پایین بدون دانستن معنی ومفهوم کلمه ای زشت، آن را تکرار می‌کنند اگر در چنین شرایطی والدین نتوانستند خودشان را کنترل کنند بهتر است همراه با خنده به کودک‌شان تذکر ‌دهند. همان یک لبخند کافی بوده تا فرزندشان متوجه کار زشت خود شده و راهی برای بهبود وضعیت پیدا کنند.

این مشاوره کودک بیان کرد : در این موارد توصیه می‌شود ابتدا  هیچ گونه واکنشی نشان ندهید و کاملا حرکات و حرف‌های زشت و ناپسند کودک تان را نادیده بگیرید چنانچه کودک شما به تکرار این الفاظ پرداخت فقط بگویید: آدم‌ها نباید چنین کلماتی را به کار ببرند، اما در عوض می‌توانی بگویی ...، و کلمه قابل قبول را جایگزین کنید. اما اگر کودکی با توجه به در نظر گرفتن معنی کلمات آن‌ها را تکرار می‌کند می‌توانید با آرامش به او بگویید: این نوع حرف زدن قابل قبول نیست. می‌دانم آن قدر باهوش هستی که عبارت قابل قبول را به جای آن پیدا کنی.

او افزود: گاهی اوقات ممکن است کودکان برای جلب توجه والدین از حرف‌های زشت استفاده کنند. یعنی گاهی کودکان ترجیح می‌دهند حرف زشت بزنند و تنبیه شوند تا این که مورد بی توجهی قرار بگیرند. برای پیشگیری از این موارد باید کودکان توجه و محبت مثبتی را از طرف والدین دریافت کنند.

نحوه برخورد والدین با کودکان بددهن

این مشاوره کودک و نوجوان در پایان گفت: مهم است که فرزندتان متوجه رفتار ناپسند خود و احساس ناراحتی شما بشوند، اما نکته حائز اهمیت این است که  ترک این عادت اشتباه  درکودکان نباید با رفتاری سختگیرانه  از جانب شما انجام شود، زیرا روش‌های سختگیرانه تربیتی بدون رابطه کیفی با کودک باعث افزایش رفتار‌های پرخاشگرانه به خصوص ناسزاگویی در آن ها خواهند شد بنابراین مراقب باشید عصبانیتتان باعث بی احترامی و تحقیر فرزندتان نشود.

دیدگاه تان را بنویسید