گزارش جی پلاس

علت کاهش شاخص در معاملات امروز 25 آبان چه بود؟

معاملات امروز بازار بورس همچون روز گذشته با رشد شاخص آغاز به کار کرد و امیدواری در خصوص بازگشت رونق به این بازار را افزایش داد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کارو درآمد جی پلاس: بازار سرمایه امروز در حالی آغاز به کار کرد که اخبار امیدور کننده در خصوص افزایش تقاضای نفت درپی خبر کشف واکسن کرونا و حذف ارز ترجیحی برای گروه ها و تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار در هفته گذشته باعث افزایش نرخ بسیاری از سهام ها شد. 

امروز یک شنبه 25 آبان 1399 نمادهای شرکت های بزرگ و شاخص ساز از جمله فولاد، فملی، خودرو، وبملت، شتران، شبندر و کچاد در رنج صعودی حضور داشتند.

پر تراکنش ترین نماد ها نیز شامل: خودرو، فولاد، پترول و وبملت است. 

هم اکنون ساعت 9:30 شاخص با21 هزار واحد افزایش به ارتفاع 1..268.784 واحد رسیده است.

در بازار فرابورس نیز نمادهای آریا، بپاس، ذوب، شگویا و صبا در رنج صعودی قرار گرفتند و تا این لحظه باعث افزایش 166 واحدی شاخص فرابورس شدند.

 

کند شدن سرعت رشد شاخص

افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت پیش روی بازار سرمایه باعث تا در کوچکترین فرصت نقدشوندگی عده بسیاری از سهام داران برای نقد کردن سهام خود دست به کار شوند و این اتفاق هم چون روز گذشته امروز نیز رخ داد و در میانه معاملات شاخصی که در ابتدای شروع معاملات، با رشد قابل توجهی همراه شده بود متوقف شود. 

تشکیل صف فروش در نمادهای فارس، خودرو، حکشتی، وسپهر و سیتا باعث تاثیر منفی بر شاخص بورس شد اما همچنان تا ساعت 11:15 امروز شاخص با 17 هزار واحد صعود همراه بوده است و نمادهای وغدیر و اخبار توانستند خود را به میان شرکت های تاثیرگذار برسانند.

پایان معاملات 25 آبان بازار بورس/ علت کاهش شاخص چه بود؟

 

شاخص بورس امروز   یکشنبه 25 آبان ماه، در نهایت با  حدود10  هزار واحد افزایش نسبت به روز قبل به رقم 1.257.367 واحد رسید.

گروه بانکی امروز هم با حجم خریدی قابل توجهی همراه شد به گونه ای که مانند روز گذشته شاهد صف خرید بودند.

با توجه به شروع صعودی بازار در صبح امروز و صعودی شدن تعداد قابل توجهی از نمادهای بورسی و همچنین معاملات خوبی که در ساعات پایانی بازار رقم خورد، پیشبینی می شود که معاملات دو شنبه در شرایط بهتری صورت بپذیرد.

زمزمه های کاهش نرخ سود بین بانکی توسط مسئولین بانک مرکزی نیز یکی از دلایل رشد شاخص بورس عنوان شده است.

عرضه سهام توسط حقوقی ها و به ویژه عرضه کنندگان سهام عدالت دلیل اصلی ریزش شاخص در میانه معاملات امروز و روز گذشته توسط کارشناسان عنوان شده است.

نمادهایی همچون فملی، فولاد، وغدیر، شتران و  کگل  بیشترین سهم را در افزایش شاخص امروز داشتند که همین موضوع نوید هنده افزایش ارزش پرتفوی سهام عدالت است چراکه تاثیرگذارترین نمادهای این سبد از همین شرکت ها تشکیل می شود.

شاخص بازار فرابورس با 44واحد افزایش به رقم 16.039 واحد رسید. این بازار امروز بیشترین تاثیر را از نمادهای بپاس، صبا و ارفع پذیرفت. 

از سوی دیگر یکی از مهم ترین نماد های این روزها یعنی صندوق های etf  دولتی زیر ذره بین کارشناسان بازار قرار دارند.

دارایکم  بر خلاف روزهای گذشته که با حجم خرید قابل توجهی مواجه  شده بود، در پایان معاملات با کاهش جزیی قیمت  نسبت به روز قبل به رقم  هر واحد 19 هزار تومان رسید و  فاصله اش با ارزش ذاتی خود را به کمتر از دو هزار تومان رساند.

صندوق etf دوم موسوم به «پالایش یکم» نیز که تا روزهای گذشته عملا سوددهی خاصی برای خریداران خود نداشت و تقریبا اغلب نمادهای آن به پایین تر ازمقداری که دولت فروخته رسیده بودند، پس از حمایت کدهای حقوقی در هفته های گذشته،  راه طولانی برای شاد کردن خریداران خود دارد چراکه تا کنون 24 درصد ضرر به خریداران خود تحمیل کرده است.

وضعیت بازار که در روزهای گذشته به نگران کننده ترین حالت خود رسیده بود براساس نظر اغلب کارشناسان که  بورس در گذشته هم شاهد چنین روزهایی بوده است، آماده آغاز دوره رشد شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که آغاز دوره رشد جدید بازار بورس از روزهای آینده رقم خواهد خورد اگر چه رخدادهای سیاسی بین المللی می توانند نقش ریسک پذیری در بازار ایفا کند و نوسانات آن را ادامه دهد.

دیدگاه تان را بنویسید