با علائم وقوع سکته قلبی مرگبار آشنا شوید

دانشمندان اعلام کردند تشخیص سریع وقوع سکته قلبی می‌تواند به میزان قابل توجهی خطر مرگبار بودن این بیماری را کاهش دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نشریه انگلیسی اکسپرس، سکته قلبی یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که از دیرباز انسان‌ها با آن روبه رو بوده اند. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت سکته قلبی یکی از ۱۰ دلیل اصلی مرگ انسان‌ها در جهان است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرده بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه جان ۶۵۵ هزار تن را در این کشور می‌گیرد که از این میان سکته قلبی عامل مرگ ۳۶۵ هزار تن بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛‌ سکته قلبی یا آنفاکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) که در میان عامه مردم به حمله قلبی مشهور است، به انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت بخشی از عضله قلب (میوکارد) گفته می‌شود که به علت از بین رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد و یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد.

عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب (رگ‌های کرونری) است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود. اصلاح زندگی یکی از عوامل پیشگیری از سکته قلبی است. با این حال، شناسایی سریع وقوع سکته قلبی می‌تواند به میزان زیادی از خطر مرگبار بودن آن بکاهد. متخصصان انگلیسی می‌گویند درد قفسه سینه اصلی‌ترین و شایع‌ترین نشانه بروز سکته قلبی است. با این حال، این علامت تنها نشانه وقوع این بیماری نیست.

بر این اساس، یکی از موارد جالب مربوط به سکته قلبی ارتباط آن با دندان است. دانشمندان می‌گویند مشاهده دندان درد می‌تواند یکی از نشانه‌های وقوع سکته قلبی مرگبار در افراد باشد. دیگر علائم عجیب وقوع سکته قلبی شامل درد بازو، درد در پشت بدن، بی قراری و ناراحتی عمومی، و استفراغ است.

متخصصان تاکید دارند احساس اصلی مربوط به سکته قلبی شامل درد در تمامی نقاط و یا فشار شدید در قفسه سینه است. این درد می‌تواند به بخش‌های دیگر بدن مانند فک و صورت نیز منتقل شده و فرد شرایط بحرانی را تجربه کند. پس از انسداد رگ‌های کرونری و توقف انتقال اکسیژن و مواد غذایی، عضلات قلب دچار آسیب می‌شوند و درد و فشار در قفسه سینه آغاز می‌شود. اگر ظرف ۲۰ تا ۴۰ دقیقه خون رسانی به عضلات قلب صورت نگیرد، مرگ غیرقابل بازگشت ماهیچه قلب آغاز می‌شود.

به دلیل خطر بسیار بالای سکته قلبی، پزشکان از مردم می‌خواهند نسبت به کوچکترین علائم این بیماری هوشیار باشند. علائم دیگر وقوع سکته قلبی شامل سردرد، حالت تهوع، تعریق، سوزش سر معده، و مشکلات گوارشی است. تنها راهکار حیاتی برای نجات از سکته قلبی تشخیص سریع وقوع آن است، زیرا به هر نسبت که این زمان طولانی‌تر شود، امکان مرگ ماهیچه‌های قلب افزایش می‌یابد.

تحقیقات نشان داده است افرادی که دارای فشار خون بالا و کلسترول بد بالا هستند نسبت به دیگران در خطر بیشتری در مقابل سکته قلبی قرار دارند. افراد مبتلا به دیابت، کسانی که استعمال دخانیات دارند و اشخاصی که دارای سابقه خانودگی هستند، سکته قلبی آن‌ها را بیشتر تهدید می‌کند.

اصلاح سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی سالم، افزایش تحرک و ورزش کردن، و نیز عدم استعمال دخانیات از اقدامات ساده و در عین حال موثری است که می‌تواند خطر وقوع سکته قلبی در افراد را کاهش دهد.

دیدگاه تان را بنویسید