جی پلاس/چند روزی همقدم با شهید حمیدرضا نظام-۳

ماجرای خون دادن شهید حمیدرضا نظام چه بود؟

شهید حمید رضا نظام به شدت زخمی شده بود و دو ماهی را در بیمارستان گذراند و چند عمل جراحی بر روی او انجام شد با این حال رفته بود تا برای کمک به مجروحان خون بدهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس - منصوره جاسبی: عملیات کربلای پنج(۱) بود که حمید رضا (۲) به شدت مجروح شد، گوش ها، پاها، گردن و کمرش  آسیب شدیدی دیده بودند تا جایی که در منطقه نشد کاری برایش بکنند و او را به بیمارستان فیاض بخش تهران منتقل کردند.

 

شرایط حمید رضا آنقدر وخیم بود که دو ماهی را به اجبار در بیمارستان گذراند و چندین عمل جراحی بر روی او انجام شد.

 

یکی از روزها که برادرش نیز در کنارش بود، او را برای شنوایی سنجی به بیمارستان امام خمینی بردند. از شدت ضعف قادر نبود که خودش راه برود و عصای زیر بغل هایش در راه رفتن به او کمک می کرد.

 

برادرش مشغول صحبت با دکتر بود که یک دفعه حمید رضا را دید که به سختی خود را از پله های بخش انتقال خون بالا می کشید، سریع خود را به او رساند تا ببیند آنجا چه می کند که متوجه شد برای خون دادن خود را آماده می کند.

 

برادرش گفت: تو مگه وضع خودت رو نمی بینی؟! آنقدر ضعیف شدی که حتی توان راه رفتن هم نداری.

 

حمیدرضا خنده ای کرد و  گفت: بله درسته که من مجروحم اما خون من خون یه رزمنده س و ارزش آن بالاتر از خون معمولیه.

 

چرا کسی از ناشنوا شدن شهید نظام خبر نداشت؟

یک روز دیگر که برادرش برای انجام کارهای پیش از عمل جراحی حمید رضا به بیمارستان رفته بود، پزشکش او را صدا کرد و گفت: می دانستید که برادر شما از ناحیه هر دو گوش ناشنوا شده؟

 

سعید رضا(۳) تعجب کرد و از دکتر پرسید: مگه امکانش هست؟! او همه حرف های ما را متوجه می شود و جواب می دهد.

 

دکتر گفت: پرده هر دو گوشش پاره شده است و به احتمال زیاد لب خوانی می کند.

 

و تا آن روز کسی از این موضوع اطلاعی نداشت و این نشان از هوش فوق العاده اش بود.

 

 

۱. عملیات کربلای پنج با رمز یا زهرا (س) در تاریخ نوزدهم دی ماه سال 65 در منطقه عملیاتی شلمچه ـ کانال ماهی (شرق بصره) آغاز شد و تا آخرین روزهای سال ادامه داشت و از بزرگ ترین نبردهای دوران دفاع مقدس به شمار می آید چرا که پس از فتح خرمشهر، تسلط بر شلمچه به عنوان یکی از معابر وصولی بصره از اهداف قوای نظامی ایران بود و عملیات کربلای پنج بهترین موقعیت را برای عملی کردن این ایده داشت.

 

۲. شهید حمید رضا نظام (متولد بیست و یکم اسفند ماه سال ۳۹) که در یازدهمین روز از تابستان سال ۶۶ و در سن بیست و هفت سالگی در عملیات نصر چهار (این عملیات در ۳۱ خرداد ۱۳۶۶ با هدف‌ هایی چون تصرف شهرک ماووت، استقرار روی ارتفاع ژاژیله و ایجاد زمینه تصرف ارتفاع گرده‌رش طراحی و به اجرا درآمد. در این عملیات رزمندگان اسلام موفق شدند به اهداف مورد نظر دست یابند و تیپ ۴۴۳ لشکر ۲۷ رژیم بعث را منهدم کنند.) بر اثر اصابت گلوله مستقیم دشمن در منطقه ماؤوت عراق به شهادت رسید. وی از بچه های لشکر ۱۰ سیدالشهدا سلام الله علیه بود. 

 

۳. برادر شهید.

دیدگاه تان را بنویسید