آسیب های جسمانی و روانی کرونا بر سلامت زنان

یک متخصص زنان و زایمان، گفت: در مواجهه با پاندمی کرونا، بانوان وظایف سنگینی را بر عهده دارند که نباید از نقش پررنگ آنان در مهار این بیماری غافل شویم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سودابه درویش، به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران که امسال با در نظر گرفتن شرایط همه گیری کرونا ویروس با موضوع «سلامت زنان در دوره کرونا» برگزار می‌شود، تاکید کرد: پیشگیری‌ها و رعایت بهداشت فردی و جمعی از محیط خانواده شروع می‌شود، به همین علت، زنان نقش مهم و اثرگذاری در پیشگیری از انتقال بیماری کووید ۱۹ و مبتلا نشدن اعضای خانواده ایفا می‌کنند.

مهر نوشت؛ وی با اشاره به وظایف سنگین زنان در مواجهه با پاندمی اخیر کرونا ویروس، خاطرنشان کرد: مدیریت زنان در محیط خانه و خانواده، سهم و تأثیر آنان را در مهار این بحران بیشتر نمایان می‌کند زیرا در شرایط قرنطینه، تعطیلی مدارس و ماندن در خانه بار اصلی بر دوش آنها است.

به گفته درویش، مدیریت زنان در محیط خانه و خانواده؛ نقش و تأثیر آنان را در مهار بیماری کرونا بیشتر نمایان می‌کند. بانوان در مواجهه با پاندمی کرونا ویروس و در شرایط قرنطینه، تعطیلی مدارس و ماندن در خانه وظایف سنگینی برعهده دارند و بار اصلی کارها بر دوش آنها است.

این متخصص زنان و زایمان، خاطرنشان کرد: در این دوران موضوع دیگری که زنان را علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ تهدید می‌کند، آسیب‌های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان است.

وی، افزایش وظایف و مسئولیت‌های زنان خانواده در اپیدمی کرونا، بار سنگین اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، نگرانی‌های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در این شرایط و مواردی از این قبیل را باعث بروز آسیب‌های جسمی و روحی در زنان برشمرد.

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی؛ نیازمند آگاهی و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند.

وی، رعایت خودمراقبتی، غربالگری گروه سنی، تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی و کسب مهارت‌های زندگی را برای زنان الزامی دانست تا بتوانند سلامت خود را در این دوران و حتی در دوره پساکرونا تضمین کنند.

درویش، فعالیت‌های زنان کادر درمانی در شرایط کنونی را شواهدی دال بر همکاری مسئولانه و همدلانه زنان در شرایط سخت ذکر کرد و افزود: در این شرایط کارکنان بیمارستان از بهورز و مراقب و ماما و پرستار و نیروهای خدماتی گرفته تا کادر تخصصی بیمارستان نیز با مخاطرات جدی سلامت جسمی و روانی مواجه هستند اما همگی با نگاهی مسئولیت پذیر و روحیه‌ای سرشار از انگیزه پای کار ایستاده اند و با تمام توان خود برای حفظ جان و ارتقای سلامت بیماران تلاش می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید