اتفاق عجیب فوتبال ایران؛ ۸ سرمربی لیگ برتری که مدرک مربیگری ندارند!

سازمان لیگ ، از تیم ها درخواست کرده که شرایط حرفه ای را رعایت کنند و بر همین اساس مربیان تیم های لیگ برتری باید مدرک حرفه ای داشته باشند ، که در فاصله دو هفته تا شروع لیگ برتر نصف سرمربیان شاغل در لیگ برتر این مدرک را ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در حالی که رقابت‌‌های لیگ برتر فوتبال از تاریخ ۱۰ آبان ماه آغاز می‌شود، سازمان لیگ با ارسال نامه‌ای به باشگاه‌ها و هیئت‌های استانی‌نسبت به ثبت قرارداد مربیان فاقد شرایط هشدار داده است.

پارس فوتبال نوشت؛ داشتن مدرک پرولایسنس یا همان مدرک مربیگری حرفه‌ای، شرطی است که با توجه به ماده ۱۵ دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقای مربیان و آیین نامه مسابقات سازمان لیگ برای سرمربیان لیگ برتری لازم‌ است و فدراسیون و سازمان لیگ به انجام مقررات در این زمینه تاکید زیادی داشته‌اند. با بررسی فهرست ۶۵ نفره اعلامی از سوی سایت فدراسیون فوتبال می‌توان به راحتی متوجه شد که دقیقاً نیمی از سرمربیان تیم‌های لیگ برتری فاقد این مجوز هستند.

اسامی ۱۶ سرمربی تیم‌های لیگ برتری به شرح زیر است: (به ترتیب حروف الفبای اسامی باشگاه‌ها)

۱- آلومینیوم اراک/ رسول خطیبی (دارای مدرک حرفه‌ای)

۲- استقلال/ محمود فکری (دارای مدرک حرفه‌ای)

۳- پرسپولیس/ یحیی گل‌محمدی (دارای مدرک حرفه‌ای)

۴- پیکان/ عبدالله ویسی (دارای مدرک حرفه‌ای)

۵- تراکتور/ علیرضا منصوریان (دارای مدرک حرفه‌ای)

۶- ذوب آهن/ رحمان رضایی

۷- سایپا/ ابراهیم صادقی

۸- سپاهان/ محرم نویدکیا

۹- شهر خودرو/ سید مهدی رحمتی

۱۰- صنعت نفت آبادان/ سید اکبر پورموسوی (دارای مدرک حرفه‌ای)

۱۱- فولاد خوزستان/ جواد نکونام

۱۲- گل گهر سیرجان/ امیر قلعه‌نویی (دارای مدرک حرفه‌ای)

۱۳- ماشین‌سازی‌ تبریز/ وحید بیات‌لو

۱۴- مس رفسنجان/ محمد ربیعی

۱۵- نساجی مازندران/ وحید فاضلی

۱۶- نفت‌ مسجدسلیمان/ سید مجتبی حسینی (دارای مدرک حرفه‌ای)

اسامی کامل مربیان دارای گواهینامه حرفه‌ای

همانطور که مشخص شده از فهرست ۱۶ نفره سرمربیان لیگ برتری ۸ مربی دارای مدرک مربیگری حرفه‌ای هستند و سایرین طبق نامه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اجازه ثبت قرارداد ندارند. از سوی دیگر یکی از انتقادها به دستورالعمل سازمان لیگ این است که مدتی زیادی است دوره پرو لایسنس در ایران برگزار نشده و طبیعی است که خیلی از مربیان ایرانی فاقد این مدرک بین‌المللی باشند. طبق شنیده‌ها البته عده‌‌ای در کلاس‌های این دوره ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز فدراسیون موفق به برگزاری این دوره نشده و گفته می‌شود این افراد با توجه به ثبت‌نام، مشکلی برای حضور به عنوان سرمربی در تیم‌های لیگ برتر ندارند اما فدراسیون و سازمان لیگ به صورت رسمی چیزی در این باره اعلام نکرده است.

این در حالی است که طبق دستورالعمل اعلامی، مربیان (دستیاران) لیگ برتری نیز باید حداقل دارای مدرک مربیگری A آسیا باشند که مطمئناً در خیلی از تیم‌ها این مورد برای سرمربیان هم رعایت نشده است؛ چه برسد به مربیان و دستیاران. یعنی برخی از سرمربیان‌ تیم‌ها مدرک حرفه‌ای پرولایسنس که هیچ حتی مدرک مربیگری A آسیا هم ندارند!

نکته دیگر اینکه در گذشته برخی باشگاه‌ها که سرمربیان‌‌شان که فاقد مدرک مربیگری حداقلی بودند نام فرد دیگری که دارای این شرایط بود را به عنوان سرمربی رد می‌کردند تا به نوعی قانون در این رابطه دور زده شود اما در نامه امسال فدراسیون تاکید شده که از اطلاق عناوین سرمربی یا مربی به افراد فاقد شرایط پرهیز شود.

با وجود عدم صلاحیت نیمی از سرمربیان باشگاه‌های لیگ برتری برای نشستن روی نیمکت تیم‌های‌شان به نظر نمی‌رسد این بار هم قانون و مقررات حتی با وجود تاکید و هشدار‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال رعایت شود. این تنها شرایط لازم برای سرمربیان لیگ برتری بوده و دستیاران و دیگر عوامل تیم‌ها نیز باید شرایطی را برای امضا قرارداد داشته باشند که با وجود این موارد بازهم کار فدراسیون سخت‌تر خواهد شد.

شرایط لازم برای ثبت قرارداد اعضای کادر فنی باشگاه‌های به شرح زیر است:

لیگ برتر:

سرمربی: مدرک پرو لایسنس (حرفه‌ای)

مربی: مدرک سطح A آسیا

مربی دروازه‌بانان: مدرک سطح ۲ آسیا

مربی بدنساز: مدرک سطح یک یا B آسیا + لیسانس تربیت‌بدنی

مدیر تیم: مدرک مدیریت

غیر از لیگ برتر:

سرمربی: مدرک A آسیا

مربی: مدرک B آسیا

مربی دروازه‌بانان: مدرک سطح ۳ آسیا

مربی بدنساز: مدرک سطح ۲ آسیا

پیش‌تر و در خیلی از موارد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ چشم‌شان را به روی تخلفات باشگاه‌ها بسته‌ بودند و در نهایت نه قانونی اجرایی شده و نه آبی از آب تکان خورده است. باید دید که در این مورد یک بار دیگر تاریخ تکرار می‌شود یا قرار است اتفاق دیگری رخ دهد.

دیدگاه تان را بنویسید