شرکت‌های دانش بنیان ۸۰ درصد نیاز کرونایی کشور را تامین کردند

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد افزون بر ۸۰ درصد نیاز کشور به اقلام کرونایی را تامین کرده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ، غلامحسین رحیمی در نشست با رئیس و مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری اظهار داشت: امروزه آموزش به یک جریان اصلی ذاتی و اساسی در دانشگاه تبدیل شده است که خود پویاست و روند رشدو توسعه دانشگاه‌ها و کانون‌های علمی از حوزه آموزش به پژوهش و فناوری کشیده شده است.

وی تصریح کرد: از مراکز آموزش عالی انتظار داریم که در مرزهای گسترش دانش بومی و بین‌المللی گام‌های موثری بردارند و با حمایت از تحقیقات بنیادی دانشگاه‌ها برای تحقیقات کاربردی و اثر بخشی برنامه‌ریزی کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: هم اینک در مجموعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور ۱۰ هزار شرکت مستقر هستند که از این تعداد، یک هزار و ۷۰۰ شرکت، دانش‌بنیان هستند.

رحیمی افزود: ۱۹۵ مرکز رشد در سطح کشور فعال است که شرکت‌های دانش بنیان در این مجموعه پارک‌ها و مراکز رشد ایجاد شده است. همچنین ۴۳ پارک علم و فناوری در سطح کشور فعال است که سه پارک آن وابسته به دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها و ۴۰ پارک مربوط به وزارت علوم است.

رحیمی بیان کرد: در هر استانی یک پارک جامع علم و فناوری وجود دارد و سایر شهرستان‌های بزرگ که دانشگاه‌های بزرگ دارند تشویق شده‌اند در راستای پارک جامع استان‌ها پردیس‌های علم و فناوری را تاسیس کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، گفت: پردیس‌های علم و فناوری در مراکز شهرستان‌ها به نوعی پارک کوچک جامع علم و فناوری است که شرکت‌های مستقر در آن از مزایای پارک جامع بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: جریان خوبی در کشور در حوزه توسعه واحدهای فناور در ارتباط با مراکز علمی شکل گرفته که توسعه یابنده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز علمی در دوران شیوع کرونا، گفت: پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد افزون بر ۸۰ درصد نیاز کشور به اقلام کرونایی را تامین کرده‌اند.

رحیمی افزود: پارک‌های علم و فناوری به علت اینکه از زیربنای علمی و فناورانه پیشرفته برخوردار بودند توانستند در زمانی کوتاه در زمینه تولید اقلام کرونایی وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری با اهمیت نیاز کشور به تامین اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی بلافاصله خط تولید جدیدی راه‌اندازی یا خط تولید موجود خود را را متناسب به نیازها تغییر دادند.

رحیمی ادامه داد: تولید اقلام بهداشتی شامل ماسک، ملزومات بهداشتی و حفاظتی، ونتیلاتور و دستگاه اکسیژن ساز نمونه‌ای از تولیدات پارک‌های علم و فناوری است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه حکیم سبزواری در غرب استان خراسان رضوی، دانشگاهی جامع و رو به رشد است، اظهار داشت: خوشبختانه زیرساخت‌ها در این مرکز علمی فراهم شده و توانمندی خیلی خوبی پدید آمده است و همه چیز مهیا است تا یک دانشگاه جامع و پیشرفته را در این منطقه داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: با توجه به توانمندی‌های دانشگاه حکیم سبزواری انتظار می‌رود این دانشگاه در قد و قامت دانشگاه فردوسی مشهد رشد و توسعه پیدا کند و در سطح ملی زبانزد باشد و یکی از کانون‌های مهم تولید علم و تقویت کننده دانش فنی را در این منطقه از کشور داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به محدود بودن واحدهای مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری تصریح کرد: فعالیت‌های مرکز رشد دانشگاه متناسب با ظرفیت‌های این نهاد علمی نیست و نیاز است واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری توسعه یابد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در همین راستا دانشگاه حکیم سبزواری به منظور احداث پردیس علم و فناوری ۱۰ هکتار زمین اختصاص داده که باید با همیاری مسئولان شهری، فرمانداری، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزارت علوم این پردیس در کنار دانشگاه شکل بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید