هشدار نسبت به همزمانی کرونا و آلودگی هوا

یک فعال محیط زیست ضمن بیان اینکه افزایش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی شش ماهه دوم امسال می‌تواند اثرات مضاعفی بر شیوع ویروس کرونا داشته باشد، تاکید کرد: اجرای قانون هوای پاک طی این مدت باید از مطالبات جدی سازمان حفاظت محیط زیست و مردم باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سید محمد مجابی ضمن اشاره به اینکه در بندهایی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست به مواردی درباره آلودگی هوا اشاره است که برخی از این موارد به قانون نیز تبدیل شده‌اند، اظهار کرد: برای مثال به طور مشخص در بند یک سیاست‌های ابلاغی درباره وضعیت هوا و مدیریت جامع آن، در بند ۵ به پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده‌ و در بند ۷ به‌طور مستقیم به مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی اشاره شده است.

به گفته وی در بند ۴ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست تاکید شده است که از انتشار انواع آلودگی‌های غیر مجاز ممانعت و تخریب محیط زیست نیز جرم انگاری شود.

این فعال حوزه محیط زیست در ادامه با بیان اینکه بر اساس این سیاست‌های کلی، قانون هوای پاک با همکاری دولت و مجلس طی سال ۹۶ تصویب شد، تصریح کرد: درحال حاضر با توجه به اینکه فصل سرد آغاز شده است و همزمان با بیماری کووید ۱۹ و آنفلوآنزا نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم لازم است که قانون هوای پاک با قدرت بیشتری اجرایی شود.

مجابی با اشاره به اینکه آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی شش ماهه دوم امسال می‌تواند اثرات مضاعفی بر شیوع ویروس کرونا داشته باشد و حتی تشدید کننده این بیماری باشد، گفت: در قانون هوای پاک به موضوعات مهمی اشاره شده است که باید در دستورکار قرار گیرد. به عنوان مثال در این قانون اشاره شده است که در شهرهایی که بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید موتورخانه‌های آپارتمان‌ها، برج‌ها، واحدهای صنعتی و... مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرند.

وی ادامه داد: از موارد مهم دیگری که باید طی این مدت رعایت شود این است که نیروگاه‌هایی که در اطراف مناطق مسکونی وجود دارند به جای مازوت از سوخت‌های سبک استفاده کنند همچنین سوختی که در اختیار وسایل نقلیه و خودروها قرار می‌گیرد باید بر اساس استانداردهای لازم باشد و خودروهای دودزا و آلاینده نیز باید طبق قانون هوای پاک جریمه و حتی متوقف شوند.

مجابی در ادامه تصریح کرد: چنانچه این تدابیر از اکنون اتخاذ نشود با کاهش دما شاهد آلودگی بیشتر هوا خواهیم بود و از آنجایی که آلودگی هوا سبب ایجاد مشکلاتی در عملکرد ریه‌ها می‌شود ممکن است که همزمان با شیوع بیماری کووید ۱۹ مشکلات تنفسی را برای آحاد جامعه افزایش دهد.

این فعال حوزه محیط زیست با بیان اینکه از سوی دیگر افزایش ذرات معلق در هوا سبب می‌شود که امواج اشعه ماوراء بنفش کمتر به زمین برسد، اظهار کرد: این موضوع خود می‌تواند روی ویروس‌ها اثرگذار باشد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اجرای قانون هوای پاک طی این مدت باید از مطالبات جدی باشد، گفت: سخت است که در زمان شیوع ویروس کرونا که بر سیستم تنفسی انسان اثر می‌گذارد با آلودگی هوا نیز مواجه باشیم.

به گزارش ایسنا، پیش از این عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - گفته بود که متاسفانه امسال آلودگی هوا با شیوع ویروس کرونا مصادف شده است و بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است.

 

دیدگاه تان را بنویسید