مرغ گران شد

آخرین آمار از تغییرات قیمت انواع گوشت از این حکایت دارد که گوشت مرغ بیشترین میزان افزایش قیمت را داشته و نسبت به سال گذشته بالغ بر ۳۰ درصد گران شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، چندی پیش مرکز آمار گزارشی از وضعیت تورم در شهریور ماه منتشر کرد و نشان داد که تورم در سه شاخص ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه رو به افزایش رفته است؛به طوری که تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریور به ۲۶ درصد رسید و نسبت به مرداد ماه ۳.۶ درصد افزایش داشت. در عین حال که هزینه خانوارهای شهری نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۳۴.۴ درصد رشد پیدا کرده بود.

ایسنا نوشت؛‌ در رابطه با خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز افزایش هزینه بیش از ۳۱ درصدی و برای کالاهای غیر خوراکی تا مرز ۳۶ درصد رشد هزینه گزارش شد.

اما بررسی وضعیت خوراکی‌ها در رابطه با انواع گوشت نشان می‌دهد که مجموعه گروه گوشت سفید و قرمز نسبت به شهریور ماه پارسال ۱۴.۵ و نسبت به مرداد ۱.۷ درصد افزایش دارد.

در گروه گوشت قرمز و ماکیان نیز رشد ۱۳.۹ درصدی نسبت به پارسال و یک درصدی در مقایسه با مرداد ثبت شده است. از سوی دیگر در گروه ماهی و صدف داران نیز افزایش ۲۳.۹ درصدی نسبت به شهریور سال گذشته و ۶.۶ درصدی نسبت به مرداد وجود دارد.

مرغ 30درصد گران شد

اما مروری بر وضعیت قیمت در بین انواع گوشت نشان می‌دهد که مرغ ماشینی بیشترین افزایش قیمت را دارد این در حالی است که طی هفته‌های گذشته نیز بازار مرغ دستخوش تغییراتی شد و افزایش قیمت در آن به ثبت رسید مه آمار نیز این موضوع را تایید کرده و نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو مرغ ماشینی  که در شهریور سال گذشته ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده به ۱۷ هزار و ۹۰۰ در مرداد ماه امسال و به طور متوسط ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان در شهریور ماه رسیده است.

حداقل هر کیلو  ۱۵ هزار و ۵۰۰ و حداکثر ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان هم برای هر کیلو مرغ در شهریور ماه ثبت شده که تاکید دارد این کالا نسبت به مرداد ماه هشت درصد و در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته ۳۱.۲ درصد رشد دارد.

اما در رابطه با گوشت گوسفندی تغییرات چندان زیاد نیست؛ به طوری که از هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان در شهریور سال قبل به ۱۰۳ هزار در مرداد امسال و به طور متوسط  ۱۰۵ هزار تومان در شهریور ماه افزایش دارد. حداقل قیمت گوشت گوسفندی در ماه گذشته ۸۳ هزار و حداکثر آن ۱۱۹ هزار تومان بوده که بیانگر رشد ۱.۶ درصدی در مقایسه با مرداد و ۴.۷ درصد نسبت به شهریور پارسال است.

گوشت گاو و گوساله اندکی ارزان شد

اما گوشت گوسفند و گاو نسبت به شهریور سال گذشته هر چند اندک ارزان شده است و کاهش هفت درصدی قیمت آن به ثبت رسیده هر چند که در مقایسه با مرداد امسال ۱.۶ درصد رشد داشته است.

 

هر کیلو گوشت گاو و گوساله در شهریور سال قبل ۸۹ هزار تومان و در مرداد امسال ۸۷ هزار تومان بوده که به طور متوسط هر کیلو در شهریور ۸۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروش رفته است. البته حداقل قیمت گوشت گاو و گوساله ۷۶ هزار و حداکثر آن ۹۵ هزار تومان است.

گوشت قرمز از جمله کالاهای دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که از ابتدای سال گذشته از لیست ارز دولتی کنار رفت و واردات آن با نرخ نیمایی صورت می‌گیرد این در حالی است که عمده  گوشت قرمز در داخل کشور تامین می‌شود.

افزایش قیمت ماهی

اما در رابطه با قیمت ماهی ، هر کیلو ماهی قزل آلا در شهریور امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۹.۳ درصد و در مقایسه با مرداد ماه ۶.۱ درصد گران شده است.

هر کیلو ماهی از ۳۳ هزار تومان در شهریور سال  گذشته به ۳۴ هزار تومان در مرداد امسال و به طور متوسط ۳۶ هزار تومان در شهریور افزایش قیمت دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید