ردپای کرونا در آبزیان دیده شد

یکی از متخصصین عفونی گفت: رد پای این ویروس در آبزیان دریایی همچون نهنگ نیز پیدا شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  دکتر مسعود مردانی استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه کنترل بیماری‌های عفونی و پیشگیری با واکسن، گفت: متاسفانه هنوز شاهد بروز موارد جدیدی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در کشور هستیم.

 

بروسلوز؛ مهمترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان

ایسنا نوشت: وی بروسلوز را یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) برشمرد که به وسیله یکی از گونه‌های باکتری بروسلا ایجاد شده و به سه صورت حاد، تحت حاد یا مزمن تظاهر می‌کند.

به گفته این استاد گروه عفونی دانشگاه، بروسلوز در حیوانات، بیشتر دستگاه تناسلی ادراری را درگیر می‌کند و در انسان معمولا باعث ایجاد تب، تعریق، دردهای استخوانی و عضلانی، ضعف، بیحالی و کاهش وزن می‌شود.

مردانی در ادامه به زیان‌های اقتصادی فراوان ناشی از بیماری بروسلوز اشاره کرد که سقط بره‌ها و گوساله‌ها و کاهش فراورده های لبنی برخی از این موارد بود.

این استاد دانشگاه، بروسلوز را یک بیماری هزار چهره ذکر کرد که اکثر ارگان‌های بدن انسان را درگیر می‌کند و یادآور شد: متاسفانه  علیرغم درمان دارویی نسبتا موثر، حدود ۱۰ درصد مبتلایان دچار عود بیماری می‌شوند و در موارد مزمن نیز سبب ناتوانی‌های حرکتی و افسردگی می‌شود.

 

مرگ سالانه ۵۵۰ هزار انسان در اثر هاری  

وی هاری را یکی دیگر از بیماری‌های حاد ویروسی مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ممکن است به طور اتفاقی در اثر گزش حیوانات، پیوند قرنیه و سایر بافت‌های آلوده به انسان انتقال یابد.

 مردانی خاطرنشان کرد: براساس تخمین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۱ سالانه حدود ۵۵۰ هزار نفر در اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست می‌دهند که عامل ۹۹ درصد موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در اثر گاز گرفتگی سگ است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نجات جان بیش از ۳۲ هزار نفر در جهان با اقدامات پیشگرانه پس از گزش حیوانات گفت: سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در جهان پس از گزش حیوانات تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه قرار می‌گیرند که این اقدامات باعث نجات جان حدود ۳۲۷۰۰ انسان می‌شود.

 مردانی، تب کنگو، سیاه زخم و سالک را از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ذکر کرد و افزود: این روزها که بحث بیولوژیک(بیوتروریسم) بسیار قوت گرفته است از بروسلوز، ملیوئیدوزیس، تب‌های خونریزی دهنده و آنتراکس به عنوان جنگ افزار های بیولوژیک بالقوه یاد می شود اما این که آیا عملا چنین سلاحی تا به حال علیه انسان ها استفاده شده یا خیر، تمامی ابعاد آن نامشخص است.

 

کووید ۱۹ نیز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است

استاد گروه عفونی دانشگاه بیماری کووید-۱۹ (کروناویروس) را نیز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای کرونا را در آبزیان دریایی به خصوص نهنگ و...  نیز پیدا کرده اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مردانی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: پیشگیری از عفونتهای مشترک بین انسان و دام قطعا بدون کنترل بیماری در حیوانات امکان پذیر نیست. بنابراین هماهنگی و هم فکری ارگان‌های درگیر در این مهم نظیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی توصیه می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید