زمانی که میوه ها و سبزیجات به سم تبدیل می شوند

یکی از متخصصین تغذیه در خصوص اهمیت نگهداری میوه ها و سبزیجات و انتخاب صحیح آن ها توضیحاتی داد و تاکید کرد در صورت بی توجهی به این موارد ممکن است این مواد خوارکی سمی شوند، مثلا خوردن بادمجان نارس توصیه نمی شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  ایلینا سولوماتنیان پزشک متخصص تغذیه در مصاحبه با اسپوتینگ اظهار کرد: میوه‌ها و سبزیجات علی رغم اینکه برای سلامت انسان مفید هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند بسیار زیان آور باشند و برای ما مشکلات تیروئیدی، هرمونی، معده‌ای و مسمومیت ایجاد کنند.

سولوماتنیان توضیح داد: از زمان کودکی همواره شنیده ایم که میوه‌ها و سبزیجات برای سلامت فواید شگفت انگیزی دارند؛ به گونه‌ای که سرشار از انواع ویتامین ها، مواد مغذی ریز و درشت، الیاف و کربوهیدرات‌های مفید هستند، اما هرآنچه در باغ می‌روید همیشه هم برای سلامت ما مفید نیست، زیرا نگهداری و تهیه نامناسب می‌تواند سبزیجات مورد علاقه ما را به سم تبدیل کند.

 

میوه های بادمجانی حاوی مواد سمی هستند

این متخصص تغذیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: خوردن بادمجان نارس، سیب زمینی که تا بهار باقی مانده و گوجه سبز نارس توصیه نمی‌شود؛ این میوه‌ها از خانواده بادمجانی‌ها و حاوی ماده سمی سولاتین هستند که منجر به اختلال در دستگاه عصبی و مجاری ادرار می‌شوند.

 

لوبیا را خوب بپزید

او ادامه داد: همچنین لوبیا نیز در لیست سیاه قرار دارد و نباید آن را خام یا نیمه پخته مصرف کرد؛ زیرا حاوی ماده فیتوهماگلوتینین است که این ماده موجب مسمومیت می‌شود. هنگام نگهداری حبوبات برای مدتی طولانی ممکن است سموم قارچی نیز انباشته شود. افزون بر این بسیاری از سبزیجات می‌توانند باعث وخامت بیماری‌های مزمن شوند.

 

کم کاری تیروئید دارید، کلم نخورید

این پزشک متخصص اضافه کرد: همه انواع کلم‌ها می‌توانند مانع از مکش ید شوند از این رو مصرف آن برای کسانی که مشکل کم کاری شدید غده تیروئید دارند توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است باعث وخامت این مشکل شود. سبزیجات تند مانند ترب نیز برای بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش و پانکراس مناسب نیستند.

 

سبزیجات حاوی نیترات برای زنان باردار مضر است

او در پایان گفت: چغندر، اسفناج، جعفری، کلم، به ویژه ساقه کلم، هویج و خیار حاوی مقادیری نیترات هستند که دریافت زیاد نیترات موجب اشباع بدن شده و عوارض جانبی دارد، این موضوع به وِیژه برای زنان باردار مضر است و موجب نقص در رسیدن اکسیژن به جنین می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید