مهمترین رویدادهای نجومی دهه دوم مهر ۹۹

در دهه دوم مهر ماه 99 چهار بارش شهابی و ملاقات ماه با سیاره های بهرام و اورانوس و خوشه های ستاره ای M35، پروین و کندو رخ خواهد داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فاطمه خراسانی کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران گفت: امروز شنبه دوازدهم مهر ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح ماه به ملاقات سیاره بهرام رفت و در جدایی زوایه ای  ۰.۷۰ درجه ای در جنوب شرقی این سیاره قرار گرفت. ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه این روز نیز سیاره پلوتو به طور ایستا در بعد (right ascension) ثابت بوده و حرکت مستقیم خود را از سر می گیرد.

ایرنا نوشت: وی ادامه داد، این سیاره در روز یکشنبه ۱۳ مهر ساعت ۵:۳۰ بطور ایستا در طول جغرافیای ثابت بوده و حرکت مستقیم خود را از سر  می گیرد. همچنین ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه این روز ماه به ملاقات سیاره اورانوس رفته و در جدایی زاویه ای ۲.۹۶ درجه ای جنوب شرقی این سیاره قرار می گیرد.  

این کارشناس ستاره شناسی تصریح کرد: دوشنبه ۱۴ مهر هم بارش شهابی زرافه ای را شاهد خواهیم بود که در اوج بارش این بارش شهابی که هفت ساعت طول می کشد، بارش پنج شهاب در ساعت رخ می دهد.

خراسانی ادامه داد: صبح سه شنبه ۱۵ مهر ساعت ۹:۳۰ دقیقه نیز ماه با خوشه ستاره ای پروین هم نشین شده و در جدایی زاویه ای ۵.۹ درجه ای در جنوب شرقی این خوشه قرار می گیرد. همچنین در ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه این روز سیاره بهرام در نزدیک ترین فاصله با زمین قرار می گیرد.  

وی افزود: چهارشنبه ۱۶ مهر ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد ماه به ملاقات ستاره «چشم گاو» رفته و در جدایی زوایه ای ۴.۴ درجه ای شمال این ستاره در آسمان صبح مشاهده می شود. پنجشنبه ۱۷ مهر بارش شهابی «اژدها» را داریم؛  در اوج این بارش که ۶ ساعت طول می کشد شاهد بارش ۲۰ شهاب در ساعت خواهیم بود.  

کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران یادآور شد: ماه جمعه ۱۸ مهرماه هم نشین خوشه ستاره ای M۳۵ شده و در جدایی زاویه ای صفر ممیز ۱۵ درجه ای شرق این خوشه قرار می گیرد.

خراسانی تصریح کرد: همچنین در این روز بارش شهابی «گاوی جنوبی» را خواهیم داشت که در اوج این بارش که مدت ۲۱ ساعت طول می کشد شاهد بارش پنج شهاب در ساعت خواهیم بود. سیاره تیر نیز ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه این روز در جنوبی ترین ارتفاع از صفحه دایره البروج قرار می گیرد.      

وی همچنین گفت: بامداد شنبه ۱۹ مهر هم با بارش شهابی «دلتای آبریز» مواجه می شویم که در اوج این بارش شاهد بارش ۲ شهاب در ساعت خواهیم بود. ساعت ۴:۱۰ دقیقه بامداد این روز ماه در وضعیت تربیع آخر قرار می گیرد.  

به گزارش ایرنا، تَربیع اصطلاحی است که برای نام‌گذاری اشکال ماه استفاده می‌شود و مانند همان اصطلاح ماه شب چهاردهم در فارسی است که در گذشته برای ماه کامل به کار برده می‌شد.   

این ستاره شناس افزود: ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه این روز ماه با ستاره «کاستور» هم نشین شده و در جدایی زاویه ای ۷.۷ درجه ای در جنوب این ستاره قرار می گیرد؛ سپس ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه این روز به ملاقات ستاره «پلوکس» می رود و در جدایی زاویه ای۴ درجه ای از این ستاره قرار می گیرد.   

خراسانی ادامه داد: همچنین یکشنبه بیستم مهر، کره ماه با خوشه ستاره ای «کندو» هم نشین شده و در جدایی زاویه ای ۲.۳۵ درجه ای شمال و شمال شرقی این ستاره قرار می گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید