نقش حیاتی هوش هیجانی در زندگی انسان ها

یک روان درمانگر تاکید کرد که هوش هیجانی به افراد کمک می کند که احساساتشان را نسبت به اتفاقات اطرافشان به نحوی مناسب مدیریت کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سارا اکبرزاده با بیان اینکه تجربه ثابت کرده صدمه و آسیب در دوران کودکی باعث هوش هیجانی و یا کنترل بالاتر عاطفه در بزرگسالی می‌شود، اظهار داشت: برای نمونه پرخاشگری، افسردگی،‌ خشونت،‌ اختلال شخصیتی و مشکل بهداشت جسمی از جمله آثار آسیب زا در دوران کودکی است که در بزرگسالی بر هوش هیجانی فرد یا افراد تاثیرگذار است.     

ایرنا نوشت: وی گفت: هوش هیجانی در دوره کودکی در واقع بیان کننده احساس فرد است و در عین حال یکی از مهمترین بخش های وجود کودک به شمار می رود. از طرفی پدر و مادر در صورت توجه به این عواطف و پایش آن، باید با تغذیه رفتاری مناسب،‌ هوش هیجانی کودک خود را در ادامه روند رشد و تعالی غنی سازی کند.    

این رواندرمانگر تصریح کرد: ضربات روحی مختلف می تواند تاثیرات منفی و ناملایماتی در طول دوران زندگی کودک گذارد مانند فوت یکی از والدین که این هیجان می تواند موجب افزایش همدلی شناختی و درک دیگران در دوره بزرگسالی شود، در حالیکه در سایر اشکال تروما مانند آزار جنسی و جسمی، سطح بالاتری از همدلی عاطفی و هوش هیجانی را می توان پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده افرادی که در زندگی ناملایمات را تجربه کرده‌اند، بیشتر تمایل دارند که به دیگران کمک کنند، افزود: هوش هیجانی به فرد کمک می کند از اطلاعات هیجانی برای خود و دیگران استفاده و از طرفی احساسات خود را نسبت به اتفاقاتی که در اطراف می افتد به نحوی مناسب تنظیم و مدیریت کند.  

اکبرزاده گفت: هوش هیجانی قابل پرورش است و از این رو این احساسات در کودک از همان بدو تولد شروع به رشد می‌کند و ممکن است حتی کودکانی با ظرفیت‌های متفاوت هوشی به دنیا بیایند. اعضای خانواده نقش به سزایی برای تقویت و یا تضعیف هوش هیجانی کودک ایفا می کنند.

وی افزود: چنانچه فردی دارای هوش هیجانی مختلف بتواند احساساتی را که تجربه می‌کند بشناسد و این عواطف را به شکل صحیح بروز دهد، با دیگران همدلی کرده و احساسات آنان را هم به رسمیت بشناسد و بتواند در مواقع لزوم احساسات خود را تنظیم کند، خواهد توانست روابط عاطفی پر معنی و سازنده ای با دیگران داشته باشد.

این رواندرمانگر تصریح کرد: با کنترل احساسات منفی می توان سلامت جسمانی را حفظ و از طرفی فشارهای جسمی و روحی را کاهش داد و بدین طریق سلامت روان خود را تضمین کرد. هوش هیجانی بالا کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آینده موفقیت آمیزی برای فرد و یا فرزندان به همراه خواهد داشت. همچنین هوش هیجانی باعث می‌شود فرد ارتباطات بیشتری با دیگران برقرار کند و از آن جایی که انسان‌ موجودی اجتماعی است، نقص در ارتباطات، زمینه ساز مشکلات بیشتری می‌شود.

وی گفت: شناخت احساسات یا هوش هیجانی در روابط بین فردی کمک می کند تا فرد بتواند تعارض و یا اختلاف سلیقه که از جمله مسایل اجتناب ناپذیر است را به خوبی حل و با احساسات و هیجاناتش طی این جریان به خوبی مواجه شود.

اکبرزاده تصریح کرد: کنترل عواطف یا هوش هیجانی بالا در کودک باعث می‌شود تا متوجه احساس و حتی صحبت های دیگران نسبت به خود شود و آنان را بهتر درک کند. بنابراین می‌تواند دوست خوبی برای هم سالانش باشد. افرادی که از درک احساس مناسب برخوردارند معمولا شخصیت دوست داشتنی به شمار می روند.

 

دیدگاه تان را بنویسید