خبر مهم برای خریداران خودرو/ رقم پیش‌فروش در نیمه دوم سال تعیین شد

معمارباشی گفت: ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم امسال فروخته می‌شود که سهم ایران خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه و سهم شرکت سایپا ۴۲ هزار دستگاه است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به مشکلات موجود در بازار خودرو و ضرورت افزایش عرضه برای مدیریت این بازار، در جلسه اخیر کمیته خودرو تصمیم گرفته شد فروش‌های فوق‌العاده با تحویل حداکثر یک تا سه ماهه افزایش یافته و به صورت منظم انجام شود که این مسئله مورد تاکید ویژه سرپرست وزارت صمت بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ او افزود: بر اساس ظرفیت تولید که از برنامه تولید خودروسازان تا آخر سال باقی مانده است، ۱۵۲ هزار دستگاه خودرو در ۶ ماهه دوم سال به صورت فروش فوق العاده توسط شرکت‌های ایران خودرو و سایپا عرضه می‌شود.

به گفته معمارباشی، در این برنامه سهم ایران خودرو ۱۱۰ هزار دستگاه و سهم شرکت سایپا ۴۲ هزار دستگاه خودرو تعیین شده است.

او تصریح کرد: در بررسی انجام شده از سوی نهاد‌های بازرسی، وزارت صمت و حتی رسانه‌ها، کسری قطعات خودرو‌های موجود در پارکینگ‌ها مشخص بوده و تعداد خودرو‌های ناقص بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه است که در پارکینگ خودروسازان قرار دارند.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این قطعات وارداتی هستند و دلایل عدم تأمین و ترخیص به موقع آن‌ها تا حدود زیادی مشخص است و گمرک جمهوری اسلامی و همچنین بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط از شرایط این موضوع به طور کامل آگاهی داشته و مطلع هستند.

معمارباشی افزود: به مردم عزیز کشورمان اطمینان خاطر می‌دهیم که به هیچ عنوان احتکار خودرو از سوی خودروسازان مطرح نیست و حتی تعمدی برای عدم عرضه به بازار وجود ندارد و به شدت این مسئله کنترل می‌شود و نهاد‌های نظارتی و بازرسی این موضوع را مورد رصد دقیق قرار داده‌اند.

او اضافه کرد: خودرو‌های موجود در کف پارکینگ‌ها اغلب متعلق به تعهدات معوق خودروسازان بوده و به دلیل عدم تکمیل و تحویل، خودروسازان در حال پرداخت جریمه به مشتریان خود هستند.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تحویل خودرو ناقص به مشتری مورد تأیید وزارت صمت نیست و به هیچ عنوان این اتفاق رخ نمی‌دهد.

معمارباشی گفت: در شرایط حاضر عملاً امکان واردات خودرو به کشور وجود ندارد و با شرایط موجود در خصوص تأمین نیاز بازار باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

او در خصوص قیمت موعد تحویل خودرو به متقاضیان نیز اعلام کرد: هم اکنون فروش فوق العاده و همچنین شرایط فروش به صورت پیش فروش توسط شرکت‌ها انجام می‌شود که در فروش فوق العاده قیمت ثابت بوده و طبق قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت در روز انعقاد قرارداد خودرو باید تحویل مشتری شود.

معمارباشی ادامه داد: در شرایط فروش به صورت پیش فروش نیز که به صورت تعهدات زمانی ۴ تا ۱۲ ماهه و ۱۲ تا ۲۴ ماهه است، قیمت در روز تحویل محاسبه و خودرو تحویل مشتری می‌شود.

مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مردم موارد شکایتی خود را می‌توانند از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت صمت دنبال کنند.۱۵۲ هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم سال به متقاضیان فروخته می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید