واردکنندگان برنج باید ظرف ۱۰ روز کالای خود را از بنادر خارج کنند

در مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار برای رفع مشکل رسوبی برنج‌های وارداتی در گمرکات کشور واردکنندگان موظف شدند با توجه به محدودیت‌های ارزی و تاثیر آن بر فرایندهای ترخیص، از صدور سوئیفت و انتقال ارز، حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کالای خود را از بنادر خارج کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ قرار بود از اول مردادماه واردات برنج به صورت فصلی ممنوع شود، با تصمیم ستاد تنظیم بازار به اول شهریورماه موکول شد. براین اساس از اول شهریور تا اول آبان‌ماه واردات و ترخیص برنج ممنوع است، اما در مصوبات نود و ششمین جلسه کارگروه تنظیم بازار به کاهش حدود ۵۰ درصدی ترخیص برنج و افزایش بیش از سه برابری نیاز ریالی واردات این محصول در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و برای حل مشکل رسوبی برنج‌های وارداتی، مقرر شده که محموله‌های برنج وارداتی رسوبی بنادر که تا قبل از ۳۱ مرداد وارد بنادر و گمرکات شده (دارای قبض انبار یا اعلامیه ورود) باید بدون هرگونه محدودیتی تخصیص و تامین ارز شود و ترخیص آن‌ها مشمول ممنوعیت نیست. ترخیص ثبت سفارشهایی که تا قبل از ۳۱  مرداد ارز آن‌ها تامین و حواله شده نیز مشمول ممنوعیت فصلی نیست.

درباره محموله‌های ترخیص درصدی نیز که ۸۶ میلیون دلار برآورد شده، مقرر شد که بخش ترخیص نشده آن تا پایان ۲۹ اسفند ۱۳۹۸،  به دلیل اینکه قیمت حاشیه بازار در سال  ۱۳۹۸ زیر قیمت مصوب بود، مشروط به درج اطلاعات فروش در سامانه جامع تجارت و عرضه در شبکه توزیع مجاز،   بدون هر گونه محدودیتی از جمله کد رهگیری بانک با مجوز شرکت بازرگانی دولتی ایران به مقصد انبارهای اعلامی شرکت مذکور ترخیص و تحویل شود.

از طرفی ترخیص کلیه محموله‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران مشمول ممنوعیت فصلی نیست و آن دسته از محموله‌های بخش خصوصی که تحویل شرکت بازرگانی دولتی ایران شده و به دلیل محدودیت تاریخ انقضا امکان نگهداری آن وجود ندارد، با رعایت قیمت مصوب برنج هندی و تایلندی و با توجه به قیمت‌های اعلامی شرکت بازرگانی دولتی ایران از قیمت‌های سطح بازار، مقرر شد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با مد نظر قرار دادن هزینه‌های واردات ظرف ۴۸ ساعت قیمت را برآورد و به دبیرخانه اعلام کند. البته در صورت اعلام نشدن قیمت در مدت تعیین شده به دلیل محدودیت تاریخ انقضا، عرضه این محموله‌ها مطابق مصوبه نود و نهمین جلسه تنظیم بازار بدون ایجاد زیان برای دولت، ۱۰ درصد زیر قیمت فعلی بازار در شبکه‌های تنظیم بازار بلامانع خواهد بود.

همچنین در این مصوبه آمده که "حسب اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ناشی از مصوبه شعام (شورای عالی امنیت ملی) مقرر شد با توجه به محدودیت‌های ارزی و تاثیر آن بر فرایندهای ترخیص، از صدور سوئیفت و انتقال ارز، واردکنندگان،  موظفند حداکثر ظرف مدت ده روز کالای خود را از بنادر خارج کنند".

در ادامه این مصوبه با اشاره به اختیارات وزارت صمت در خصوص ضوابط تجاری، مقرر شده ثبت سفارش آن دسته از محموله‌های برنج وارداتی که قبل از ۳۱ مرداد ماه وارد گمرک شده نیاز به تمدید و اصلاح نداشته باشد و تمامی دستگاه های اجرایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، قرنطینه، بانک مرکزی، گمرک ج. ا.ا و وزارت بهداشت باید تمامی تشریفات گمرکی را تسهیل و تسریع کنند و آن‌ها را مشمول محدودیتهای ارائه خدمات ناشی از شروع ممنوعیت (از جمله کد IRC، قرنطینه، استاندارد و ...) نکنند.

برای آندسته از محموله های درصدی هم که بعد از تغییر نرخ ارز به نیما با دریافت کد تخصیص و در صف تامین ارز بودند و به صورت درصدی ترخیص شده اند و کل محموله مشمول ارز نیمایی است مقرر شدبرای جلوگیری از فساد و خرابی محموله ها گمرک تمامی محموله های برنج با ارز نیمایی که در صف تامین ارز بوده و به صورت درصدی ترخیص شده است را مشروط به داشتن کد رهگیری بانک ترخیص کند و فهرست آنها جهت طی مراحل بعدی به بانک مرکزی اعلام شود.

دیدگاه تان را بنویسید