رژیم های غذایی مناسب برای حفظ سلامت کبد

چندین نوع رژیم خاص هستند که به سالم تر ماندن کبد انسان کمک زیادی می کنند. البته توصیه می شود که قبل از ایجاد هر نوع تغییر ناگهانی در برنامه غذایی تان با یک متخصص مشورت کنید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، از آنجایی که مواد غذایی مصرفی تأثیر زیادی در سلامت این عضو دارند بهتر است با رژیم های غذایی مناسب با کبد بیشتر آشنا شوید.

کبد مهم تر از آنچه تصورش را می کنید

کبد ارگان کلیدی در عملکرد دستگاه گوارش است. با این حال اکثر مردم اهمیت کار سخت و سنگین این عضو را نادیده می گیرند. بنابراین چندان جای تعجب ندارد که افراد بعد از اینکه کبدشان دچار مشکلات جدی می شود به پزشک مراجعه می کنند. متأسفانه از سال 2000، میزان مرگ ومیر ناشی از سرطان کبد که بیش از 700 هزار نفر را در سرتاسر جهان درگیر خود کرده است، سالانه به میزان 3 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش های انجمن سرطان آمریکا سرطان کبد یکی از اصلی ترین عوامل مرگ ومیر در جهان است. این نوع سرطان سالانه عامل مرگ 600 هزار نفر محسوب می شود. در چنین شرایطی لازم است که در عادت های غذایی تغییراتی ایجاد شود تا کبد سالم تر بماند. در ادامه رژیم های غذایی مناسب برای حفظ و ارتقای سلامت کبد را عنوان می کنیم:

رژیم مدیترانه ای: سلامت هرچه بیشتر کبد

شکی نیست که تا به امروز رژیم مدیترانه ای به عنوان یکی از سالم ترین رژیم های غذایی پذیرفته شده است. در واقع در بین رژیم های غذایی فوق العاده سالم و معروف، این نوع رژیم برای سلامت کبد نیز شهرت زیادی یافته است. باید بدانید که رژیم مدیترانه ای بر پایه مصرف روزانه و فراوان سبزیجات، میوه و چربی های خوب مانند روغن زیتون قرار دارد. مصرف منظم ماهی و مصرف متعادل و کم گوشت قرمز نیز از دیگر اصول اصلی رژیم مدیترانه ای است. این رژیم میزان زیادی مواد معدنی و ویتامین های ضروری را به بدن می رساند. باید بدانید که کبد برای سوخت و ساز چربی ها به مواد معدنی نیاز دارد. علاوه براین ویتامین C نیز از سلول های کبدی در برابر حملات سموم محافظت می کند. در رژیم مدیترانه ای از انواع غلات کامل استفاده می شود چون حاوی بیشترین میزان فیبر هستند. به یاد داشته باشید که فیبرها باعث بهبود هضم غذا شده و تولید ترشحات این ارگان را تحریک می کنند. بنابراین فیبرها از تشکیل سنگ های کلیه و تجمع کلسترول بد نیز پیشگیری می کنند.

رژیم ماکروبیوتیک برای حفظ سلامت کبد

رژیم ماکروبیوتیک ابتدا بر اساس مصرف غلات کامل سپس میوه ها و سبزیجات و در نهایت حبوبات پایه گذاری شده است. دنبال کردن صحیح و اصولی این رژیم به جذب تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن و عملکرد درست کبد می انجامد. بهتر است در خصوص این رژیم و نحوه دنبال کردن آن با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

رژیم غذایی افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می برند

افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می برند باید غذاهای پرکاری و سنگین کمتری مصرف کنند تا از انباشت چربی ها در سلول های کبدی جلوگیری شود. این افراد همچنین باید فیبر بیشتری به رژیم غذایی شان اضافه کنند تا تولید صفرا افزایش پیدا کند.

رژیم غذایی افرادی که از سیروز کبدی رنج می برند

اگر سلامت کبدتان به خطر افتاده و دچار مشکلات کبدی شده اید لازم است که برنامه غذایی تان را عوض کنید تا مشکل حادتر نشود. لازم است که در مصرف پروتئین ها و نمک دقت بیشتری کرده و احتیاط کنید. حتماً از پزشکتان بخواهید که برحسب وضعیت بدن و کبدتان رژیم غذایی مناسبی ارائه دهد که نیاز بدنتان به مواد مغذی را تأمین کند و به کبدتان آسیب نرساند.

رژیم غذایی افرادی که به هموکروماتوز (ازدیاد آهن) مبتلا هستند

هموکوروماتوز به تجمع آهن در کبد گفته می شود. افرادی که از این بیماری رنج می برند باید از مصرف آهن خودداری کنند. به این منظور باید مواد غذایی سرشار از آهن را مانند جگر، بوقلمون، اسفناج، غذاهای دریایی، میوه های خشک و غیره را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

رژیم غذایی افرادی که از هپاتیت رنج می برند

ویروس هپاتیت C به کبد حمله می کند و در این صورت ایجاد تغییرات اساسی در عادات غذایی ضرورت پیدا می کند. کاهش مصرف آهن و نمک برای افرادی که از هپاتیت C رنج می برند بسیار ضروری است. توصیه می شود از ادویه ها برای جایگزین کردن نمک استفاده کنید.

2 ماده غذایی مفید برای سلامت کبد

قهوه

نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد که نوشیدن قهوه به صورت متعادل به کاهش خطر ابتلا به بیماری کبدی کمک می کند. نتایج پژوهش دیگری که در سال 2014 در Journal of Clinical Gastroenterologyen به چاپ رسیده است نشان می دهد که نوشیدن قهوه به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می کند چون این نوشیدنی حاوی آنتی اکسیدان فراوان است. علاوه براین، قهوه به کبد کمک می کند که از شر ترکیبات سرطان زا خلاص شود.

ماهی های چرب

ماهی های چرب جزو مواد غذایی مفید هستند که همانند مکمل روغن ماهی سلامت کبد را ارتقا می دهند. نتایج پژوهشی که در World Journal of Gastroenteroly به چاپ رسیده نشان می دهد که مصرف ماهی های چرب به پیشگیری از بیماری های کبدی کمک زیادی می کنند. اگر دنبال دلیل می گردید باید بگوییم که ماهی های چرب مانند ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این اسیدهای چرب به کاهش نفخ و به ویژه تجمع چربی در کبد کمک می کنند.

مواد غذایی مضر برای کبد که باید از مصرف آنها پرهیز کرد

مصرف نوشیدنی های الکلی باعث آسیب جدی به سلول های کبدی می شود و حتی ممکن است به سیروز کبدی منجر شود. مواد غذایی سرشار از قند، چربی و نمک نیز توصیه نمی شود چون سلامت کبد را به طور جدی با مشکل مواجه می کنند. به عنوان مثال آیا می دانید که چربی های اشباع شده می توانند باعث افزایش ذخیره چربی های کبدی شده و به مرور زمان باعث بروز بیماری کبد چرب می شوند؟

توصیه می کنیم که با کاهش مصرف چربی های مضر و پرهیز از مصرف غذاهای آماده و صنعتی مراقب خورد و خوراکتان باشید. همین کار ساده نه تنها به سلامت کبدتان کمک می کند بلکه قلبتان را نیز سالم نگه می دارد. رژیم هایی که برای سلامت کبد توصیه شد، جزو رژیم هایی هستند که مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کرده و آن را در سلامت نگه می دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید