کلید طلایی دور کردن عصبانیت از خود

برای دوری از عصبانیت مداوم و کنترل هیجانات منفی و حفظ تعادل روانی باید روی احساسات و عکس العمل های مثبت تمرکز کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شیدا عباسی اظهار داشت: بعضی مواقع بروز هیجانات دلیل خاصی ندارند از این رو چنانچه فردی در مواقعی احساس می کند عصبانی است، بهتر است که بداند این احساس ممنوع نیست بلکه چیزی که ممنوع است یاد نگرفتن چگونگی تعامل و سازگاری با این احساس است.

وی با بیان اینکه هیجانات در هر لحظه می‌آیند و می‌روند و این افراد هستند که باید خود را برای مواجهه با احساسات مثبت و منفی، آماده سازند، افزود: برخی مواقع بروز هیجانات دلیل خاصی ندارد و هنگامی که دلیل خاصی برای بروز احساس و هیجان نمی توان یافت، تمرکز خود را باید بر روی یافتن و به وجود آوردن احساس خوب و مثبت گذاشت.

این رواندرمانگر تصریح کرد: فرد احساسی و عصبی هر زمان که هیجانی شد، حتما نباید سریعا واکنش نشان دهد بلکه با کمی صبر و حوصله و عکس‌العمل مناسب، اطراف خود را ببیند و در صورتی که ایستاده، ‌بنشیند و یا با تغییر مکان و موقعیت،‌ سعی در کنترل و مدیریت هیجان بوجود آمدن درون خود کند.

عباسی گفت: زندگی روزانه هر فرد احتمال دارد که مملو از حوادث پیش بینی نشده و به دنبال آن هیجانات گوناگون باشد، از این رو می توان با ثبت روزانه حالات عصبانیت و اضطراب بوجود آمده در یک دفترچه یادداشت شخصی تا حدود زیادی از چگونگی بروز این هیجانات آگاه شد. این روش به اثبات رسانده تأثیر قابل ملاحظه ای بر یادآوری و کنترل خشم و هیجانات افراد حادثه دیده خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: برای حفظ تعادل و از طرفی تعامل مناسب با دیگران در مواقع بروز خشم و عصبانیت نیاز است که شدت اضطراب و ناامیدی خود را تحت کنترل درآورده و از بوجود آمدن رنجش و ناراحتی در اطرافیان جلوگیری کرد.

این رواندرمانگر شناختی رفتاری از پوزش خواهی،‌ تنظیم تنفس و ضربان قلب،‌ مشورت با افراد مطمئن، پیاده روی برای تمدد اعصاب،‌ عدم تمرکز بر اتفاقات منفی، اشتغال و سرگرمی، ورزش و فعالیت جسمی و مطالعه به عنوان راههای برقراری تعادل و کنترل عصبانیت یاد کرد و افزود: در صورت ادامه داربودن عصبانیت و اختلالات هیجانی، مراجعه به رواندرمانگر مجرب برای دستیابی به آرامش پایدار توصیه می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید