در روز اربعین حسینی و در ۸۰ سالگی

خسرو آواز ایران؛ محمدرضا شجریان درگذشت

استاد محمدرضا شجریان امروز (17 مهر) در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس،‌ محمدرضا شجریان ،‌موسیقی دان و خواننده موسیقی ایران امروز (17 مهر) پس از تحمل یک دوره بیماری از دنیا رفت.

محمدرضا شجریان طی سه چهار سال اخیر همزمان با تشدید بیماری بارها در بیمارستان بستری شده بود.

شجریان، پرآوازه‌ترین استاد موسیقی سنتی ایرانی، از سال ۱۳۹۵ به علت بیماری در داخل و خارج از ایران تحت مداوا قرار داشته است.

خسروی آواز ایران، موسیقی‌دان و خواننده موسیقی اصیل ایرانی متولد ۱ مهر ۱۳۱۹ در مشهد بود. خواندن را از کودکی با همان لحن کودکانه آغاز کرد. از کودکی، با توجه به استعداد و صدای خوبش، تحت تعلیم پدر، که خود قاری قرآن بود، مشغول به پرورش صدای خویش شد.

تصاویری از استاد محمدرضا شجریان

تصاویری از استاد محمدرضا شجریان

در سال ۱۳۳۱، برای نخستین بار، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش شد. وی در سال ۱۳۳۸ به دانش‌سرای مقدماتی در مشهد رفت و از همان سال برای نخستین بار با یک معلم موسیقی آشنا شد.

پس از دریافت دیپلم دانش‌سرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به تدریس مشغول شد و در این زمان با سنتور آشنا شد و فراگیری این ساز را نزد جلال اخباری شروع کرد

شجریان در سال ۱۳۴۰ با فرخنده گل‌افشان ازدواج کرده بود که حاصل آن سه دختر به نام‌های فرزانه (راحله)، افسانه و مژگان و یک پسر (همایون) بود.

تصاویری از استاد محمدرضا شجریان

تصاویری از استاد محمدرضا شجریان

 

محمدرضا شجریان تا سال ۱۳۵۰ به‌خاطر این‌که پدرش می‌خواست خانواده آن‌ها (شجریان) بیشتر با قرائت قرآن و چهره مذهبی شناخته شوند، با نام مستعار سیاوش بیدگانی با رادیو همکاری می‌کرد، ولی بعد از آن پدرش به او اجازه استفاده از نام اصلی‌اش را داد. وی تا سال ۱۳۴۷ در استخدام آموزش و پرورش بود و پس از مدت زمانی تدریس و مدیریت مدارس، به وزارت منابع طبیعی انتقال یافت. وی در مدت خدمت در آموزش و پرورش در رادکان از توابع چناران به تدریس پرداخت و مدتی در این شهر سکونت داشت.

وی نامزد ۲ جایزه گرمی بود. سایت انجمن آسیا وی را پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی، روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان و همچنین رادیوی عمومی ملی (NPR) در سال ۲۰۱۰ وی را یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

 شجریان در میان دوستداران خود با عنوان  خسروی آواز ایران  نیز شناخته می‌شد.

تصاویری از استاد محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیان‌گذار گروه شهناز و مبدع چند ساز موسیقی بود.

همچنین از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان در زمینه موسیقی فعالیت دارند. وی در قرائت قرآن نیز فعالیت داشته و دعای ربنا، معروف‌ترین تلاوت قرآنیِ اوست؛ این اثر را سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی ثبت کردند.

خوانندگان سرشناسی چون ایرج بسطامی، مظفر شفیعی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضانوربخش، علی جهاندار و پسرش همایون از شاگردان شجریان بودند.

ویدیویی از تلاوت دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان را در ادامه می بینید؛

 

وصیت استاد شجریان؛ آرمیدن در جوار آرامگاه فردوسی

استاد آواز ایران وصیت کرده که پیکرش پس از مرگ، در جوار آرامگاه فردوسی در طوس به خاک بسپارند{در اینجا بخوانید}.

 

وصیت استاد محمدرضا شجریان

استاد محمدرضا شجریان در وصیت نامه اش آورده است که پس از رفتن از این دنیای فانی، پیکرش را در طوس و در جوار آرامگاه فردوسی به خاک بسپارند.

خسروی آواز ایران، عصر امروز (17 مهر 99) در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت.

خانواده این هنرمند بزرگ کشورمان تصمیم دارند به وصیتنامه استاد عمل کنند و در حال حاضر در تلاش هستند تا کار انتقال پیکر ایشان با هواپیما به مشهد مقدس انجام شود.

بیمارستان جم در اطلاعیه ای اعلام کرد که پیکر استاد برای انجام امور تطهیر و اقامه نماز به بهشت زهرا (س) منتقل شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید